[ویکی نور] روش برداشت از قرآن. روش برداشت از قرآن، یکی از نوشته های ارزنده حجت الاسلام آقای علی صفائی حائری مشهور به «عین صاد» (1330 - 1378ش)، به زبان فارسی است. همان طور که از عنوان کتاب پیداست و نویسنده خودش نیز تصریح کرده است، اثر حاضر، تفسیر قرآن نیست، بلکه روش شناسی تفسیر و توضیحی برای دست یافتن به روش مناسب فهم و برداشت از قرآن است
این کتاب، از یک پیش گفتار و شش فصل به ترتیب ذیل تشکیل شده است: 1. تناقض ها؛ 2. روش؛ 3. کلید تفسیر؛ 4. روح؛ 5. نور؛ 6. نگاهی دیگر.
نویسنده، مطالب مورد نظرش را با بیان مثال هایی از آیات و سور قرآن مانند سوره حمد و اخلاص و به صورتی جدید و جالب و با بیانی شیوا و ادیبانه و به دور از اصطلاحات و کلیشه های مرسوم در رشته تفسیر و علوم قرآن نوشته است.
در پیشگفتار، نویسنده کوشیده است که با اشاره به برخی از اشتباهات روشی در مواجهه با قرآن، مانند «تفسیر به رأی»، راه درست را بشناساند. به نظر او اگر انسان با مسائل و مشکلات روبه رو شود و سؤال ها را بشناسد و سپس در جستجوی جواب به قرآن برسد و در آن به دنبال جواب بگردد و اگر شتابزده و سطحی نباشد و از تسلط بر تمام قرآن برخوردار باشد، بهره مند خواهد شد و به برداشت صحیحی از قرآن خواهد رسید
در فصل اول، توضیح داده شده است که برای نسل جوان معاصر، تناقض هایی درباره قرآن به وجود آمده است و جوانان نمی دانند این ناسازگاری ها را چگونه حل و تفسیر کنند؛ چون در قرآن مواردی وجود دارد که در نظر سطحی ناهماهنگ است. همان طور که در روایات، «تفسیر به رأی» ممنوع شده، ولی از طرف دیگر قرآن، میزان سنجش روایات قرار گرفته و پیامبر(ص) توصیه کرده است که به ثقلین متوسل شوید تا گمراه نشوید و از هدایت آن دو بهره مند گردید. به نظر نویسنده، آنجا که آیه ها، هماهنگ با نیازها و روحیه ها تلاوت شوند و در این آیه ها تدبر شود، بهره ها زیادتر خواهد شد
این کتاب، از یک پیش گفتار و شش فصل به ترتیب ذیل تشکیل شده است: 1. تناقض ها؛ 2. روش؛ 3. کلید تفسیر؛ 4. روح؛ 5. نور؛ 6. نگاهی دیگر.
نویسنده، مطالب مورد نظرش را با بیان مثال هایی از آیات و سور قرآن مانند سوره حمد و اخلاص و به صورتی جدید و جالب و با بیانی شیوا و ادیبانه و به دور از اصطلاحات و کلیشه های مرسوم در رشته تفسیر و علوم قرآن نوشته است.
در پیشگفتار، نویسنده کوشیده است که با اشاره به برخی از اشتباهات روشی در مواجهه با قرآن، مانند «تفسیر به رأی»، راه درست را بشناساند. به نظر او اگر انسان با مسائل و مشکلات روبه رو شود و سؤال ها را بشناسد و سپس در جستجوی جواب به قرآن برسد و در آن به دنبال جواب بگردد و اگر شتابزده و سطحی نباشد و از تسلط بر تمام قرآن برخوردار باشد، بهره مند خواهد شد و به برداشت صحیحی از قرآن خواهد رسید
در فصل اول، توضیح داده شده است که برای نسل جوان معاصر، تناقض هایی درباره قرآن به وجود آمده است و جوانان نمی دانند این ناسازگاری ها را چگونه حل و تفسیر کنند؛ چون در قرآن مواردی وجود دارد که در نظر سطحی ناهماهنگ است. همان طور که در روایات، «تفسیر به رأی» ممنوع شده، ولی از طرف دیگر قرآن، میزان سنجش روایات قرار گرفته و پیامبر(ص) توصیه کرده است که به ثقلین متوسل شوید تا گمراه نشوید و از هدایت آن دو بهره مند گردید. به نظر نویسنده، آنجا که آیه ها، هماهنگ با نیازها و روحیه ها تلاوت شوند و در این آیه ها تدبر شود، بهره ها زیادتر خواهد شد
wikinoor: روش_برداشت_از_قرآن