روزی روزگاری در هالیوود ( انگلیسی: Once Upon a Time in Hollywood ) فیلمی آمریکایی در ژانر کمدی - درام به نویسندگی و کارگردانی کوئنتین تارانتینو است که در سال ۲۰۱۹ اکران شد. لئوناردو دی کاپریو، برد پیت و مارگو رابی ستارگان فیلم هستند. روزی روزگاری در هالیوود، نهمین فیلم بلند تارانتینو است و داستان آن در سال ۱۹۶۹ و در لس آنجلس رخ می دهد و ماجرای یک بازیگر تلویزیونی رو به افول به نام ریک دالتون را دنبال می کند که به همراه بدلکار خود، کلیف بوث در جستجوی راهی برای موفقیت در هالیوود هستند و تهدید قریب الوقوع تیت – لابیانکا آن ها را درگیر کرده است. این فیلم شامل «خط داستانی های متعدد در تجلیل قصه پریانی مدرن به لحظات پایانی عصر طلایی هالیوود» است. [ ۷]
خبر ساخت این فیلم، نخستین بار در ژوئیه ۲۰۱۷ اعلام شد. روزی روزگاری در هالیوود، نخستین فیلم تارانتینو است که هاروی واینستین تهیه کنندگی آن را برعهده ندارد. به دنبال اتهامات آزار جنسی هاروی واینستین، تارانتینو مجبور به قطع همکاری با کمپانی واینستین شد. سپس در ماه اکتبر اعلام شد که سونی پیکچرز حق ساخت فیلم را خریده است. تارانتینو بعد از چندین بار ملاقات و تأیید درخواست هایش که شامل اکران نسخه مورد نظر خودش می شد، این پیشنهاد را قبول کرد. فیلم برداری فیلم از ژوئیه تا نوامبر ۲۰۱۸ به طور کامل در لس آنجلس انجام شد. روزی روزگاری در هالیوود آخرین فیلمی است که لوک پری به طور رسمی در آن بازی کرده است. وی در مارس ۲۰۱۹ درگذشت.
روزی روزگاری در هالیوود نخستین بار در تاریخ ۲۱ مه ۲۰۱۹ در جشنواره کن ۲۰۱۹ به روی پرده رفت. فیلم اکران گسترده خود را از تاریخ ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۹ آغاز کرد. کلمبیا پیکچرز، هی دی فیلمز و بونا فیلم گروپ مسئولیت اکران جهانی فیلم را برعهده دارند. روزی روزگاری در هالیوود با تحسین جهانی از سوی منتقدان همراه بود و در زمینه فیلم نامه، کارگردانی، بازیگری و تصویربرداری و بازسازی فضای دهه ۶۰ هالیوود مورد تحسین قرار گرفت. [ ۸] [ ۹] [ ۱۰] این فیلم بیش از ۳۷۴ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد در حالی که بودجه ساخت آن ۹۰ میلیون دلار است که آن را بعد از جنگوی زنجیرگسسته به دومین فیلم پرفروش کارنامه تارانتینو تبدیل می کند. هیئت ملی بازبینی فیلم و بنیاد فیلم آمریکا، روزی روزگاری در هالیوود را به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۹ انتخاب کردند. [ ۱۱] روزی روزگاری در هالیوود در مراسم گلدن گلوب در پنج رشته از جمله بهترین بازیگر مرد برای دی کاپریو و بهترین کارگردانی نامزد دریافت جایزه بود که در نهایت سه جایزه بهترین فیلم موزیکال یا کمدی، بهترین فیلم نامه و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای برد پیت را به خود اختصاص داد. [ ۱۲] همچنین در جوایز اسکار، فیلم در ۱۰ رشته از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامه غیراقتباسی نامزد دریافت جایزه بود که در نهایت توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای پیت و جایزه اسکار بهترین طراحی صحنه را به خود اختصاص دهد. [ ۱۳]
خبر ساخت این فیلم، نخستین بار در ژوئیه ۲۰۱۷ اعلام شد. روزی روزگاری در هالیوود، نخستین فیلم تارانتینو است که هاروی واینستین تهیه کنندگی آن را برعهده ندارد. به دنبال اتهامات آزار جنسی هاروی واینستین، تارانتینو مجبور به قطع همکاری با کمپانی واینستین شد. سپس در ماه اکتبر اعلام شد که سونی پیکچرز حق ساخت فیلم را خریده است. تارانتینو بعد از چندین بار ملاقات و تأیید درخواست هایش که شامل اکران نسخه مورد نظر خودش می شد، این پیشنهاد را قبول کرد. فیلم برداری فیلم از ژوئیه تا نوامبر ۲۰۱۸ به طور کامل در لس آنجلس انجام شد. روزی روزگاری در هالیوود آخرین فیلمی است که لوک پری به طور رسمی در آن بازی کرده است. وی در مارس ۲۰۱۹ درگذشت.
روزی روزگاری در هالیوود نخستین بار در تاریخ ۲۱ مه ۲۰۱۹ در جشنواره کن ۲۰۱۹ به روی پرده رفت. فیلم اکران گسترده خود را از تاریخ ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۹ آغاز کرد. کلمبیا پیکچرز، هی دی فیلمز و بونا فیلم گروپ مسئولیت اکران جهانی فیلم را برعهده دارند. روزی روزگاری در هالیوود با تحسین جهانی از سوی منتقدان همراه بود و در زمینه فیلم نامه، کارگردانی، بازیگری و تصویربرداری و بازسازی فضای دهه ۶۰ هالیوود مورد تحسین قرار گرفت. [ ۸] [ ۹] [ ۱۰] این فیلم بیش از ۳۷۴ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد در حالی که بودجه ساخت آن ۹۰ میلیون دلار است که آن را بعد از جنگوی زنجیرگسسته به دومین فیلم پرفروش کارنامه تارانتینو تبدیل می کند. هیئت ملی بازبینی فیلم و بنیاد فیلم آمریکا، روزی روزگاری در هالیوود را به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۹ انتخاب کردند. [ ۱۱] روزی روزگاری در هالیوود در مراسم گلدن گلوب در پنج رشته از جمله بهترین بازیگر مرد برای دی کاپریو و بهترین کارگردانی نامزد دریافت جایزه بود که در نهایت سه جایزه بهترین فیلم موزیکال یا کمدی، بهترین فیلم نامه و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای برد پیت را به خود اختصاص داد. [ ۱۲] همچنین در جوایز اسکار، فیلم در ۱۰ رشته از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامه غیراقتباسی نامزد دریافت جایزه بود که در نهایت توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای پیت و جایزه اسکار بهترین طراحی صحنه را به خود اختصاص دهد. [ ۱۳]
wiki: روزی روزگاری در هالیوود
روزی روزگاری در هالیوود (رمان). روزی روزگاری در هالیوود نخستین رمان به قلم کوئنتین تارانتینو است که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد. داستان این رمان برگرفته از فیلمی با همین نام است که در سال ۲۰۱۹ اکران شد.
این رمان تا مدت ها در فهرست پرفروش های نیویورک تایمز و تا بیش از یک هفته پس از انتشار در صدر این فهرست قرار داشت.
به گفتهٔ تارانتینو، رمان روزی روزگاری در هالیوود «بازنگری کامل تمام داستان» است و صحنه ها و شخصیت های زیادی به آن اضافه شده است، از جمله چندین فصل که به سرگذشت و پیشینهٔ کلیف بوث اختصاص دارد. [ ۱] تفاوت هایی هم میان رمان و فیلم وجود دارد؛ مثلاً صحنهٔ پایانی فیلم در اوایل کتاب اتفاق می افتد و اتفاقات بعدی اش به مراتب در رمان اهمیتی بیشتر از خود صحنه دارد. [ ۲] رمان بر تلاش چارلز منسون برای ورود به عرصهٔ موسیقی حرفه ای[ ۲] و «دنیای درونی» شارون تیت و ترودی فریزر نیز تمرکز دارد. [ ۳]
فصل کاملی دربارهٔ «نفوذهای دزدکی» خانوادهٔ منسون وجود دارد. در این فصل، چارلز منسون به «پیشی گربه» دستور می دهد شب هنگام وارد خانهٔ زن وشوهر ثروتمند و مسنی شود. منسون پیروانش را وامی داشت به خانه های خالی ثروتمندان بروند و دزدی کنند. از آن ها می خواست لباس سیاه بپوشند و به خانه «نفوذ» کنند. اصطلاح «نفوذ دزدکی» را دختران منسون ابداع کردند. [ ۴]
تارانتینو در صحنهٔ جنجال برانگیز مبارزهٔ بروس لی با کلیف نیز اندیشه های درونی شخصیت ها را نشان می دهد، به طوری که بوث عمداً لی را تحریک به مبارزه می کند و بدجور دلش می خواهد او را بکشد، ولی در برابر این وسوسه مقاومت می کند. [ ۵] بوث در این ماجرا «پچین» است، یعنی بدلکاری که سرپرستار بدلکاران برای یک روز استخدامش می کند تا هر وقت بازیگری مدام بدلکاران را اذیت می کند، پچین «بزند مادر آن عوضی را، ترجیحاً جلوی کل دست اندرکاران، به عقد خود درآورد». [ ۶] : صفحهٔ ۱۹۰ بروس لی چنین بازیگری است و بوث معتقد است کونگ فوی او فقط برای نمایش و سینماست، وگرنه جودو رشتهٔ رزمی بهتری است. [ ۷]
رمان همچنان چندین فصل کامل دربارهٔ ماجرای سریال لنسر دارد که این بخش ها را «اقتباس فیلم به رمان کوچکی درون این اقتباس فیلم به رمان» خوانده اند. [ ۸] از طریق اندیشه های درونی تیت، دالتون و بوث، نقدهای زیادی دربارهٔ فیلم ها و فیلم سازان اواسط قرن بیستم ارائه می شود. بوث به شدت فیلم باز و هوادار آکیرا کوروساوا است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاین رمان تا مدت ها در فهرست پرفروش های نیویورک تایمز و تا بیش از یک هفته پس از انتشار در صدر این فهرست قرار داشت.
به گفتهٔ تارانتینو، رمان روزی روزگاری در هالیوود «بازنگری کامل تمام داستان» است و صحنه ها و شخصیت های زیادی به آن اضافه شده است، از جمله چندین فصل که به سرگذشت و پیشینهٔ کلیف بوث اختصاص دارد. [ ۱] تفاوت هایی هم میان رمان و فیلم وجود دارد؛ مثلاً صحنهٔ پایانی فیلم در اوایل کتاب اتفاق می افتد و اتفاقات بعدی اش به مراتب در رمان اهمیتی بیشتر از خود صحنه دارد. [ ۲] رمان بر تلاش چارلز منسون برای ورود به عرصهٔ موسیقی حرفه ای[ ۲] و «دنیای درونی» شارون تیت و ترودی فریزر نیز تمرکز دارد. [ ۳]
فصل کاملی دربارهٔ «نفوذهای دزدکی» خانوادهٔ منسون وجود دارد. در این فصل، چارلز منسون به «پیشی گربه» دستور می دهد شب هنگام وارد خانهٔ زن وشوهر ثروتمند و مسنی شود. منسون پیروانش را وامی داشت به خانه های خالی ثروتمندان بروند و دزدی کنند. از آن ها می خواست لباس سیاه بپوشند و به خانه «نفوذ» کنند. اصطلاح «نفوذ دزدکی» را دختران منسون ابداع کردند. [ ۴]
تارانتینو در صحنهٔ جنجال برانگیز مبارزهٔ بروس لی با کلیف نیز اندیشه های درونی شخصیت ها را نشان می دهد، به طوری که بوث عمداً لی را تحریک به مبارزه می کند و بدجور دلش می خواهد او را بکشد، ولی در برابر این وسوسه مقاومت می کند. [ ۵] بوث در این ماجرا «پچین» است، یعنی بدلکاری که سرپرستار بدلکاران برای یک روز استخدامش می کند تا هر وقت بازیگری مدام بدلکاران را اذیت می کند، پچین «بزند مادر آن عوضی را، ترجیحاً جلوی کل دست اندرکاران، به عقد خود درآورد». [ ۶] : صفحهٔ ۱۹۰ بروس لی چنین بازیگری است و بوث معتقد است کونگ فوی او فقط برای نمایش و سینماست، وگرنه جودو رشتهٔ رزمی بهتری است. [ ۷]
رمان همچنان چندین فصل کامل دربارهٔ ماجرای سریال لنسر دارد که این بخش ها را «اقتباس فیلم به رمان کوچکی درون این اقتباس فیلم به رمان» خوانده اند. [ ۸] از طریق اندیشه های درونی تیت، دالتون و بوث، نقدهای زیادی دربارهٔ فیلم ها و فیلم سازان اواسط قرن بیستم ارائه می شود. بوث به شدت فیلم باز و هوادار آکیرا کوروساوا است.