روز جهانی زنان و دختران در علم جشن و رویدادی سالانه است که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای ارتقاء دسترسی و مشارکت کامل و برابر زنان در زمینه های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات ( STEM ) برگزار می شود. [ ۱] مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ۷۰/۲۱۲ را در ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ تصویب کرد، [ ۲] که روز ۱۱ فوریه را به عنوان بزرگداشت سالانه این جشن اعلام می کند. [ ۳] سالانه موضوعی انتخاب می شود تا تمرکز و حوزه بحث خاصی حول یک نقطه تمرکز برای برابری جنسیتی در علم برجسته شود.
روز جهانی زنان و دختران در علم هر ساله توسط یونسکو و با همکاری زنان سازمان ملل اجرا می شود. [ ۴] هر دو سازمان با دولت ها، سازمان های بین دولتی، شرکای جامعه مدنی، دانشگاه ها و شرکت ها همکاری می کنند تا به هدف مشترک ارتقای نقش زنان و دختران در زمینه های علمی دست یابند و از کسانی که قبلاً در این زمینه موفق بودند، تجلیل کنند. [ ۵]
زنان در مقایسه با همسالان مرد خود در زمینه های علم و فناوری کمتر حضور دارند. بین دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۸۰، تعداد زنانی که مدرک های علوم و مهندسی دریافت می کردند به طور پیوسته در دانشگاه های آمریکا افزایش یافت، اما از دهه ۱۹۸۰ به یک سطح غیرمنتظره رسید. [ ۶] [ ۷] مطالعه ای در بریتانیا در سال ۲۰۱۳ نشان داد که حضور کم رنگی از زنان در زمینه های علم، فناوری، مهندسی، و ریاضیات ( STEM ) وجود دارد و در دوره ۲۵ ساله قبل تغییر کمی در مشارکت زنان در علم و فناوری وجود داشته است. [ ۸] علاوه بر این، موانع اجتماعی از جمله انتظار از زنان در خانه، ازدواج زودهنگام و شیوه های تبعیض آمیز در بازار کار در جلوگیری از دستیابی زنان در برخی از مناطق در حال توسعه در سراسر جهان مانند آفریقا، آسیای جنوبی و کارائیب در این مورد نقش داشته اند. [ ۹]
در عصر حاضر، این موانع برای مشارکت همچنان پابرجا هستند و به عنوان موانع اجتماعی وجود دارند. مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ در بریتانیا موانع اجتماعی را برای مشارکت پس از سن شرکت اجباری در علوم ( به ویژه فیزیک ) بررسی کرد و مشخص شد که سوگیری های جنسیتی فراگیر وجود دارد، زیرا معلمان، خانواده و دوستان دختران، کمتر به مطالعه فیزیک تشویق می شوند. . [ ۱۰]
در سرتاسر جهان نیز تفاوت های منطقه ای در موانع خاص برای مشارکت زنان در علوم وجود دارد. در ایالات متحده، مشخص شد که ثبت نام و جذب کمتر به تحصیلات علمی منجر به مشارکت کمتر زنان شده است. در کشورهای عربی ثبت نام در آموزش علمی بالاست و شصت تا هشتاد درصد از کل ثبت نام ها را شامل می شود، اما موانع شغلی و اجتماعی مانع از مشارکت بیشتر می شود. [ ۱۱]



این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفروز جهانی زنان و دختران در علم هر ساله توسط یونسکو و با همکاری زنان سازمان ملل اجرا می شود. [ ۴] هر دو سازمان با دولت ها، سازمان های بین دولتی، شرکای جامعه مدنی، دانشگاه ها و شرکت ها همکاری می کنند تا به هدف مشترک ارتقای نقش زنان و دختران در زمینه های علمی دست یابند و از کسانی که قبلاً در این زمینه موفق بودند، تجلیل کنند. [ ۵]
زنان در مقایسه با همسالان مرد خود در زمینه های علم و فناوری کمتر حضور دارند. بین دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۸۰، تعداد زنانی که مدرک های علوم و مهندسی دریافت می کردند به طور پیوسته در دانشگاه های آمریکا افزایش یافت، اما از دهه ۱۹۸۰ به یک سطح غیرمنتظره رسید. [ ۶] [ ۷] مطالعه ای در بریتانیا در سال ۲۰۱۳ نشان داد که حضور کم رنگی از زنان در زمینه های علم، فناوری، مهندسی، و ریاضیات ( STEM ) وجود دارد و در دوره ۲۵ ساله قبل تغییر کمی در مشارکت زنان در علم و فناوری وجود داشته است. [ ۸] علاوه بر این، موانع اجتماعی از جمله انتظار از زنان در خانه، ازدواج زودهنگام و شیوه های تبعیض آمیز در بازار کار در جلوگیری از دستیابی زنان در برخی از مناطق در حال توسعه در سراسر جهان مانند آفریقا، آسیای جنوبی و کارائیب در این مورد نقش داشته اند. [ ۹]
در عصر حاضر، این موانع برای مشارکت همچنان پابرجا هستند و به عنوان موانع اجتماعی وجود دارند. مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ در بریتانیا موانع اجتماعی را برای مشارکت پس از سن شرکت اجباری در علوم ( به ویژه فیزیک ) بررسی کرد و مشخص شد که سوگیری های جنسیتی فراگیر وجود دارد، زیرا معلمان، خانواده و دوستان دختران، کمتر به مطالعه فیزیک تشویق می شوند. . [ ۱۰]
در سرتاسر جهان نیز تفاوت های منطقه ای در موانع خاص برای مشارکت زنان در علوم وجود دارد. در ایالات متحده، مشخص شد که ثبت نام و جذب کمتر به تحصیلات علمی منجر به مشارکت کمتر زنان شده است. در کشورهای عربی ثبت نام در آموزش علمی بالاست و شصت تا هشتاد درصد از کل ثبت نام ها را شامل می شود، اما موانع شغلی و اجتماعی مانع از مشارکت بیشتر می شود. [ ۱۱]



