رودَن، اوگوست (۱۸۴۰ـ۱۹۱۷)(Rodin, Auguste)
مجسمه متفکر (1904)، اثر اوگوست رودَن
مجسمه متفکر (1904)، اثر اوگوست رودَن
مجسمه ساز فرانسوی. سرامد مجسمه سازان روزگار خویش به شمار می رود. با پرداخت واقع گرایانۀ پیکر انسان، و جسارت بی سابقه اش در سبک و بیان، مجسمه سازی را از قید قراردادهای آرمانیِ زمانه رهانید. متفکر (۱۹۰۴؛ موزۀ رودن، پاریس)، بوسه (۱۸۸۶؛ نسخۀ مرمرین آن در لوور)، وآزادمردان شهرکاله (۱۸۸۴ـ۱۸۸۶؛ نسخۀ بدل آن در باغ های ساحلی وستمینستر، لندن) ازجمله آثار اوست. رودن در آزمون ورودی مدرسۀ عالی هنرهای زیبا (بوزار) در پاریس مردود شد، و دیگر در آن شرکت نکرد. کارش را با سنگ تراشی آغاز کرد، و به مطالعه در موزه ها پرداخت. در ۱۸۷۵ به ایتالیا رفت و از کار میکلانژ تأثیر گرفت. مجسمۀ عصر مفرغ (۱۸۷۷؛ موزۀ رودن، پاریس) که از نخستین پیکره های اوست، به سبب وفاداری کاملش به واقعیت، مورد انتقاد قرار گرفت. در ۱۸۸۰ ساختِ اثر مفرغین عظیمدروازه های دوزخ را (با الهام از درهای مفرغین گیبرتی در فلورانس)، برای مدرسۀ هنرهای تزیینی پاریس آغاز کرد که سال ها به طول انجامید، و در زمان درگذشت وی هنوز ناتمام مانده بود. بسیاری از پیکرهایی که برای دروازه ساخت، تندیس های مستقلی شدند. طی دهۀ ۱۸۹۰، ساختِ دو مجسمه از بالزاک (۱۸۹۳ـ۱۸۹۷) و ویکتور هوگو (۱۸۸۶ـ۱۸۹۰) را سفارش گرفت (هر دو در موزۀ رودن، پاریس). طراحی های بسیاری نیز از او برجا مانده است؛ از جمله طراحی هانری بک (۱۸۸۵؛ موزۀ هنرهای معاصر تهران).
مجسمه متفکر (1904)، اثر اوگوست رودَن
مجسمه متفکر (1904)، اثر اوگوست رودَن
مجسمه ساز فرانسوی. سرامد مجسمه سازان روزگار خویش به شمار می رود. با پرداخت واقع گرایانۀ پیکر انسان، و جسارت بی سابقه اش در سبک و بیان، مجسمه سازی را از قید قراردادهای آرمانیِ زمانه رهانید. متفکر (۱۹۰۴؛ موزۀ رودن، پاریس)، بوسه (۱۸۸۶؛ نسخۀ مرمرین آن در لوور)، وآزادمردان شهرکاله (۱۸۸۴ـ۱۸۸۶؛ نسخۀ بدل آن در باغ های ساحلی وستمینستر، لندن) ازجمله آثار اوست. رودن در آزمون ورودی مدرسۀ عالی هنرهای زیبا (بوزار) در پاریس مردود شد، و دیگر در آن شرکت نکرد. کارش را با سنگ تراشی آغاز کرد، و به مطالعه در موزه ها پرداخت. در ۱۸۷۵ به ایتالیا رفت و از کار میکلانژ تأثیر گرفت. مجسمۀ عصر مفرغ (۱۸۷۷؛ موزۀ رودن، پاریس) که از نخستین پیکره های اوست، به سبب وفاداری کاملش به واقعیت، مورد انتقاد قرار گرفت. در ۱۸۸۰ ساختِ اثر مفرغین عظیمدروازه های دوزخ را (با الهام از درهای مفرغین گیبرتی در فلورانس)، برای مدرسۀ هنرهای تزیینی پاریس آغاز کرد که سال ها به طول انجامید، و در زمان درگذشت وی هنوز ناتمام مانده بود. بسیاری از پیکرهایی که برای دروازه ساخت، تندیس های مستقلی شدند. طی دهۀ ۱۸۹۰، ساختِ دو مجسمه از بالزاک (۱۸۹۳ـ۱۸۹۷) و ویکتور هوگو (۱۸۸۶ـ۱۸۹۰) را سفارش گرفت (هر دو در موزۀ رودن، پاریس). طراحی های بسیاری نیز از او برجا مانده است؛ از جمله طراحی هانری بک (۱۸۸۵؛ موزۀ هنرهای معاصر تهران).
wikijoo: رودن،_اوگوست_(۱۸۴۰ـ۱۹۱۷)