روتی تامپسون ( انگلیسی: Ruthie Tompson؛ ( زادهٔ ۲۲ ژوئیهٔ ۱۹۱۰ – درگذشتهٔ ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ ) فیلم بردار اهل ایالات متحده آمریکا و اسطوره شرکت والت دیزنی بود. [ ۲]
اولین فیلم او «سفید برفی و هفت کوتوله» بود. او یکی از اولین زنانی بود که در اتحادیه دوربین هالیوود پذیرفته شد.
روتی تامپسون چهار دهه را در شرکت والت دیزنی گذراند و روی فیلم های انیمیشن سینمایی بلند از «سفید برفی و هفت کوتوله» تا «نجات دهندگان» کار کرد.
تامپسون به عنوان سرپرست بخش برنامه ریزی صحنه در استودیو دیزنی، به ایجاد مکانیک دوربین مورد استفاده برای عکاسی از صحنه های متحرک و هنر پس زمینه بر روی فیلم های انیمیشن کمک شایانی کرد. این تخصص باعث شد تا او در سال ۱۹۵۲ پیشگام پیوستن به اتحادیه بین المللی فیلمبرداران شود.
او در سال ۲۰۱۴ گفت: ظاهراً همکاران وقت دیزنی تحت تأثیر کنجکاوی من قرار گرفتند و تصمیم گرفتند که مکانیکی که با حرکت دوربین انجام دادم، من باید بخشی از اتحادیه دوربین باشم که بر هفت نفر از ساکنان خانه «بنیاد تلویزیون و انیمیشن» متمرکز بود. من یکی از دو زنی بودم که پذیرفته شده بودم. فکر کردم این احساس خوبی است. [ ۳]
تامپسون در ۲۲ ژوئیه ۱۹۱۰ در پورتلند، مین متولد شد و در بوستون بزرگ شد. او و خانواده اش در سال ۱۹۱۸ به اوکلند، کالیفرنیا نقل مکان کردند و قبل از استقرار در لس آنجلس در نزدیکی اولین استودیوی والت دیزنی، واقع در خانه های ییلاقی «کرفتسمن» در خیابان «کینگزوِل» در در «لوس فلیز» ساکن شدند.
او در سال ۱۹۳۷ به صورت شبانه روزی کار روی «سفیدبرفی» را آغاز کرد و توجه مدیران دیزنی را به خود جلب کرد.
پس از کار در دیزنی و انتشار پویانمایی هایی کلاسیک مانند «فانتزیا» ( ۱۹۴۰ ) ، «آلیس در سرزمین عجایب» ( ۱۹۵۱ ) ، «زیبای خفته» ( ۱۹۵۹ ) ، «صد و یک سگ خالدار» ( ۱۹۶۱ ) و «کتاب جنگل» ( ۱۹۶۷ ) ، تامپسون در سال ۱۹۷۵، اندکی پس از کار روی «نجات دهندگان» از دیزنی بازنشسته شد. او پس از بازنشستگی نیز یک دهه دیگر روی پروژه های دیگر استودیوهای پویانمایی سازی کار کرد. او اغلب می گفت: من و میکی ماوس با هم بزرگ شدیم.
تامپسون در سال ۲۰۱۷ و در تولد یکصد و هفت سالگی اش لقب اسطوره ۲۰۰۰ دیزنی را دریافت کرد.
مندی جانسون، مورخ دیزنی و نویسنده کتاب «رنگ و جوهر: زنان پویانمایی والت دیزنی» در سال ۲۰۱۷، گفت: بهترین راه برای توصیف تامپسون ساده و قابل توجه است. او آخرین پیوند از ریشه های اولیه پویانمایی در هالیوود است. روتی شاهد زنده و مشارکت کننده حیاتی در پیشرفت و رشد صنعت پویانمایی بود که امروزه می شناسیم.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاولین فیلم او «سفید برفی و هفت کوتوله» بود. او یکی از اولین زنانی بود که در اتحادیه دوربین هالیوود پذیرفته شد.
روتی تامپسون چهار دهه را در شرکت والت دیزنی گذراند و روی فیلم های انیمیشن سینمایی بلند از «سفید برفی و هفت کوتوله» تا «نجات دهندگان» کار کرد.
تامپسون به عنوان سرپرست بخش برنامه ریزی صحنه در استودیو دیزنی، به ایجاد مکانیک دوربین مورد استفاده برای عکاسی از صحنه های متحرک و هنر پس زمینه بر روی فیلم های انیمیشن کمک شایانی کرد. این تخصص باعث شد تا او در سال ۱۹۵۲ پیشگام پیوستن به اتحادیه بین المللی فیلمبرداران شود.
او در سال ۲۰۱۴ گفت: ظاهراً همکاران وقت دیزنی تحت تأثیر کنجکاوی من قرار گرفتند و تصمیم گرفتند که مکانیکی که با حرکت دوربین انجام دادم، من باید بخشی از اتحادیه دوربین باشم که بر هفت نفر از ساکنان خانه «بنیاد تلویزیون و انیمیشن» متمرکز بود. من یکی از دو زنی بودم که پذیرفته شده بودم. فکر کردم این احساس خوبی است. [ ۳]
تامپسون در ۲۲ ژوئیه ۱۹۱۰ در پورتلند، مین متولد شد و در بوستون بزرگ شد. او و خانواده اش در سال ۱۹۱۸ به اوکلند، کالیفرنیا نقل مکان کردند و قبل از استقرار در لس آنجلس در نزدیکی اولین استودیوی والت دیزنی، واقع در خانه های ییلاقی «کرفتسمن» در خیابان «کینگزوِل» در در «لوس فلیز» ساکن شدند.
او در سال ۱۹۳۷ به صورت شبانه روزی کار روی «سفیدبرفی» را آغاز کرد و توجه مدیران دیزنی را به خود جلب کرد.
پس از کار در دیزنی و انتشار پویانمایی هایی کلاسیک مانند «فانتزیا» ( ۱۹۴۰ ) ، «آلیس در سرزمین عجایب» ( ۱۹۵۱ ) ، «زیبای خفته» ( ۱۹۵۹ ) ، «صد و یک سگ خالدار» ( ۱۹۶۱ ) و «کتاب جنگل» ( ۱۹۶۷ ) ، تامپسون در سال ۱۹۷۵، اندکی پس از کار روی «نجات دهندگان» از دیزنی بازنشسته شد. او پس از بازنشستگی نیز یک دهه دیگر روی پروژه های دیگر استودیوهای پویانمایی سازی کار کرد. او اغلب می گفت: من و میکی ماوس با هم بزرگ شدیم.
تامپسون در سال ۲۰۱۷ و در تولد یکصد و هفت سالگی اش لقب اسطوره ۲۰۰۰ دیزنی را دریافت کرد.
مندی جانسون، مورخ دیزنی و نویسنده کتاب «رنگ و جوهر: زنان پویانمایی والت دیزنی» در سال ۲۰۱۷، گفت: بهترین راه برای توصیف تامپسون ساده و قابل توجه است. او آخرین پیوند از ریشه های اولیه پویانمایی در هالیوود است. روتی شاهد زنده و مشارکت کننده حیاتی در پیشرفت و رشد صنعت پویانمایی بود که امروزه می شناسیم.

wiki: روتی تامپسون