روتور قطعه ای متحرک در ساختمان موتور های AC که در بخش ثابت ( غیر فعال ) موتور، یعنی استاتور، قرار دارد. روتور که از واژه ( rotation/rotate ) گرفته شده یکی از اجزا اصلی در موتور های جریان متناوب ( AC ) است. به عبارت دیگر هیچ موتور AC را نمی توان یافت که فاقد روتور باشد.
... [مشاهده متن کامل]
این قطعه با قرار گرفتن روی شفت استاتور، داخل یک استوانه توخالی با قطب الکترومغناطیسی ناهنمام چرخیده و منجر به ایجاد میدان مغناطیسی می شود.
انواع روتور:
روتور ها انواع مختلفی دارند که بسته به ساختمان و نوع کاربرد، مورد استفاده قرار می گیرند و در این مقاله شهباز موتور، به طور کامل توضیح داده می شود. در حالت کلی موتور های AC به دو دسته اصلی سنکرون و القایی تقسیم بندی می شوند. در هر دسته روتور های مخصوص به آن وجود دارد که در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم.
روتور قطب برجسته:
روتور قطب برجسته یکی از انواع روتور برای موتور های سنکرون است که در ژنراتور و آلترناتور ها استفاده می شود. این نوع روتور ها دارای آهنربای بزرگی هستند که قطب های آن از ورقه های فولادی ساخته شده است. در طراحی این نوع روتور قطب ها در خارج از هسته روتور قرار دارند.
روتورهای قطب برجسته قطر بزرگی دارند در حالی که طول آن ها کوتاه تر است. استفاده روتور قطب برجسته بیشتر در ماشین های الکتریکی با سرعت پایین ( 100 تا 1500 دور در دقیقه ) می باشد. این روتورها عموما به سیم پیچ میرا کننده نوسان ( دمپر ) نیاز دارند تا از نوسانات روتورها در حین کار جلوگیری شود. این روتور ها در نیروگاه ها آبی استفاده زیادی دارند.
روتور سلیندری ( استوانه ای ) :
روتور استوانه ای یا غیر برجسته از دیگر انواع روتور های مخصوص سنکرون است که از شفت فولادی توپر ساخته شده است. در این روتور ها جریان مستقیم از یک منبع خارجی به رینگ های لغزشی دارای براش ( برس ) متصل می شود. این اتصال منجر به ایجاد اتصالات الکتریکی می شود. همچنین با استفاده از یک سو ساز می توانیم جریان متناوب ( AC ) را بدون براش به جریان مستقیم ( DC ) تبدیل کنیم.
روتور استوانه ای به دلیل ساخت ویژه آن بیشتر در توان و سرعت های بالا مورد استفاده قرار می گیرد. ( برعکس روتور قطب برجسته ) . برای مثال در موتور های الکتریکی که یکی از کاربردهای آن انتقال دور به گیربکس صنعتی جهت کاهش دور است، از روتور استوانه ای استفاده می شود. یک روتور استوانه ای با 2 یا 4 قطب می تواند 3600 یا 1800 دور بچرخد.
تعداد دوری که روتور در الکتروموتور ها ایجاد می کند، یکی از عوامل تاثیر گذار در قیمت الکتروموتور است.
روتور قفس سنجابی:
روتور قفس سنجابی در دسته القایی قرار دارد. ساختمان این روتور مانند قفس سنجاب طراحی شده است. ظاهر این روتور به صورت یک استوانه یا سیلندر است که داخل آن میله هایی از جنس رسانا وجود دارد، به طوری که این میله ها از دو طرف سیلندر خارج شده و به حلقه های کوتاه کننده متصل شده اند.
روتور سیم پیچی یا کلافی و مشخصات آن:
روتور سیم پیچی یا کلافی در دسته القایی قرار دارد. همان گونه که از اسم این روتور مشخص است، دارای سیم پیچ های کلافی شکل است. این سیم پیچ ها با استفاده از شیار های موجود روی بدنه روتور قرار می گیرند. بدنه روتور کلافی به صورت استوانه ای طراحی شده است. همچنین بر روی شفت این روتور حلقه های لغزشی به همراه براش قرار گرفه اند.
این روتور ها با استفاده از تبدیل مقاومت خارجی به مدار روتور می توانند گشتاور بزرگی ایجاد کنند. یکی از تفاوت های اصلی روتور سیم پیچی با روتور قفس سنجابی در کنترل سرعت موتور است. در روتور های کلافی با استفاده از تنظیم مقاومت خارجی می توان سرعت و گشتاور را تغییر داد.
... [مشاهده متن کامل]
این قطعه با قرار گرفتن روی شفت استاتور، داخل یک استوانه توخالی با قطب الکترومغناطیسی ناهنمام چرخیده و منجر به ایجاد میدان مغناطیسی می شود.
انواع روتور:
روتور ها انواع مختلفی دارند که بسته به ساختمان و نوع کاربرد، مورد استفاده قرار می گیرند و در این مقاله شهباز موتور، به طور کامل توضیح داده می شود. در حالت کلی موتور های AC به دو دسته اصلی سنکرون و القایی تقسیم بندی می شوند. در هر دسته روتور های مخصوص به آن وجود دارد که در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم.
روتور قطب برجسته:
روتور قطب برجسته یکی از انواع روتور برای موتور های سنکرون است که در ژنراتور و آلترناتور ها استفاده می شود. این نوع روتور ها دارای آهنربای بزرگی هستند که قطب های آن از ورقه های فولادی ساخته شده است. در طراحی این نوع روتور قطب ها در خارج از هسته روتور قرار دارند.
روتورهای قطب برجسته قطر بزرگی دارند در حالی که طول آن ها کوتاه تر است. استفاده روتور قطب برجسته بیشتر در ماشین های الکتریکی با سرعت پایین ( 100 تا 1500 دور در دقیقه ) می باشد. این روتورها عموما به سیم پیچ میرا کننده نوسان ( دمپر ) نیاز دارند تا از نوسانات روتورها در حین کار جلوگیری شود. این روتور ها در نیروگاه ها آبی استفاده زیادی دارند.
روتور سلیندری ( استوانه ای ) :
روتور استوانه ای یا غیر برجسته از دیگر انواع روتور های مخصوص سنکرون است که از شفت فولادی توپر ساخته شده است. در این روتور ها جریان مستقیم از یک منبع خارجی به رینگ های لغزشی دارای براش ( برس ) متصل می شود. این اتصال منجر به ایجاد اتصالات الکتریکی می شود. همچنین با استفاده از یک سو ساز می توانیم جریان متناوب ( AC ) را بدون براش به جریان مستقیم ( DC ) تبدیل کنیم.
روتور استوانه ای به دلیل ساخت ویژه آن بیشتر در توان و سرعت های بالا مورد استفاده قرار می گیرد. ( برعکس روتور قطب برجسته ) . برای مثال در موتور های الکتریکی که یکی از کاربردهای آن انتقال دور به گیربکس صنعتی جهت کاهش دور است، از روتور استوانه ای استفاده می شود. یک روتور استوانه ای با 2 یا 4 قطب می تواند 3600 یا 1800 دور بچرخد.
تعداد دوری که روتور در الکتروموتور ها ایجاد می کند، یکی از عوامل تاثیر گذار در قیمت الکتروموتور است.
روتور قفس سنجابی:
روتور قفس سنجابی در دسته القایی قرار دارد. ساختمان این روتور مانند قفس سنجاب طراحی شده است. ظاهر این روتور به صورت یک استوانه یا سیلندر است که داخل آن میله هایی از جنس رسانا وجود دارد، به طوری که این میله ها از دو طرف سیلندر خارج شده و به حلقه های کوتاه کننده متصل شده اند.
روتور سیم پیچی یا کلافی و مشخصات آن:
روتور سیم پیچی یا کلافی در دسته القایی قرار دارد. همان گونه که از اسم این روتور مشخص است، دارای سیم پیچ های کلافی شکل است. این سیم پیچ ها با استفاده از شیار های موجود روی بدنه روتور قرار می گیرند. بدنه روتور کلافی به صورت استوانه ای طراحی شده است. همچنین بر روی شفت این روتور حلقه های لغزشی به همراه براش قرار گرفه اند.
این روتور ها با استفاده از تبدیل مقاومت خارجی به مدار روتور می توانند گشتاور بزرگی ایجاد کنند. یکی از تفاوت های اصلی روتور سیم پیچی با روتور قفس سنجابی در کنترل سرعت موتور است. در روتور های کلافی با استفاده از تنظیم مقاومت خارجی می توان سرعت و گشتاور را تغییر داد.
( در هلیکوپتر ) پره، پروانه، ملخ
از rotate چرخیدن و or گر
چرخار، چرخگر، چرخشگر
چرخار، چرخگر، چرخشگر
روتور ( Rotor ) [اصطلاح پاراگلایدر] : چرخانه - یک جریان هوایی چرخنده که در نزدیکی و پشت عوامل جامد زمینی شکل میگیرد
روتور ( از قطعات برق خودرو )
روتور سیم پیچی است که درون شیارهای هسته پیچیده شده است و بصورت دورانی یا چرخشی عمل می کند و هنگامی که در درون استاتور ِ ژنراتور ( آلترناتور ) میچرخد باعث ایجاد میدان مغاطیسی می شود .
روتور سیم پیچی است که درون شیارهای هسته پیچیده شده است و بصورت دورانی یا چرخشی عمل می کند و هنگامی که در درون استاتور ِ ژنراتور ( آلترناتور ) میچرخد باعث ایجاد میدان مغاطیسی می شود .
چرخانه