[ویکی فقه] یکی از روایاتی که در برخی از کتب اهل سنت نقل شده روایت: ابوبکر و عمر سیدا کهول اهل الجنة، است که منسوب به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) می باشد، اما در اصل این روایت صحیح نمی باشد و حتی بخاری و مسلم هم از نقل این روایت خودداری کرده اند. در ادامه روایت را مورد بررسی قرار می دهیم.
عن علی بن ابی طالب ان رسول الله قال: «ابوبکر وعمر سیدا کهول اهل الجنة وما خلا النبیین والمرسلین».این روایت در بسیاری از کتاب های اهل سنت؛ از جمله: مسند احمد بن حنبل، سنن ابن ماجه قزوینی، سنن ترمذی، مجمع الزوائد هیثمی و ... نقل شده است؛ ولی بخاری و مسلم از نقل آن خودداری کرده اند که این خود می تواند یکی از دلائل ضعف آن باشد؛ چرا که اهل سنت بسیاری از روایاتی را که در فضائل و امامت امام علی (علیه السّلام) نقل شده، به این دلیل که بخاری و مسلم آن را نیاورده اند، رد می کنند.
بررسی سندی روایت
این روایت از نظر سندی نیز اشکالاتی دارد: هیثمی بعد از نقل حدیث می گوید: رواه البزار والطبرانی فی الاوسط وفیه علی ابن عابس وهو ضعیف.
هیثمی، علی بن ابی بکر، مجمع الزوائد، ج۹، ص۵۳.
صرف نظر از بحث سندی، حتی اگر این روایت صحیح نیز باشد، نمی توان آن را پذیرفت؛ چرا که سازنده و جاعل آن این مطلب را فراموش کرده است که تمامی بهشتیان هنگام ورود به بهشت، جوانی خود را به دست می آورند و کسی در سن پیری وارد بهشت نخواهد شد؛ چنانچه امام جواد (علیه السّلام) در مناظره ای که با یحیی بن اکثم داشتند، از این روایت این گونه جواب داده اند: وَ هَذَا الْخَبَرُ مُحَالٌ اَیْضاً لِاَنَّ اَهْلَ الْجَنَّةِ کُلَّهُمْ یَکُونُونَ شُبَّاناً وَ لَا یَکُونُ فِیهِمْ کَهْلٌ وَ هَذَا الْخَبَرُ وَضَعَهُ بَنُو اُمَیَّةَ لِمُضَادَّةِ الْخَبَرِ الَّذِی قَالَهُ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلّم) فِی الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ (علیهما السّلام) بِاَنَّهُمَا سَیِّدَا شَبَابِ اَهْلِ الْجَنَّة.
طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج، ج۲، ص۲۴۶-۲۴۷.
...
عن علی بن ابی طالب ان رسول الله قال: «ابوبکر وعمر سیدا کهول اهل الجنة وما خلا النبیین والمرسلین».این روایت در بسیاری از کتاب های اهل سنت؛ از جمله: مسند احمد بن حنبل، سنن ابن ماجه قزوینی، سنن ترمذی، مجمع الزوائد هیثمی و ... نقل شده است؛ ولی بخاری و مسلم از نقل آن خودداری کرده اند که این خود می تواند یکی از دلائل ضعف آن باشد؛ چرا که اهل سنت بسیاری از روایاتی را که در فضائل و امامت امام علی (علیه السّلام) نقل شده، به این دلیل که بخاری و مسلم آن را نیاورده اند، رد می کنند.
بررسی سندی روایت
این روایت از نظر سندی نیز اشکالاتی دارد: هیثمی بعد از نقل حدیث می گوید: رواه البزار والطبرانی فی الاوسط وفیه علی ابن عابس وهو ضعیف.
هیثمی، علی بن ابی بکر، مجمع الزوائد، ج۹، ص۵۳.
صرف نظر از بحث سندی، حتی اگر این روایت صحیح نیز باشد، نمی توان آن را پذیرفت؛ چرا که سازنده و جاعل آن این مطلب را فراموش کرده است که تمامی بهشتیان هنگام ورود به بهشت، جوانی خود را به دست می آورند و کسی در سن پیری وارد بهشت نخواهد شد؛ چنانچه امام جواد (علیه السّلام) در مناظره ای که با یحیی بن اکثم داشتند، از این روایت این گونه جواب داده اند: وَ هَذَا الْخَبَرُ مُحَالٌ اَیْضاً لِاَنَّ اَهْلَ الْجَنَّةِ کُلَّهُمْ یَکُونُونَ شُبَّاناً وَ لَا یَکُونُ فِیهِمْ کَهْلٌ وَ هَذَا الْخَبَرُ وَضَعَهُ بَنُو اُمَیَّةَ لِمُضَادَّةِ الْخَبَرِ الَّذِی قَالَهُ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلّم) فِی الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ (علیهما السّلام) بِاَنَّهُمَا سَیِّدَا شَبَابِ اَهْلِ الْجَنَّة.
طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج، ج۲، ص۲۴۶-۲۴۷.
...
wikifeqh: ابوبکر_و_عمر_سیدا_کهول_اهل_الجنة