رنک برین[ ۱] یک الگوریتم موتور جستجو مبتنی بر یادگیری ماشین است که استفاده از آن توسط گوگل در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵ تأیید شده است.
این کار به گوگل کمک می کند تا نتایج جستجو را پردازش کند و نتایج جستجوی مرتبط تر را برای کاربران فراهم کند.
گوگل در یک مصاحبه در سال ۲۰۱۵، اظهار داشت که رنک برین سومین عامل مهم در الگوریتم رتبه بندی همراه با لینک ها و محتوا است.
تا سال ۲۰۱۵، «رنک برین برای کمتر از ۱۵٪ از نتایج جستجوها نمایش داده شده است. »
نتایج حاکی از این است که رنک برین جستجوهایی را نمایش می دهد که مناسب برای بیشتر کاربران است.
قبل از متولد شدن رنک برین، صد درصد جستجوها و الگوریتم ها به صورت دستی انجام می شدند؛ که به خوبی نشان دهنده پیشرفت تیم مهندسی موتور جستجوی گوگل است. [ ۲] با قدرت گرفتن هوش مصنوعی در پروژه گوگل دیپ مایند توانسته است که یادگیری لازم از علایق و جستجو های کاربران خود این الگوریتم با کمک هوش مصنوعی پیشرفت کافی را داشته باشد. [ ۳]
اگر نگاهی به استارت آپ ها، پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی بیندازید، همگی در حال توسعه الگوریتم ها و منطق هایی در سیستم خود هستند که میزان تعامل را اندازه گیری کند و به محتوایی که تعامل بالاتری دارد، فرصت نمایش بیشتری دهد. این الگوریتم همانند سایر الگوریتم های گوگل، بر اساس معیارهایی کیفیت وب سایت ها را مورد سنجش قرار می دهد که در ادامه معرفی شده اند. [ ۴]
• نرخ کلیک ( CTR ) : در الگوریتم RankBrain نرخ کلیک اهمیت بسیاری دارد. میزان کلیک کاربران در صفحه نتایج جستجو تعیین کننده مستقیم رتبه آن ها می باشد. همان گونه که در ابتدای مقاله اشاره شده است، این الگوریتم بر مبنای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی است. نرخ کلیک بالا نشان دهنده مورد پسند بودن توسط کاربران می باشد. [ ۴]
• نرخ پرش ( بانس ریت ) : بعد از میزان نرخ کلیک، نرخ پرش اهمیت دارد. یعنی کاربران پس از ورود به سایت، چه میزان به وب سایت علاقه مند بوده و از صفحات دیگر آن سایت بازدید کرده اند. فرایندی که گوگل در الگوریتم رنک برین طراحی کرده است، کاملا بر مبنای رفتار کاربران بوده و کمک به طبیعی تر شدن هر چه بیشتر نتایج بر اساس تعامل کاربران می کند. یعنی هر چه بیشتر یک سایت مورد توجه کاربران قرار بگیرد، رتبه بهتری نیز خواهد داشت. [ ۴]
• Pogo sticking: پوگو استیکینگ به معنای بازگشت سریع به صفحه نتایج جستجوی گوگل می باشد. این رفتار کاربر نشان دهنده عدم رضایت از صفحه باز شده می باشد. درمواردی مانند محتوای نامرتبط با آنچه در صفحه نتایج جستجو نمایش داده شده است و یا عدم موجودی یک کالا، این اتفاق رخ می دهد و کاربر سریعا روی دکمه Back، جهت بازگشت به صفحه نتایج جستجوی گوگل کلیک می کند. [ ۴]
• نرخ ماندگاری: مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت نیز توسط الگوریتم رنک برین محاسبه می گردد. با توجه به اینکه محتوای طولانی مورد توجه گوگل است و رتبه خوبی می گیرد، برخی وب سایت ها با تکنیک های سئو کلاه سیاه و تولید محتوای طولانی و بی کیفیت قصد دارند رتبه خوبی در گوگل کسب نمایند. این پارامتر الگوریتم رنک برین باعث سنجش کیفیت محتوا می شود. هر چه کاربر زمان بیشتری در سایت بگذارند نشان از وجود محتوای با ارزش است و هر چه سریع تر از سایت خارج شود، نشان دهنده ضعیف بودن محتوای آن است. برای افزایش نرخ ماندگاری از ویدیوها استفاده می کنند. [ ۴]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاین کار به گوگل کمک می کند تا نتایج جستجو را پردازش کند و نتایج جستجوی مرتبط تر را برای کاربران فراهم کند.
گوگل در یک مصاحبه در سال ۲۰۱۵، اظهار داشت که رنک برین سومین عامل مهم در الگوریتم رتبه بندی همراه با لینک ها و محتوا است.
تا سال ۲۰۱۵، «رنک برین برای کمتر از ۱۵٪ از نتایج جستجوها نمایش داده شده است. »
نتایج حاکی از این است که رنک برین جستجوهایی را نمایش می دهد که مناسب برای بیشتر کاربران است.
قبل از متولد شدن رنک برین، صد درصد جستجوها و الگوریتم ها به صورت دستی انجام می شدند؛ که به خوبی نشان دهنده پیشرفت تیم مهندسی موتور جستجوی گوگل است. [ ۲] با قدرت گرفتن هوش مصنوعی در پروژه گوگل دیپ مایند توانسته است که یادگیری لازم از علایق و جستجو های کاربران خود این الگوریتم با کمک هوش مصنوعی پیشرفت کافی را داشته باشد. [ ۳]
اگر نگاهی به استارت آپ ها، پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی بیندازید، همگی در حال توسعه الگوریتم ها و منطق هایی در سیستم خود هستند که میزان تعامل را اندازه گیری کند و به محتوایی که تعامل بالاتری دارد، فرصت نمایش بیشتری دهد. این الگوریتم همانند سایر الگوریتم های گوگل، بر اساس معیارهایی کیفیت وب سایت ها را مورد سنجش قرار می دهد که در ادامه معرفی شده اند. [ ۴]
• نرخ کلیک ( CTR ) : در الگوریتم RankBrain نرخ کلیک اهمیت بسیاری دارد. میزان کلیک کاربران در صفحه نتایج جستجو تعیین کننده مستقیم رتبه آن ها می باشد. همان گونه که در ابتدای مقاله اشاره شده است، این الگوریتم بر مبنای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی است. نرخ کلیک بالا نشان دهنده مورد پسند بودن توسط کاربران می باشد. [ ۴]
• نرخ پرش ( بانس ریت ) : بعد از میزان نرخ کلیک، نرخ پرش اهمیت دارد. یعنی کاربران پس از ورود به سایت، چه میزان به وب سایت علاقه مند بوده و از صفحات دیگر آن سایت بازدید کرده اند. فرایندی که گوگل در الگوریتم رنک برین طراحی کرده است، کاملا بر مبنای رفتار کاربران بوده و کمک به طبیعی تر شدن هر چه بیشتر نتایج بر اساس تعامل کاربران می کند. یعنی هر چه بیشتر یک سایت مورد توجه کاربران قرار بگیرد، رتبه بهتری نیز خواهد داشت. [ ۴]
• Pogo sticking: پوگو استیکینگ به معنای بازگشت سریع به صفحه نتایج جستجوی گوگل می باشد. این رفتار کاربر نشان دهنده عدم رضایت از صفحه باز شده می باشد. درمواردی مانند محتوای نامرتبط با آنچه در صفحه نتایج جستجو نمایش داده شده است و یا عدم موجودی یک کالا، این اتفاق رخ می دهد و کاربر سریعا روی دکمه Back، جهت بازگشت به صفحه نتایج جستجوی گوگل کلیک می کند. [ ۴]
• نرخ ماندگاری: مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت نیز توسط الگوریتم رنک برین محاسبه می گردد. با توجه به اینکه محتوای طولانی مورد توجه گوگل است و رتبه خوبی می گیرد، برخی وب سایت ها با تکنیک های سئو کلاه سیاه و تولید محتوای طولانی و بی کیفیت قصد دارند رتبه خوبی در گوگل کسب نمایند. این پارامتر الگوریتم رنک برین باعث سنجش کیفیت محتوا می شود. هر چه کاربر زمان بیشتری در سایت بگذارند نشان از وجود محتوای با ارزش است و هر چه سریع تر از سایت خارج شود، نشان دهنده ضعیف بودن محتوای آن است. برای افزایش نرخ ماندگاری از ویدیوها استفاده می کنند. [ ۴]

wiki: رنک برین