رمان تصویری، رمان مصور یا ویژوال ناول ( به انگلیسی: Visual novel ) که اغلب به عنوان VN مخفف می شود، یک ژانر بازی ویدئویی در سبک داستانی تعاملی است، [ ۱] [ ۲] این نوع بازی های ویدئویی دارای داستان مبتنی بر متن هستند که با تصاویر بصری و انتخاب های کاربر، داستان را روایت می کنند. در این ژانر، اغلب از هنرهای سبک انیمه یا در برخی موارد از عکس های زنده ( و گاهی فیلم ) استفاده می شود. [ ۳]
رمان های تصویری از ژاپن سرچشمه گرفته اند و به ویژه در آنجا پرطرفدار هستند؛ به طوری که تقریباً ۷۰ درصد عناوین بازی های رایانه ای منتشر شده در سال ۲۰۰۶ را تشکیل می دهند. [ ۴] در ژاپن، غالباً بین رمان های تصویری ( NVL, از کلمه «ناول» ) که فقط شامل روایت باشد و عناصر تعاملی بسیار کمی داشته باشد، و بازی ماجراجویی ( AVG یا ADV، از کلمه «ماجراجویی» ) ، تمایز قائل می شوند. از نظر آنها بازی های ماجراجویی، شامل حل پازل و انواع دیگر گیم پلی است. معمولاً این تمایز در خارج از ژاپن از بین می رود، زیرا طرفداران در جهان به رمان های تصویری و بازی های ماجراجویی به عنوان «رمان تصویری» نگاه می کنند.
رمان های تصویری به ندرت برای کنسول های بازی ویدئویی تولید می شوند، اما بازی های محبوب تر برای کنسول های سگا ساترن، دریم کست، پلی استیشن همراه یا اکس باکس ۳۶۰ نیز منتشر شده اند. رمان های تصویری مشهورتر اغلب به شکل لایت ناول، مانگا یا انیمه اقتباس می شوند. بازار رمان های تصویری در خارج از شرق آسیا کم رونق است ولی تعدادی از انیمه های اقتباس شده بر پایه رمان تصویری، در بین طرفداران انیمه در جهان غرب محبوب هستند. به عنوان مثال می توان به کلند، اشتاینر; گیت و فیت/استی نایت اشاره کرد.
بسیاری از رمان های تصویری بر روی ژانر درام به ویژه در موضوعاتی مانند عاشقانه یا خانوادگی، متمرکز شده اند اما رمان های تصویری با محوریت داستان های علمی تخیلی، فانتزی و داستان ترسناک نیز محبوب هستند.
به طور کلی رمان های تصویری از سایر انواع بازی متمایز می شوند. به طور معمول، در رمان تصویری بازیکن با کلیک بر انتخاب ها یا دیالوگ ها، داستان را جلو می برد ( که بسیاری از بازی های اخیر گزینه هایی مانند «سریع به جلو» ( fast - forward ) را ارائه می کنند که بازیکن لازم نیست تمام صحنه ها را تماشا کند ) . یکی دیگر از ویژگی های اصلی رمان های تصویری تأکید شدید آن بر نثر قوی است زیرا روایت داستان از طریق متن ارائه می شود. این ویژگی بازی کردن رمان های تصویری را شبیه خواندن کتاب می کند. [ ۵]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفرمان های تصویری از ژاپن سرچشمه گرفته اند و به ویژه در آنجا پرطرفدار هستند؛ به طوری که تقریباً ۷۰ درصد عناوین بازی های رایانه ای منتشر شده در سال ۲۰۰۶ را تشکیل می دهند. [ ۴] در ژاپن، غالباً بین رمان های تصویری ( NVL, از کلمه «ناول» ) که فقط شامل روایت باشد و عناصر تعاملی بسیار کمی داشته باشد، و بازی ماجراجویی ( AVG یا ADV، از کلمه «ماجراجویی» ) ، تمایز قائل می شوند. از نظر آنها بازی های ماجراجویی، شامل حل پازل و انواع دیگر گیم پلی است. معمولاً این تمایز در خارج از ژاپن از بین می رود، زیرا طرفداران در جهان به رمان های تصویری و بازی های ماجراجویی به عنوان «رمان تصویری» نگاه می کنند.
رمان های تصویری به ندرت برای کنسول های بازی ویدئویی تولید می شوند، اما بازی های محبوب تر برای کنسول های سگا ساترن، دریم کست، پلی استیشن همراه یا اکس باکس ۳۶۰ نیز منتشر شده اند. رمان های تصویری مشهورتر اغلب به شکل لایت ناول، مانگا یا انیمه اقتباس می شوند. بازار رمان های تصویری در خارج از شرق آسیا کم رونق است ولی تعدادی از انیمه های اقتباس شده بر پایه رمان تصویری، در بین طرفداران انیمه در جهان غرب محبوب هستند. به عنوان مثال می توان به کلند، اشتاینر; گیت و فیت/استی نایت اشاره کرد.
بسیاری از رمان های تصویری بر روی ژانر درام به ویژه در موضوعاتی مانند عاشقانه یا خانوادگی، متمرکز شده اند اما رمان های تصویری با محوریت داستان های علمی تخیلی، فانتزی و داستان ترسناک نیز محبوب هستند.
به طور کلی رمان های تصویری از سایر انواع بازی متمایز می شوند. به طور معمول، در رمان تصویری بازیکن با کلیک بر انتخاب ها یا دیالوگ ها، داستان را جلو می برد ( که بسیاری از بازی های اخیر گزینه هایی مانند «سریع به جلو» ( fast - forward ) را ارائه می کنند که بازیکن لازم نیست تمام صحنه ها را تماشا کند ) . یکی دیگر از ویژگی های اصلی رمان های تصویری تأکید شدید آن بر نثر قوی است زیرا روایت داستان از طریق متن ارائه می شود. این ویژگی بازی کردن رمان های تصویری را شبیه خواندن کتاب می کند. [ ۵]
wiki: رمان تصویری