رقص چاپی یکی از اصیل ترین رقص های سیستان به شمار می رود که از دیر باز در این سرزمین کهن که مهد تمدن و فرهنگ و رقص های آیینی است وجود داشت. [ ۱] [ ۲]
گونه ای از رقص سیستانی است که یکی از جاذبه های فرهنگی سیستان است و از رقصهای آیینی و حماسی است. این رقص در زبان محلی "چاپ سیستانی" نامیده میشود. رقص سیستانی با قدمتی بیش از هزار سال هویت و به نوعی نمادی از پیشینه تاریخی سیستان است . [ ۳]
رقص چاپی یکی از رقص های آیینی و سماعی ایرانیان باستان و به خصوص مردم سیستانی می باشد. [ ۴]
نخستین بار در شاهنامه به سماع به معنی پرستش با وجد برمی خوریم که توسط کی خسرو کیانی انجام گرفت که پنج هفته به سماع پرداخت چنین پنج هفته خروشان به پای همی بود بر پیش گیهان خدای و این راه و شیوه که خواندن و ستایش خداوند در حالت خوشی و مستی در فرهنگ اسلامی نیست بلکه از فرهنگ نخستین آریاییان است و همچنین در فرهنگ یهود نیز یافت می شود که داوود خدا را با نوای چنگ ستایش می کرد مسلم است که سماع و رقص مذهبی برای خداوند، ریشه در تاریخ کهن دارد. در آیاتی از تورات، به سماع داوود نبی اشاره شده است که «به حضور خداوند جست و خیز و رقص می کرد» همچنین در انجیل نیز به رقص و سماع حضرت مریم بر روی پلکان مذبح اشاره شده است. اما پس از اسلام و تا سال ۲۴۵ هجری اثری از سماع در مراسم مسلمانان به چشم نمی خورد. در این سال ذوالنون مصری اجازه تشکیل اولین مجلس قوالی و سماع را به شاگردان خود داد. اندکی بعد و در سال ۲۵۳ نخستین حلقه سماع را علی نتوخی در بغداد به پا کرد. [ ۵]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفگونه ای از رقص سیستانی است که یکی از جاذبه های فرهنگی سیستان است و از رقصهای آیینی و حماسی است. این رقص در زبان محلی "چاپ سیستانی" نامیده میشود. رقص سیستانی با قدمتی بیش از هزار سال هویت و به نوعی نمادی از پیشینه تاریخی سیستان است . [ ۳]
رقص چاپی یکی از رقص های آیینی و سماعی ایرانیان باستان و به خصوص مردم سیستانی می باشد. [ ۴]
نخستین بار در شاهنامه به سماع به معنی پرستش با وجد برمی خوریم که توسط کی خسرو کیانی انجام گرفت که پنج هفته به سماع پرداخت چنین پنج هفته خروشان به پای همی بود بر پیش گیهان خدای و این راه و شیوه که خواندن و ستایش خداوند در حالت خوشی و مستی در فرهنگ اسلامی نیست بلکه از فرهنگ نخستین آریاییان است و همچنین در فرهنگ یهود نیز یافت می شود که داوود خدا را با نوای چنگ ستایش می کرد مسلم است که سماع و رقص مذهبی برای خداوند، ریشه در تاریخ کهن دارد. در آیاتی از تورات، به سماع داوود نبی اشاره شده است که «به حضور خداوند جست و خیز و رقص می کرد» همچنین در انجیل نیز به رقص و سماع حضرت مریم بر روی پلکان مذبح اشاره شده است. اما پس از اسلام و تا سال ۲۴۵ هجری اثری از سماع در مراسم مسلمانان به چشم نمی خورد. در این سال ذوالنون مصری اجازه تشکیل اولین مجلس قوالی و سماع را به شاگردان خود داد. اندکی بعد و در سال ۲۵۳ نخستین حلقه سماع را علی نتوخی در بغداد به پا کرد. [ ۵]

wiki: رقص چاپی