رقص های آذربایجانی از سری رقص های قفقازی به شمار می آید که در سراسر منطقه قفقاز کم و بیش مرسوم است. این رقصها در سطح بین المللی به نام رقص قفقازی معروف است. بعضی از این رقص ها در اصل جزء مراسم دینی یا جزء از آمادگی های جنگی و دفاعی بوده است در هر صورت در حال حاضر از این رقص ها در مجالس عروسی در منطقه آذربایجان ایران و و در برگزاری برنامه های ورزشی و گردهمایی های فرهنگی در جمهوری آذربایجان استفاده می شود.
... [مشاهده متن کامل]
ساینا احمدووا، مدرس رقص گروه ملی رقص آذربایجان که در سال ۱۹۳۸ و در دوران حکومت شوروی ایجاد شده می گوید: «برخی از حرکات خاص این رقص ها برای رقصندهٔ زن آذری بسیار آشناست، مثلا حرکات سر و گردن و سینه و همچنین کنترل چشم ها و ترکیب این حرکات با هم. همچنین رقص های استکان و نعلبکی را داریم که گاه با استکان های پر در کف دست ها انجام می شود و حرکت رقصنده باید طوری باشد که مایع از آنها بیرون نریزد. »
رفعت خلیل زاده، طراح صحنه رقص نیز رقص مردانهٔ آذربایجانی را نوعی رقابت توصیف می کند و می افزاید: «حرکات رقصندهٔ مرد تصویرگر عقابی است که پروبال گشوده و آمادهٔ پرواز بر فراز کوهستان است، چنان که می بینید برخی از حرکات رقصنده روی نوک پا انجام می شود که اجرایشان واقعا دشوار است. در کل رقص مردانه آذری نمادی از شجاعت و مردانگی بوده، و رقص کنونی نیز همین ها را تصویر می کند. »
• دیدگاه هلن اریکسن دربارهٔ رقص بانوان آذربایجان:
آذربایجان یکی از جمهوری های قفقاز شوروی سابق بود. امروزه جمهوری مستقلی است که به دلیل داشتن ذخایر غنی نفت مورد توجه بین المللی است. تعداد بسیاری از آذربایجانی ها در شمال غربی ایران و در منطقه شهرهای تبریز ، اردبیل ، ارومیه ، زنجان ، قزوین و همدان ساکن هستند. رقص بانوان در قفقاز به لحاظ حرکات دلپذیر دست، حرکات بیانگر بازو و قدمهای ظریف از دیگر رقص ها تمیز داده می شود. قدمهای ظریف ایفاگر رقص توسط دامن های بلند پوشیده شده و چنین می نماید که ایفاگر رقص به حالت شناور بر روی زمین جاری است. رقص ها گاهی غمگین، گاهی آتشین و بیشتر تغزلی است و بیانگر سرشت فاخر بانوان آذربایجان است. رقصهای سولو و گروهی درعروسی و سایر مناسبتها اساساً ساده است. این رقصها در شوروی سابق به صورت رقصهای هنری صحنهای، ارتقاء یافته است.
( به ترکی آذربایجانی: Asma Kəsmə ) ( به انگلیسی: Asma Kasma ) از جمله رقص های بومی قدیمی اهالی آذربایجان و از قدیمی ترین رقص های مرسوم در عروسی می باشد.

... [مشاهده متن کامل]
ساینا احمدووا، مدرس رقص گروه ملی رقص آذربایجان که در سال ۱۹۳۸ و در دوران حکومت شوروی ایجاد شده می گوید: «برخی از حرکات خاص این رقص ها برای رقصندهٔ زن آذری بسیار آشناست، مثلا حرکات سر و گردن و سینه و همچنین کنترل چشم ها و ترکیب این حرکات با هم. همچنین رقص های استکان و نعلبکی را داریم که گاه با استکان های پر در کف دست ها انجام می شود و حرکت رقصنده باید طوری باشد که مایع از آنها بیرون نریزد. »
رفعت خلیل زاده، طراح صحنه رقص نیز رقص مردانهٔ آذربایجانی را نوعی رقابت توصیف می کند و می افزاید: «حرکات رقصندهٔ مرد تصویرگر عقابی است که پروبال گشوده و آمادهٔ پرواز بر فراز کوهستان است، چنان که می بینید برخی از حرکات رقصنده روی نوک پا انجام می شود که اجرایشان واقعا دشوار است. در کل رقص مردانه آذری نمادی از شجاعت و مردانگی بوده، و رقص کنونی نیز همین ها را تصویر می کند. »
• دیدگاه هلن اریکسن دربارهٔ رقص بانوان آذربایجان:
آذربایجان یکی از جمهوری های قفقاز شوروی سابق بود. امروزه جمهوری مستقلی است که به دلیل داشتن ذخایر غنی نفت مورد توجه بین المللی است. تعداد بسیاری از آذربایجانی ها در شمال غربی ایران و در منطقه شهرهای تبریز ، اردبیل ، ارومیه ، زنجان ، قزوین و همدان ساکن هستند. رقص بانوان در قفقاز به لحاظ حرکات دلپذیر دست، حرکات بیانگر بازو و قدمهای ظریف از دیگر رقص ها تمیز داده می شود. قدمهای ظریف ایفاگر رقص توسط دامن های بلند پوشیده شده و چنین می نماید که ایفاگر رقص به حالت شناور بر روی زمین جاری است. رقص ها گاهی غمگین، گاهی آتشین و بیشتر تغزلی است و بیانگر سرشت فاخر بانوان آذربایجان است. رقصهای سولو و گروهی درعروسی و سایر مناسبتها اساساً ساده است. این رقصها در شوروی سابق به صورت رقصهای هنری صحنهای، ارتقاء یافته است.
( به ترکی آذربایجانی: Asma Kəsmə ) ( به انگلیسی: Asma Kasma ) از جمله رقص های بومی قدیمی اهالی آذربایجان و از قدیمی ترین رقص های مرسوم در عروسی می باشد.
