[ویکی الکتاب] معنی رُطَباً: خرمای پخته و رسیده
ریشه کلمه:
رطب (۲ بار)
(فلس)تر. مقابل خشک . «وَ لا حَبَّةٍ» عطف است به «وَرَقَةٍ» همچنین است «لارَطْبٍ وَ لا یبِسٍ» معنی آیه چنین میشود: خزانههای غیب نزد خداست، جز خدا آنها را کسی نمیداند. هیچ برگی به زمین نمیافتد مگر آن را میداند و هیچ دانهای به شکم زمین نمیافتد (بوسیله انسان باشد یا غیره) و هیچتر و خشکی ساقط نمیشود مگر آن که در کتابی آشکار موجود است. گقتهاند آن چه از میوهتر و خشک میافتد میداند و گفتهاند آن چه میافتد هر چه باشد میداند. به نظر میآید که مراد از رطب و یابس، میوهها باشد زیرا صدر آیه «وَ ما تَسْقُطُ... وَ لا حَبَّةٍ» درباره درختان و دانههاست و مناسب است که رطب و یابس میوهها باشد. در مجمع گوید: رطب و یابس به تمام مخلوقات شامل است. ولی تدبّر در آیه خلاف آن را میرساند و اللّه اعلم مگر آن که واو در «وَ لا رَطْبٍ» برای استیناف باشد آن وقت لارَطبٍ وَ لا یابَسٍ شامل همه موجودات میشود و ظاهراً همین طور است. ناگفته نماند مراد از کتاب مبین علم خدا و یا لوح محفوظ است و این که در عرف شایع شده که مراد از آن قرآن است صحت ندارد. * رطب (مثل صرد) به معنی خرمای تر است .
ریشه کلمه:
رطب (۲ بار)
(فلس)تر. مقابل خشک . «وَ لا حَبَّةٍ» عطف است به «وَرَقَةٍ» همچنین است «لارَطْبٍ وَ لا یبِسٍ» معنی آیه چنین میشود: خزانههای غیب نزد خداست، جز خدا آنها را کسی نمیداند. هیچ برگی به زمین نمیافتد مگر آن را میداند و هیچ دانهای به شکم زمین نمیافتد (بوسیله انسان باشد یا غیره) و هیچتر و خشکی ساقط نمیشود مگر آن که در کتابی آشکار موجود است. گقتهاند آن چه از میوهتر و خشک میافتد میداند و گفتهاند آن چه میافتد هر چه باشد میداند. به نظر میآید که مراد از رطب و یابس، میوهها باشد زیرا صدر آیه «وَ ما تَسْقُطُ... وَ لا حَبَّةٍ» درباره درختان و دانههاست و مناسب است که رطب و یابس میوهها باشد. در مجمع گوید: رطب و یابس به تمام مخلوقات شامل است. ولی تدبّر در آیه خلاف آن را میرساند و اللّه اعلم مگر آن که واو در «وَ لا رَطْبٍ» برای استیناف باشد آن وقت لارَطبٍ وَ لا یابَسٍ شامل همه موجودات میشود و ظاهراً همین طور است. ناگفته نماند مراد از کتاب مبین علم خدا و یا لوح محفوظ است و این که در عرف شایع شده که مراد از آن قرآن است صحت ندارد. * رطب (مثل صرد) به معنی خرمای تر است .
wikialkb: رُطَبا