رسوای دل نام آلبومی است با صدای محمدرضا شجریان در دستگاه سه گاه. این اثر به صورت زنده در سال ۱۳۷۵ در دُبی اجرا شده بود. تصنیف دل شیدا در این آلبوم، اثر علی اکبر شیدا است که تلفیقی از اشعار باباطاهر و عبدالرحمن جامی است. این تصنیف در سه گاه اجرا شده است.
... [مشاهده متن کامل]
• خواننده: محمدرضا شجریان
• داریوش پیرنیاکان: تار
• جمشید عندلیبی: نی
• محمد فیروزی: بربط
• سعید فرجپوری: کمانچه
• جواد بطحایی: سنتور
• همایون شجریان: تنبک
• شعر از سعدی، رهی معیری، عطار و باباطاهر
• طرح: اعظم غلامی
• خط: امیراحمد فلسفی
دستگاه سه گاه، غزل سعدی
( درآمد سه گاه ) جزای آنکه نگفتیم؛ شکر روز وصال
( مویه ) دگر به گوش فراموش عهد سنگین دل
( زابل ) تو بر کنار فراتی، ندانی این معنی تو بر کنار فراتی، ندانی این معنی
( مویه ) اگر مراد نصیحت کنان ما این است
اگر مراد نصیحت کنان ما این است
( جمله اول رضوی ) به خاک پای تو، داند؛ که تا سرم نرود
( جمله دوم رضوی ) حدیث عشق، چه حاجت، که بر زبان آری حدیث عشق، چه حاجت، که بر زبان آری
( مویه فرود ) سخن دراز کشیدیم و همچنان باقی است
شعر از رهی معیری
من از روز ازل، دیوانه بودم
سرخوش از باده مستانه بودم
نالان از تو شد، چنگ و عود من
بی باده مدهوشم، ساغر نوشم
مستی دهد ما را، گل رخسارا
چون به ما نگری، غم دل ببری
گرچه به خاک و خون کشیدی مرا
بازآ که در شام غمم صبح امیدی مرا
دستگاه سه گاه، غزل عطار ( مخالف سه گاه ) به جز غم خوردن عشقت غمی دیگر نمی دانم به جز غم خوردن عشقت غمی دیگر نمی دانم
( مخالف سه گاه ) گر از عشقت برون آیم، به ما و من فرو نآیم
( مخالف سه گاه ) ز بس که اندر ره عشق تو از پای آمدم تا سر ز بس که اندر ره عشق تو از پای آمدم تا سر، از پای آمدم تا سر
( نیشابورک ) به هر راهی که دانستم فرو رفتم به کوی تو به هر راهی که دانستم فرو رفتم به کوی تو
( مخالف سه گاه فرود ) دلی کو بود همدردم چنان گم گشت در دلبر


... [مشاهده متن کامل]
• خواننده: محمدرضا شجریان
• داریوش پیرنیاکان: تار
• جمشید عندلیبی: نی
• محمد فیروزی: بربط
• سعید فرجپوری: کمانچه
• جواد بطحایی: سنتور
• همایون شجریان: تنبک
• شعر از سعدی، رهی معیری، عطار و باباطاهر
• طرح: اعظم غلامی
• خط: امیراحمد فلسفی
دستگاه سه گاه، غزل سعدی
( درآمد سه گاه ) جزای آنکه نگفتیم؛ شکر روز وصال
( مویه ) دگر به گوش فراموش عهد سنگین دل
( زابل ) تو بر کنار فراتی، ندانی این معنی تو بر کنار فراتی، ندانی این معنی
( مویه ) اگر مراد نصیحت کنان ما این است
اگر مراد نصیحت کنان ما این است
( جمله اول رضوی ) به خاک پای تو، داند؛ که تا سرم نرود
( جمله دوم رضوی ) حدیث عشق، چه حاجت، که بر زبان آری حدیث عشق، چه حاجت، که بر زبان آری
( مویه فرود ) سخن دراز کشیدیم و همچنان باقی است
شعر از رهی معیری
من از روز ازل، دیوانه بودم
سرخوش از باده مستانه بودم
نالان از تو شد، چنگ و عود من
بی باده مدهوشم، ساغر نوشم
مستی دهد ما را، گل رخسارا
چون به ما نگری، غم دل ببری
گرچه به خاک و خون کشیدی مرا
بازآ که در شام غمم صبح امیدی مرا
دستگاه سه گاه، غزل عطار ( مخالف سه گاه ) به جز غم خوردن عشقت غمی دیگر نمی دانم به جز غم خوردن عشقت غمی دیگر نمی دانم
( مخالف سه گاه ) گر از عشقت برون آیم، به ما و من فرو نآیم
( مخالف سه گاه ) ز بس که اندر ره عشق تو از پای آمدم تا سر ز بس که اندر ره عشق تو از پای آمدم تا سر، از پای آمدم تا سر
( نیشابورک ) به هر راهی که دانستم فرو رفتم به کوی تو به هر راهی که دانستم فرو رفتم به کوی تو
( مخالف سه گاه فرود ) دلی کو بود همدردم چنان گم گشت در دلبر

