[ویکی نور] «مجموعه» اثر شیخ محمدباقر بهاری همدانی مشتمل بر چند رساله فقهی و اصولی است که در سال 1333ق به زبان عربی نگارش و به چاپ سنگی منتشر شده است.
کتاب در شش رساله تدوین شده است که عبارتند از: 1- الجمع بین فاطمیّتین، 2- مفارق الاجزاء و القبول، 3- تزویج الصغیره فی المدّ القلیله، 4- فی المولود من الزّنا، 5- دین المقتول، 6- تکلیف الکفّار بالفروع
یکی از رساله های مهم مجموعه حاضر، تکلیف کفّار است. بعضی از قدما نظیر مرحوم صدوق و سیدمرتضی فرموده اند ولد الزّنا نجس است اما این نجاستی که فرموده اند از یک حرف دیگری سرچشمه می گیرد و آن این است که ولدالزنا کافر است. بعضی از روایات فرمودند که انسان نباید از آب غسّاله ولدالزنا غسل کند چون وی کافر است. به نظر برخی از فقها کودکان در اسلام و کفر تابع پدر و مادر خود هستند بچه مسلمانها محکوم به اسلامند و فرزندان کفار حکم کفار را دارند.
بعضی از فقها فرموده اند که ولدالزنا کافر است حتی اگر به حد بلوغ برسد و اسلام را بپذیرد لکن این نظریه ضعیف است و ادله ای که به آنها استناد داده شده است قابل اعتماد نیست و اما ولدالزنای غیربالغ مشهور فقها را عقیده بر این است که چون او نسب ندارد، نه خود مسلمان است چون بالغ نیست و نه در حکم اسلام است چون پدر و مادر شرعی ندارد و همچنین کودکی که از آمیزش یک مرد و یک زن کافر به وجود آمده است نه کافر است چون به حد بلوغ نرسیده و اظهار اسلام نکرده است و نه در حکم کفر است زیرا پدر و مادر قانونی ندارد در نتیجه بچه متکوّن از زنا نه مسلمان است و نه کافر خواه پدر و مادر طبیعی او مسلمان باشند، خواه کافر و خواه مسلمان و دیگری کافر، در حکم اسلام و کفر هم نیست و نه احکام اسلام بر او جاری می شود و نه احکام کفر.
البته بر مبنایی که برخی فقها اختیار کرده اند و گفته اند که ولدالزنا نسب دارد و تنها از ارث محروم است و سایر جهات شرعاً و عرفاً بر زانی و زانیه ملحق می شود، ولدالزنا نیز مانند سایر کودکان مشروع، در حکم اسلام است و ولدالزنایی که نتیجه زنای دو کافر است نیز به پدر و مادر طبیعی خود ملحق است و در حکم کفر می باشد.
کتاب در شش رساله تدوین شده است که عبارتند از: 1- الجمع بین فاطمیّتین، 2- مفارق الاجزاء و القبول، 3- تزویج الصغیره فی المدّ القلیله، 4- فی المولود من الزّنا، 5- دین المقتول، 6- تکلیف الکفّار بالفروع
یکی از رساله های مهم مجموعه حاضر، تکلیف کفّار است. بعضی از قدما نظیر مرحوم صدوق و سیدمرتضی فرموده اند ولد الزّنا نجس است اما این نجاستی که فرموده اند از یک حرف دیگری سرچشمه می گیرد و آن این است که ولدالزنا کافر است. بعضی از روایات فرمودند که انسان نباید از آب غسّاله ولدالزنا غسل کند چون وی کافر است. به نظر برخی از فقها کودکان در اسلام و کفر تابع پدر و مادر خود هستند بچه مسلمانها محکوم به اسلامند و فرزندان کفار حکم کفار را دارند.
بعضی از فقها فرموده اند که ولدالزنا کافر است حتی اگر به حد بلوغ برسد و اسلام را بپذیرد لکن این نظریه ضعیف است و ادله ای که به آنها استناد داده شده است قابل اعتماد نیست و اما ولدالزنای غیربالغ مشهور فقها را عقیده بر این است که چون او نسب ندارد، نه خود مسلمان است چون بالغ نیست و نه در حکم اسلام است چون پدر و مادر شرعی ندارد و همچنین کودکی که از آمیزش یک مرد و یک زن کافر به وجود آمده است نه کافر است چون به حد بلوغ نرسیده و اظهار اسلام نکرده است و نه در حکم کفر است زیرا پدر و مادر قانونی ندارد در نتیجه بچه متکوّن از زنا نه مسلمان است و نه کافر خواه پدر و مادر طبیعی او مسلمان باشند، خواه کافر و خواه مسلمان و دیگری کافر، در حکم اسلام و کفر هم نیست و نه احکام اسلام بر او جاری می شود و نه احکام کفر.
البته بر مبنایی که برخی فقها اختیار کرده اند و گفته اند که ولدالزنا نسب دارد و تنها از ارث محروم است و سایر جهات شرعاً و عرفاً بر زانی و زانیه ملحق می شود، ولدالزنا نیز مانند سایر کودکان مشروع، در حکم اسلام است و ولدالزنایی که نتیجه زنای دو کافر است نیز به پدر و مادر طبیعی خود ملحق است و در حکم کفر می باشد.
wikinoor: رسایل_بهاری_همدانی