رسانه های گروهی یا رسانه های جمعی مجموعه ای از وسایل ارتباطی است که توانایی تأثیر گذاری بر افکار و دیدگاه های جمع زیادی از افراد و گروه های اجتماعی را دارا هستند [ ۱] . و عموماً ارتباطی یک سویه را دنبال می کنند. رسانه های دیداری و شنیداری مانند تلویزیون و رادیو و… از جمله مهم ترین رسانه های گروهی هستند. از سوی دیگر رسانه های گروهی چاپی نیز دسته دیگری از رسانه های گروهی هستند که به گفته جان لاک خود را به عنوان رکن چهارم دموکراسی حفظ کرده اند. امروزه با گسترش استفاده روزافزون از اینترنت، رسانه های برآمده از فضای سایبری جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند. اینگونه رسانه ها مانند وبگاه های اینترنتی خبرگزاری ها، امکان تعامل مخاطب را نیز فراهم می کنند و این امر موجب می شود که امکان شناسایی نیازهای واقعی مخاطب برای صاحبان اینگونه رسانه ها فراهم شود.
تاثیرگذارترین رسانه های جمعی عبارتند از:
• چاپ
• ضبط صدا
• سینما
• رادیو
• تلویزیون
• اینترنت
• رایانه های شخصی
• تلفن های همراه
• تبلتها
رسانه های جمعی ( Mass media ) مانند رادیو، تلویزیون و مطبوعات امروزه مخاطب گسترده ای در جهان و ایران دارند. این در حالی است که رسانه های اجتماعی ( Social Media ) مانند فیس بوک، توئیتر، یوتیوب و گوگل پلاس نیز درصد مخاطب زیادی دارند، اما رشد بیشتری نسبت به رسانه های جمعی دارند.
در زیر تفاوت اصلی بین رسانه های جمعی و رسانه های اجتماعی وجود دارد:
• رسانه های جمعی مشارکت منفعل مصرف کننده است، رسانه اجتماعی مشارکت فعال مصرف کننده است.
• رسانه های جمعی ارتباطات یک طرفه «یک به چند» است، رسانه های اجتماعی ارتباط دو طرفه «یک به یک» است.
• رسانه های جمعی، مصرف کنندگان منزوی را هدف قرار می دهند، رسانه های اجتماعی مصرف کننده هایی را تولید می کنند که مکالمه و محتوا تولید می کنند.
• رسانه های جمعی پیام محور هستند، رسانه های اجتماعی از طریق گفتگو محور هستند.
• رسانه های جمعی از مجموعه ای محدود از کانال های هدفمند تشکیل شده اند، رسانه های اجتماعی از تعداد محدودی نامحدود کانال های هدفمند تشکیل شده اند.
ویژگی رسانه های سنتی ( Mass media ) :
۱. مکالمه یک طرفه ۲. سیست بسته ۳. مات ۴. محتوای حرفه ای ۵. استفاده از بازیگران و افراد مشهود ۶. تولید با هدف تصمیم گیری اقتصادی ۷. ارتباط های معمولاً بدون کنترل ۸. محتوای برنامه ریزی شده و از پیش تولید شده ۹. استفاده از استراتژی از بالا به پایین ۱۰. استفاده از زبان رسمی ۱۱. تحلیل های ضعیف
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفتاثیرگذارترین رسانه های جمعی عبارتند از:
• چاپ
• ضبط صدا
• سینما
• رادیو
• تلویزیون
• اینترنت
• رایانه های شخصی
• تلفن های همراه
• تبلتها
رسانه های جمعی ( Mass media ) مانند رادیو، تلویزیون و مطبوعات امروزه مخاطب گسترده ای در جهان و ایران دارند. این در حالی است که رسانه های اجتماعی ( Social Media ) مانند فیس بوک، توئیتر، یوتیوب و گوگل پلاس نیز درصد مخاطب زیادی دارند، اما رشد بیشتری نسبت به رسانه های جمعی دارند.
در زیر تفاوت اصلی بین رسانه های جمعی و رسانه های اجتماعی وجود دارد:
• رسانه های جمعی مشارکت منفعل مصرف کننده است، رسانه اجتماعی مشارکت فعال مصرف کننده است.
• رسانه های جمعی ارتباطات یک طرفه «یک به چند» است، رسانه های اجتماعی ارتباط دو طرفه «یک به یک» است.
• رسانه های جمعی، مصرف کنندگان منزوی را هدف قرار می دهند، رسانه های اجتماعی مصرف کننده هایی را تولید می کنند که مکالمه و محتوا تولید می کنند.
• رسانه های جمعی پیام محور هستند، رسانه های اجتماعی از طریق گفتگو محور هستند.
• رسانه های جمعی از مجموعه ای محدود از کانال های هدفمند تشکیل شده اند، رسانه های اجتماعی از تعداد محدودی نامحدود کانال های هدفمند تشکیل شده اند.
ویژگی رسانه های سنتی ( Mass media ) :
۱. مکالمه یک طرفه ۲. سیست بسته ۳. مات ۴. محتوای حرفه ای ۵. استفاده از بازیگران و افراد مشهود ۶. تولید با هدف تصمیم گیری اقتصادی ۷. ارتباط های معمولاً بدون کنترل ۸. محتوای برنامه ریزی شده و از پیش تولید شده ۹. استفاده از استراتژی از بالا به پایین ۱۰. استفاده از زبان رسمی ۱۱. تحلیل های ضعیف
wiki: رسانه گروهی