رسانه (ارتباطات). در
علم ارتباطات، رسانه وسیله یا ابزاری برای رساندن
داده یا اطلاعات است. [ ۱] [ ۲]
هاوارد رینگولد فرم های اولیهٔ
ارتباطات انسانی را به عنوان اشکال اولیهٔ رسانه مانند نقاشی های غار مطرح کرده است. [ ۳]
اصطلاح رسانه در کاربرد مدرن اولین بار توسط مارشال مک لوهان، نظریه پرداز ارتباطات
کانادایی مورد استفاده قرار گرفت که اظهار داشت: "رسانه ها اسباب بازی نیستند. آنها می توانند فقط به هنرمندان جدید سپرده شوند زیرا آنها فرم های
هنری هستند. " در اواسط دههٔ ۱۹۶۰، این اصطلاح در
آمریکای شمالی و
انگلستان مورد استفادهٔ عمومی قرار گرفت. از نظر منکن، عبارت "رسانه های جمعی" از اوایل سال ۱۹۲۳ در
ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت. [ ۴]
استفاده از رسانه های مختلف مانند متن، طراحی، گرافیک، عکس، صدا، ویدئو، انیمیشن… در کنار یکدیگر جهت انتقال بهتر پیام را
چندرسانه ای گویند، که در مقابل برنامه های صرفاً متنی به کار می رود. در چنین برنامه هایی تا حد امکان از متن کمتر استفاده شده و بار اصلی انتقال پیام بر عهده سایر رسانه های تصویری یا صوتی قرار می گیرد. [ ۵]
اصطلاح رسانه به صورت گسترده برای اشاره به گستره ای از ابزار به کار رفته می شود که انسان ها در طول تاریخ از آن ها برای ارتباط با هم در مورد یک واقعیت مشترک استفاده کرده اند. رایج ترین موارد از این دست مجموعه ای از تکنولوژی های مدرن ( از چاپ مطبوعاتی گرفته تا
اینترنت ) است که ارتباطات میان فضاها، زمان ها و گونه های جمعی را تسهیل می کند. [ ۶]
عصر اطلاعات و
رسانه های اجتماعی در قرن گذشته، انقلابی در ارتباطات از راه دور با فراهم آوردن
رسانه های جدید برای ارتباطات از راه دور، ارتباطات را بسیار تغییر داده است.
اولین پخش رادیویی دو طرفه در سال ۱۹۰۶ رخ داد و منجر به برقراری ارتباط مشترک از طریق رسانه های
آنالوگ و دیجیتال شد: ارتباطات از راه دور آنالوگ شامل برخی از سیستم های رادیویی، سیستم های تلفنی تاریخی و پخش
تلویزیونی است.
ارتباطات از راه دور دیجیتال امکان برقراری ارتباط با واسطه رایانه، تلگراف، شبکه های رایانه ای، تلفن دیجیتال و تلویزیون دیجیتال را فراهم می کند. امروزه رسانه های ارتباطی مدرن امکان مبادلات شدید از راه دور بین تعداد بیشتری از افراد را فراهم می کنند. ( ارتباطات از طریق ایمیل، انجمن های اینترنتی و حمل و نقل از راه دور ) .