عباس رسام ارژنگی ( زاده ۱۲۷۱ خورشیدی، تبریز ـ درگذشته ۱۳۵۴ ) نقاش دریافتگرای ایرانی بود. او در خانواده ای با پیشینۀ هنری به دنیا آمد و نسب وی به آقا میرک نقاش بزرگ عهد صفویه می رسید؛ او و برادر بزرگترش، میرمصور ارژنگی نقش کلیدی در آموزش هنر در تبریز ایفا کردند. فرزند وی فرهاد ارژنگی در عرصه هنری فعالیت داشت. یکی از معروف ترین نقاشی های وی «آزادسازی آذربایجان» نام دارد که به میمنت بازپس گیری منطقه آذربایجان توسط ارتش ایران و سقوط پیشه وری و فرقه دموکرات کشیده شده است.
... [مشاهده متن کامل]
رسام ارژنگی از جمله نخستین هنرمندان ایرانی است که با تأثیر از هنر امپرسیونیسم روسی، به ارائه این هنر در ایران پرداخت. او به همراه هنرمندانی چون حبیب محمدی از جمله ایرانیان ساکن روسیه و قفقاز بودند که پس از تحصیل در روسیه و بازگشت به ایران، در تبریز ساکن شدند و با تأسیس هنرستان هنرهای زیبا میرک به آموزش روش های خود به شاگردان شان پرداختند. آن ها بدون پیروی از مکتب واقع گرایانه کمال الملک و شاگردان او، امپرسیونیسم روسی و بعدها رئالیسم– سوسیالیسم روسی را پیگیری کردند. هنرمندان جوان تری چون علی اصغر پتگر و عباس کاتوزیان از رسام ارژنگی تأثیر گرفتند.
تلاش رسام ارژنگی این بود که نقاشی واقع گرا و نقاشی خیالی مکتب قاجار را با سبک امپرسیونیستی خود تلفیق و همراه کند. اگرچه در بسیاری از نقدهای نوشته شده دربارهٔ هنر معاصر ایران از وی نامی برده نشده است، اما او را می توان ار جمله پیشگامان آشنایی هنر ایران با مکتب های جدید اروپایی دانست.
... [مشاهده متن کامل]
رسام ارژنگی از جمله نخستین هنرمندان ایرانی است که با تأثیر از هنر امپرسیونیسم روسی، به ارائه این هنر در ایران پرداخت. او به همراه هنرمندانی چون حبیب محمدی از جمله ایرانیان ساکن روسیه و قفقاز بودند که پس از تحصیل در روسیه و بازگشت به ایران، در تبریز ساکن شدند و با تأسیس هنرستان هنرهای زیبا میرک به آموزش روش های خود به شاگردان شان پرداختند. آن ها بدون پیروی از مکتب واقع گرایانه کمال الملک و شاگردان او، امپرسیونیسم روسی و بعدها رئالیسم– سوسیالیسم روسی را پیگیری کردند. هنرمندان جوان تری چون علی اصغر پتگر و عباس کاتوزیان از رسام ارژنگی تأثیر گرفتند.
تلاش رسام ارژنگی این بود که نقاشی واقع گرا و نقاشی خیالی مکتب قاجار را با سبک امپرسیونیستی خود تلفیق و همراه کند. اگرچه در بسیاری از نقدهای نوشته شده دربارهٔ هنر معاصر ایران از وی نامی برده نشده است، اما او را می توان ار جمله پیشگامان آشنایی هنر ایران با مکتب های جدید اروپایی دانست.