[ویکی نور] «منطق دانش نامه علایی»، یکی از پنج بخش کتاب دانش نامه علایی است که به زبان فارسی، توسط بو علی سینا و به خواسته علاء الدولة ابو جعفر محمد بن دشمنزیار بن کاکویه از بنی کاکویه، تألیف شده است.
مباحث کتاب در ذیل چهل و چهار عنوان مطرح شده است.
مؤلف، نخست، غرض و فایده علم منطق را بیان کرده و دانستن(علم)، را به دو قسم تصور و تصدیق و هر کدام را به دو قسم ضروری و نظری تقسیم نموده است و در بخش دیگر، علم منطق را تعریف کرده و آن را به منزله ترازو برای بقیه علوم دانسته است.
ابن سینا، اولین مبحث را در علم منطق، شناخت لفظ مفرد و مرکب دانسته و برای هر کدام مثالی زده و گفته: تا لفظ مفرد شناخته نشود، مرکب شناخته نمی شود، سپس وارد بحث کلی و جزیی گردیده و کلی ذاتی و عرضی را توضیح داده است.
تشریح جنس و نوع و فصل در بخش دیگر مطرح شده است. سپس از حد و رسم، سخن به میان آمده.
مباحث کتاب در ذیل چهل و چهار عنوان مطرح شده است.
مؤلف، نخست، غرض و فایده علم منطق را بیان کرده و دانستن(علم)، را به دو قسم تصور و تصدیق و هر کدام را به دو قسم ضروری و نظری تقسیم نموده است و در بخش دیگر، علم منطق را تعریف کرده و آن را به منزله ترازو برای بقیه علوم دانسته است.
ابن سینا، اولین مبحث را در علم منطق، شناخت لفظ مفرد و مرکب دانسته و برای هر کدام مثالی زده و گفته: تا لفظ مفرد شناخته نشود، مرکب شناخته نمی شود، سپس وارد بحث کلی و جزیی گردیده و کلی ذاتی و عرضی را توضیح داده است.
تشریح جنس و نوع و فصل در بخش دیگر مطرح شده است. سپس از حد و رسم، سخن به میان آمده.
wikinoor: رساله_منطق_دانشنامه_علائی