رساله فی قاعده

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] رسالة فی قاعدة «حمل فعل المسلم علی الصحة» (کتاب). رسالة فی اصالة وجوب حمل فعل المسلم علی الصحة تألیف، سید علی بن اسماعیل موسوی قزوینی (م ۱۲۹۸ ق) می باشد.
کتاب در بردارنده مباحثی پیرامون اجرای اصالة الصحة در اشیاء خارجی، گفته ها و کارها و اعتقادات مسلمانان است و از دو مقدمه و چهار مرحله تشکیل شده است.این اصل که معمولا در کتابهای اصول فقه ذکر شده است در این کتاب با بیان مصادیقی از مباحث مختلف فقهی رنگ و بوی فقهی پیدا کرده است.در مقدمه کتاب پیرامون اینکه آیا این اصل از اصول عملیة یا امارات شرعی است و همینطور اجزاء و مفردات قضیه اصالة الصحة بحث شده است.سپس در مراحل چهارگانه کتاب از اجرای این اصل در اشیاء خارجی، کارها، گفته ها، اعتقادات یک مسلمان مباحثی مطرح شده است.سبک نگارش مباحث کتاب توجه بیشتر به بررسی روایات و مباحث اصولی است و گفتار فقها کمتر بررسی شده است.در موارد نادری نظریات محقق نراقی (م ۱۲۴۵ ق) در فوائد الایام، محقق ثانی (م ۹۴۰ ق) در جامع المقاصد بررسی و نقد شده است.فقه الحدیث عمیق و دقیق در این کتاب توانائی مؤلف را در مباحث فقهی به خوبی نشان داده و این کتاب را از جایگاه خاصی برخوردار ساخته است.وی در صفحه ۱۸ پس از بیان روایات در مورد نیاز به بررسی دقیق و تامل در روایات و احتمال لغزش در درک معانی آنان می نویسد:هذه هی العمدة من اخبار الباب لکن تمامیة دلالتها علی المطلب من مطارح الانظار و مزال الاقدامهمچنین مؤلف نظریات اصولی خود را به اجمال بیان نموده و در مواقع متعددی مثل صفحات ۲۶۴ و ۲۹۹ تفصیل آنها را به کتابهای اصول فقه خود ارجاع داده است.

[ویکی فقه] رساله فی قاعده «حمل فعل المسلم علی الصحه» (کتاب). رسالة فی اصالة وجوب حمل فعل المسلم علی الصحة تألیف، سید علی بن اسماعیل موسوی قزوینی (م ۱۲۹۸ ق) می باشد.
کتاب در بردارنده مباحثی پیرامون اجرای اصالة الصحة در اشیاء خارجی، گفته ها و کارها و اعتقادات مسلمانان است و از دو مقدمه و چهار مرحله تشکیل شده است.این اصل که معمولا در کتابهای اصول فقه ذکر شده است در این کتاب با بیان مصادیقی از مباحث مختلف فقهی رنگ و بوی فقهی پیدا کرده است.در مقدمه کتاب پیرامون اینکه آیا این اصل از اصول عملیة یا امارات شرعی است و همینطور اجزاء و مفردات قضیه اصالة الصحة بحث شده است.سپس در مراحل چهارگانه کتاب از اجرای این اصل در اشیاء خارجی، کارها، گفته ها، اعتقادات یک مسلمان مباحثی مطرح شده است.سبک نگارش مباحث کتاب توجه بیشتر به بررسی روایات و مباحث اصولی است و گفتار فقها کمتر بررسی شده است.در موارد نادری نظریات محقق نراقی (م ۱۲۴۵ ق) در فوائد الایام، محقق ثانی (م ۹۴۰ ق) در جامع المقاصد بررسی و نقد شده است.فقه الحدیث عمیق و دقیق در این کتاب توانائی مؤلف را در مباحث فقهی به خوبی نشان داده و این کتاب را از جایگاه خاصی برخوردار ساخته است.وی در صفحه ۱۸ پس از بیان روایات در مورد نیاز به بررسی دقیق و تامل در روایات و احتمال لغزش در درک معانی آنان می نویسد:هذه هی العمدة من اخبار الباب لکن تمامیة دلالتها علی المطلب من مطارح الانظار و مزال الاقدامهمچنین مؤلف نظریات اصولی خود را به اجمال بیان نموده و در مواقع متعددی مثل صفحات ۲۶۴ و ۲۹۹ تفصیل آنها را به کتابهای اصول فقه خود ارجاع داده است.
تاریخ تالیف
کتاب در ۲۱ ذی القعده سال ۱۲۸۸ ق پایان یافته است.
نسخه ها
در چاپ کتاب موجود از نسخه اصلی که به خط نوه مؤلف حاج سید جواد موسوی علوی بوده است استفاده شده است.
تاریخ انتشار
...

پیشنهاد کاربران

بپرس