رساله فی حکم الحائض و النفساء

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] رسالة فی حکم الحائض و النفساء (محقق کرکی). رسالة فی حکم الحائض و النفساء، مؤلف شیخ علی بن حسین کرکی ، معروف به محقق کرکی ، محقق ثانی (م ۹۴۰ ه ق) است.
مؤلف در این نوشته بسیار مختصر به بررسی یک مسئله فقهی در مورد حائض و نفساء پرداخته است در این مسئله وی روزه حائض و نفساء را که قبل از فجر پاک شده اند در صورتیکه غسل نکرده باشند صحیح نمیداند.وی در تایید نظریه خود به فتوای علامه حلی (م ۷۲۶ ه ق) در کتاب های المنتهی و المختلف و همینطور به الدروس شهید اول (م ۷۸۶ ه ق) نیز استناد کرده است و از آنجائی که النهایة علامه حلی قبل از المختلف نوشته شده است فتوای وی در آن کتاب را کنار گذاشته است.اگر چه این نوشته بسیار مختصر است اما در همان مختصر وی به استصحاب ، عموم اوامر ، مشتق و اجماع استناد کرده است.در مقدمه ناشر به نسخه ای از کتاب مربوط به سال ۹۶۴ در کتابخانه آیة الله مرعشی اشاره شده است. منبعنرم افزار جامع فقه۲، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور).

[ویکی نور] رسالة فی حکم الحائض و النفساء تألیف شیخ على بن حسین کرکى، معروف به محقق کرکى، محقق ثانى (م 940 ه‍ ق)
مؤلف در این نوشته بسیار مختصر به بررسى یک مسئله فقهى در مورد حائض و نفساء پرداخته است در این مسئله وى روزه حائض و نفساء را که قبل از فجر پاک شده اند در صورتی که غسل نکرده باشند صحیح نمی داند.
وى در تأیید نظریه خود به فتواى علامه حلّى (م 726 ه‍ ق) در کتاب هاى المنتهى و المختلف و همینطور به الدروس شهید اول (م 786 ه‍ ق) نیز استناد کرده است و از آنجائى که النهایة علامه حلّى قبل از المختلف نوشته شده است فتواى وى در آن کتاب را کنار گذاشته است.
اگر چه این نوشته بسیار مختصر است امّا در همان مختصر وى به استصحاب، عموم اوامر، مشتق و اجماع استناد کرده است.
در مقدمه ناشر به نسخه اى از کتاب مربوط به سال 964 در کتابخانه آیت الله مرعشى اشاره شده است.
این رساله یکی از بیست و هشت رساله ای است که در مجموعه ای سه جلدی به نام رسائل المحقق الکرکی با تحقیق محمد حسون به چاپ رسیده است.

[ویکی فقه] رساله فی حکم الحائض و النفساء (محقق کرکی). رسالة فی حکم الحائض و النفساء، مؤلف شیخ علی بن حسین کرکی ، معروف به محقق کرکی ، محقق ثانی (م ۹۴۰ ه ق) است.
مؤلف در این نوشته بسیار مختصر به بررسی یک مسئله فقهی در مورد حائض و نفساء پرداخته است در این مسئله وی روزه حائض و نفساء را که قبل از فجر پاک شده اند در صورتیکه غسل نکرده باشند صحیح نمیداند.وی در تایید نظریه خود به فتوای علامه حلی (م ۷۲۶ ه ق) در کتاب های المنتهی و المختلف و همینطور به الدروس شهید اول (م ۷۸۶ ه ق) نیز استناد کرده است و از آنجائی که النهایة علامه حلی قبل از المختلف نوشته شده است فتوای وی در آن کتاب را کنار گذاشته است.اگر چه این نوشته بسیار مختصر است اما در همان مختصر وی به استصحاب ، عموم اوامر ، مشتق و اجماع استناد کرده است.در مقدمه ناشر به نسخه ای از کتاب مربوط به سال ۹۶۴ در کتابخانه آیة الله مرعشی اشاره شده است.
منبع
نرم افزار جامع فقه۲، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور).رده های این صفحه : کتاب شناسی

پیشنهاد کاربران

بپرس