رساله فی تعقب الموضع الجدلی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] رسالة فی تعقب الموضع الجدلی (کتاب). «رسالة فی تعقب الموضع الجدلی»، از شیخ الرئیس و در علم منطق است که به زبان عربی ، تالیف شده است. این رساله، در واقع برای تبیین قیاس می باشد.
رساله، بسیار کوتاه و فاقد باب بندی و فصل بندی است.

[ویکی نور] رسالة فی تعقب الموضع الجدلی، از شیخ الرئیس و در علم منطق است که به زبان عربی، تألیف شده است. این رساله، در واقع برای تبیین قیاس می باشد.
رساله، بسیار کوتاه و فاقد باب بندی و فصل بندی است.
ابن سینا، می گوید: حقیقت استدلال و تألیف کلام که وقتی تألیف شد، از آن، قول دیگری لازم می آید یا فکری که وقتی مرتب شد، رأی دیگری از آن پدید می آید... در صناعت منطق، در شش کتاب قیاس، برهان، جدل، مغالطه، خطابه و شعر مورد تحقیق و بررسی قرار می گیرد.
تعابیری که در این رساله، توسط بو علی به کار برده شده اند، اغلب در منطق امروزی کاربردی ندارند؛ مثلاً اصطلاح«موضع جدلی» اصطلاحی است که در زمان بو علی، متکلمین آن را بر قیاس اطلاق می کردند.
ابن سینا، می گوید: وجوهی که مراعاتشان برای برهانی شدن لازم است، قابل دست رسی نیست مگر برای کسی که کتاب البرهان را فهمیده باشد، بعد شروع می کند به تبیین قضایای برهانی و سپس جایگاه قضایای کاذبه و عکس و نقیض را نیز مشخص می کند. البته چنان که گفته شد برای فهم رساله هایی از این قبیل که برگرفته از منطق یونان، در قرون سوم، چهارم و پنجم هجری می باشند، شرح و تفسیر و به روز کردن مطالب آنها لازم است.

[ویکی فقه] رساله فی تعقب الموضع الجدلی (کتاب). «رسالة فی تعقب الموضع الجدلی»، از شیخ الرئیس و در علم منطق است که به زبان عربی ، تالیف شده است. این رساله، در واقع برای تبیین قیاس می باشد.
رساله، بسیار کوتاه و فاقد باب بندی و فصل بندی است.
گزارش محتوا
ابن سینا، می گوید: حقیقت استدلال و تالیف کلام که وقتی تالیف شد، از آن، قول دیگری لازم می آید یا فکری که وقتی مرتب شد، رای دیگری از آن پدید می آید... در صناعت منطق ، در شش کتاب قیاس ، برهان ، جدل ، مغالطه ، خطابه و شعر مورد تحقیق و بررسی قرار می گیرد. تعابیری که در این رساله، توسط بو علی به کار برده شده اند، اغلب در منطق امروزی کاربردی ندارند؛ مثلا اصطلاح «موضع جدلی» اصطلاحی است که در زمان بو علی، متکلمین آن را بر قیاس اطلاق می کردند. ابن سینا، می گوید: وجوهی که مراعاتشان برای برهانی شدن لازم است، قابل دست رسی نیست مگر برای کسی که کتاب البرهان را فهمیده باشد، بعد شروع می کند به تبیین قضایای برهانی و سپس جایگاه قضایای کاذبه و عکس و نقیض را نیز مشخص می کند. البته چنان که گفته شد برای فهم رساله هایی از این قبیل که برگرفته از منطق یونان ، در قرون سوم، چهارم و پنجم هجری می باشند، شرح و تفسیر و به روز کردن مطالب آنها لازم است.

پیشنهاد کاربران

بپرس