[ویکی نور] رساله بهجة الطالبین شرح کبری منطق، اثر محمد بن محمود حسینی یزدی، شرحی است بر کتاب «الکبری فی المنطق»، نوشته ابوالحسن فخرالدین علی بن محمد حسینی جرجانی شیرازی، مشهور به میر سید شریف، که به انضام کبری منظومه و خود کتاب «الکبری فی المنطق»، به کوشش حسین شفیعی، عرضه شده است.
از آنجا که اصل کتاب «الکبری فی المنطق»، در نرم افزار وجود ندارد، در این نوشتار به معرفی اصل کتاب و شرح آن پرداخته شده است.
کتاب، فاقد هرگونه مقدمه بوده و در ابتدا «بهجة الطالبین»، سپس «کبری منظومه» و سپس «الکبری فی المنطق» قرار گرفته است.
«الکبری فی المنطق»، متن منقح و مشهور و مختصری به زبان فارسی در علم منطق است که در سی وهفت فصل نگارش یافته است. مؤلف در این موضوع رساله فارسی دیگری نیز با عنوان صغری دارد که هر دو از سوی فرزند مؤلف، میر شمس الدین محمد (د. ۸۳۶ق) صغری به نام «الغرة فی المنطق» و کبری نیز به «نام الدرة فی المنطق» به عربی ترجمه شده است.
گفتنی است که این اثر به جهت ایجاز و اهمیت آن، مورد توجه دانشجویان علوم اسلامی قرار گرفته و سال ها به عنوان متن درسی در مدارس سنتی تدریس می شده است و بر آن شروح و تعلیقاتی از سوی دانشمندان عامه و خاصه نوشته شده است.
از جمله مطالب کتاب، مباحثی است که پیرامون تصور بیان گردیده است که به منظور آشنایی با محتوای کتاب، به بخشی از آن اشاره می گردد: «بدان که تصور بر دو قسم است: یکی در حصول وی احتیاج نباشد به نظر و فکر؛ چون: تصور حرارت و برودت و سیاهی و سفیدی و مانند آن و این قسم را تصور ضروری و بدیهی خوانند».
از آنجا که اصل کتاب «الکبری فی المنطق»، در نرم افزار وجود ندارد، در این نوشتار به معرفی اصل کتاب و شرح آن پرداخته شده است.
کتاب، فاقد هرگونه مقدمه بوده و در ابتدا «بهجة الطالبین»، سپس «کبری منظومه» و سپس «الکبری فی المنطق» قرار گرفته است.
«الکبری فی المنطق»، متن منقح و مشهور و مختصری به زبان فارسی در علم منطق است که در سی وهفت فصل نگارش یافته است. مؤلف در این موضوع رساله فارسی دیگری نیز با عنوان صغری دارد که هر دو از سوی فرزند مؤلف، میر شمس الدین محمد (د. ۸۳۶ق) صغری به نام «الغرة فی المنطق» و کبری نیز به «نام الدرة فی المنطق» به عربی ترجمه شده است.
گفتنی است که این اثر به جهت ایجاز و اهمیت آن، مورد توجه دانشجویان علوم اسلامی قرار گرفته و سال ها به عنوان متن درسی در مدارس سنتی تدریس می شده است و بر آن شروح و تعلیقاتی از سوی دانشمندان عامه و خاصه نوشته شده است.
از جمله مطالب کتاب، مباحثی است که پیرامون تصور بیان گردیده است که به منظور آشنایی با محتوای کتاب، به بخشی از آن اشاره می گردد: «بدان که تصور بر دو قسم است: یکی در حصول وی احتیاج نباشد به نظر و فکر؛ چون: تصور حرارت و برودت و سیاهی و سفیدی و مانند آن و این قسم را تصور ضروری و بدیهی خوانند».
wikinoor: رساله_بهجة_الطالبین