رساله الاثار العلویه

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] رساله الآثار العلویه. رسالة الآثار العُلویة اثر ابن رشد (متوفای 595ق)، شرح متوسط بر «متئورولوگیکا» یا «پدیده‎های جوی» ارسطو و برداشت‎ها و فهم وی از آن اثر می‎باشد.
کتاب با تحقیق و تصحیح رفیق عجم و جیرار جهامی، عرضه شده است.
کتاب با مقدمه محققین آغاز و مطالب در چهار مقاله، تنظیم شده است.
در مقدمه، ابتدا به بررسی مصادر رساله پرداخته شده و سپس، به مضمون آن، اشاره گردیده است.
آثار عُلوی، یا کائنات الجو، عنوانی که فلاسفه اسلامی در مورد مباحث مربوط به پدیده‎های جوی به کار برده‎اند. در نظر این دانشمندان، آثار علوی یکی از 8 بخش اصلی دانش‎های طبیعی است که «باز نماینده و خبر دهنده بُوَد از حادثه‎هایی که در هوا پیدا شود چون رعدوبرق و باران و برف و شگفتی‎هایی که بر زمین بُوَدْ چون بیرون آمدن چشمه‎ها و روان گشتن کاریزها و رودها از کوه‎ها و آن چیزها که در زمین تولد کند مانند جوهرهایی که آن را فلزات گویند و انواع کبریت (گوگرد) و زیبق (جیوه) و زاج و مانند این». زمینه اصلی این مباحث، کتاب «متئورولوگیای» ارسطوست که توسط یحیی بن بطریق از مترجمان دوره مأمون عباسی، از سریانی به عربی ترجمه شده است. این کتاب از لحاظ ریشه‎یابی عقاید مربوط به زمین‎شناسی و هواشناسی و چگونگی تکوین نظریه‎های مربوط به طبیعیات، در میان مسلمانان اهمیت بسزایی دارد و از سده 3ق/9م توجه اهل‎فن را به خود برانگیخته و اینان در توضیح و یا تکمیل آن، کتاب‎ها نوشته‎اند که از جمله آن‎ها، ابن رشد می‎باشد.
این رساله، از گروه رساله‎های ارسطو در علم طبیعت است. «رساله فیزیک» نخستین مباحثی است که ارسطو در کتابش ذکر کرده است. در این بخش، از اصول کلی تغییر، نامتناهی، مکان، خلأ و زمان سخن گفته شده است. پس‎از آن، رساله «در آسمان» است که موضوع آن، نشان دادن تمایز اساسی میان جهان فوق قمر و جهان تحت قمر است. در ادامه آن، رساله «در کون و فساد» می‎آید که ادامه بررسی اجسام تحت قمر و خصوصیات اساسی آن‎ها، یعنی کون و فساد است و موضوع آن، عمدتاً بررسی عناصر چهارگانه، ماهیت آن‎ها و تبدل آن‎ها به یکدیگر است و بالاخره، رساله حاضر که رساله «آثار علوی» است که موضوع آن، به‎طورکلی، ارائه نظریه بدیع وجود دو بخار خشک و تر است که ارسطو به یاری آن، پدیده‎هایی را که در جو و خشکی و دریا روی می‎دهد، مانند شهاب ثاقب، ستارگان دنباله‎دار، راه شیری، باران، مه، برف، تگرگ، باد، زمین‎لرزه، رعدوبرق، صاعقه و رنگین‎کمان، هاله، رودها و دریاها و سنگ‎ها و فلزات را تبیین می‎کند. وی بر آن است که گویی جریانی دائمی از مرکز زمین به‎سوی بالاترین نقاط جو حرکت می‎کند و دوباره به آن باز می‎گردد.

پیشنهاد کاربران

بپرس