رسائل ابن سینا

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] رسائل ابن‎سینا مشتمل بر تعدادی از رساله‎های عربی ابن‎سینا در موضوعات فلسفی و اعتقادی است که توسط ضیاءالدین دری به فارسی ترجمه شده است.
کتاب با مقدمه‎ای از مترجم در شرح‎حال و آثار ابن‎سینا آغاز شده است. شیوه ارائه رساله‎ها با ذکر مقدمه‎ یا توضیحاتی از مترجم کتاب است.
ضیاءالدین دری در مقدمه‎اش بر کتاب پس از تصویر زندگانی ابن‎سینا از تولد تا مرگ در چند صفحه، آثار ابن‎سینا را این‎گونه معرفی می‎کند: ابن‎سینا آن فیلسوف بزرگ خاورى گردید که در تألیف‎هایش همه مذاهب دیده می‎شود، این شخص در جهان دیرین‏ترین نویسنده یادداشت‎هاى جامع به شمار می‎رود، ابن‎سینا فهمیده بود که چگونه مایه گفتار خود را که از اطراف گرد آورده باهم به‎طورى جمع نماید که مهارت از آن تجلى کند، چنانکه فهمیده بود چگونه آن را به‎صورت آسان‏فهمى نمایان سازد و تدقیق خسته‏کننده‏ اى در آن پیش نیاورد.
وی همچنین با مقایسه فلسفه او با فارابی، علم نفس را محوری‎ترین عنصر فلسفه ابن‎سینا دانسته می‎نویسد: فارابى تمام همّ خود را مصروف عقل خالص ساخت و ذات او را مورد تأمل قرار داد اما ابن‎سینا همواره توجه خود را مخصوص به نفس نمود؛ چنانکه با توجه به پزشکى جسم را هم منظور نظر قرار داد. او در فلسفه خود نه‏تنها نفس را در این مکان قرار داد بلکه دائرة‎المعارف فلسفى خود را الشفا (یعنى شفاء نفس) نامید، علم نفس همان محور فلسفه اوست. خلاصه رساله‎های ذکر شده در کتاب به ترتیب عبارتند از:
این رساله در پاسخ به سؤال شخصی که معنای قدَر را از ابن‎سینا سؤال کرد نوشته شده است. شخصی معنای کلام صوفیه «من عرف سر القدر فقد الحد» را از ابن‎سینا پرسید. وی از پاسخ به این سؤال به جهت آن‎که بسیاری از افراد استعداد فهم آن را ندارند خودداری کرد تا این‎که پس از سه بار پرسش به تبیین این موضوع پرداخت و آن را در ضمن سه مقدمه مطرح کرد.
هفت فصل عشق مشتمل است در بیان سریان عشق در هریک از موجودات، وجود عشق در جواهر بسیطه غیر حیه، وجود عشق در موجوداتی که صاحب قوه تعذیه‎اند، وجود عشق در جواهر حیوانی از جهت قوای حیوانیه، عشق ظرفا و صاحبان ذوق سلیم نسبت به صور حسنه و وجود عشق در نفوس الهیه‏.

[ویکی فقه] رسائل ابن سینا ( استانبول ). «رسائل ابن سینا»، مجموعه ای است مشتمل بر بیست و سه رساله از ابن سینا، به زبان عربی که جامعه استانبول ترکیه آنها را جمع آوری و منتشر نموده است. هدف این بوده که آثار علمی مفید و کم یاب به آسانی در دست رس علما و فضلا قرار گیرد به امید برآورده شدن نیاز علمی ای که احساس می شده است.
مجموعه مزبور، بعد از مقدمه کوتاهی از ناشر، رساله های زیر را به ترتیب در بر گرفته است: عیون الحکمه، الحدود، حی بن یقظان، هدیه الرئیس للامیر (فی القوی النفسانیه)، الفعل و الانفعال، اسباب الرعد، سر القدر، العرشیه (فی التوحید)، السعاده و ذکر الحجج علی جوهریه النفس،الحث علی الذکر، الموسیقی، ماهیه الصلاه، تفسیر سوره التوحید، تفسیر سوره الفلق، تفسیر سوره الناس، سبب اجابه الدعاء و کیفیه الزیاره، الشفاء من خوف الموت، القضاء و القدر (مناظره الشیخ مع قدری)، العشق، الطیر، الاجوبه عن مسائل ابی الریحان البیرونی، عله قیام الارض وسط السماء،رساله بعض الافاضل الی علماء مدینه السلام.برای روشن شدن محتوای این مجموعه، لازم است به معرفی، ساختار و گزارش اجمالی از محتوای تک تک رساله های آن بپردازیم:
← رساله عیون الحکمه
۱. ↑ رسائل ابن سینا، جامعه استانبول ، ص۱۵.۲. ↑ رسائل ابن سینا، جامعه استانبول ، ص۷۷.۳. ↑ رسائل ابن سینا، جامعه استانبول ، ص۱۳۱.۴. ↑ رسائل ابن سینا، جامعه استانبول ، ص۱۴۴.۵. ↑ شرح اصول الکافی، الملا صالح المازندرانی، ج۳، ص۲۳.
نرم افزار حکیم بوعلی سینا، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی. رده های این صفحه : آثار ابن سینا | کتاب شناسی | کتب فلسفی

[ویکی فقه] رسائل ابن سینا ( قم). این کتاب، به زبان عربی و دارای دو جلد در انتشارات بیدار قم چاپ شده که مجموعا مشتمل بر سیزده رساله از ابن سینا در موضوعات گوناگون فلسفی، طبیعی و... است.
جلد اول، دارای دو رساله است که رساله اول مشتمل بر هفت مطلب و رساله دوم، فاقد باب بندی و فصل بندی است. جلد دوم، دارای یازده رساله است که رساله اول آن مشتمل بر شانزده سؤال و جواب و رساله دوم، حاوی هجده سؤال و جواب و رساله سوم، خود، مشتمل بر تعدادی از نامه های شیخ است که همگی تحت عنوان کلی «مکاتبة لابی علی بن سینا» گرد آمده اند. رساله چهارم و پنجم و ششم و هفتم، فاقد باب بندی و فصل بندی است. رساله هشتم مشتمل بر ده سؤال و جواب و رساله نهم، دارای سه عنوان کلی است. رساله دهم و یازدهم فاقد هر گونه باب بندی و فصل بندی است
گزارش محتوا
۱. ↑ رسائل ابن سینا، قم، ج۱، ص۵۷.۲. ↑ رسائل ابن سینا، قم، ج۱، ص۶۶.۳. ↑ رسائل ابن سینا، قم، ج۲، ص۲.
منبع
...

[ویکی نور] رسائل ابن سینا (13رساله). این کتاب، به زبان عربی و دارای دو جلد است که مجموعا مشتمل بر سیزده رساله از ابن سینا در موضوعات گوناگون فلسفی، طبیعی و... است.
جلد اول، دارای دو رساله است که رساله اول مشتمل بر هفت مطلب و رساله دوم، فاقد باب بندی و فصل بندی است. جلد دوم، دارای یازده رساله است که رساله اول آن مشتمل بر شانزده سؤال و جواب و رساله دوم، حاوی هجده سؤال و جواب و رساله سوم، خود، مشتمل بر تعدادی از نامه های شیخ است که همگی تحت عنوان کلی «مکاتبة لابی علی بن سینا» گرد آمده اند.
رساله چهارم و پنجم و ششم و هفتم، فاقد باب بندی و فصل بندی است. رساله هشتم مشتمل بر ده سؤال و جواب و رساله نهم، دارای سه عنوان کلی است. رساله دهم و یازدهم فاقد هر گونه باب بندی و فصل بندی است
جلد اول: 1- رساله ی اول آن، رساله ای است که شیخ الرئیس به ابوالفرج عبدالله بن الطیب درباره قوای طبیعیه نوشته و جاذبه و ماسکه و هاظمه و دافعه را به عنوان قوه واحده ای که از اقسام قوای طبیعیه می باشد، به شمار آورده است.
در همین رساله، به توضیح عمل کرد دستگاه گوارش پرداخته و مراحل هضم و دفع غذا را به صورتی کاملا علمی شرح می دهد.

[ویکی نور] رسائل ابن سینا (23 رساله). رسائل ابن سینا، مجموعه ای است مشتمل بر بیست و سه رساله از ابن سینا، به زبان عربی که جامعه استانبول ترکیه آنها را جمع آوری و منتشر نموده است. هدف این بوده که آثار علمی مفید و کم یاب به آسانی در دست رس علما و فضلا قرار گیرد به امید برآورده شدن نیاز علمی ای که احساس می شده است.
مجموعه مزبور، بعد از مقدمه کوتاهی از ناشر، رساله های زیر را به ترتیب در بر گرفته است: عیون الحکمة، الحدود، حی بن یقظان، هدیة الرئیس للامیر(فی القوی النفسانیة)، الفعل و الانفعال، اسباب الرعد، سر القدر، العرشیة(فی التوحید)، السعادة و ذکر الحجج علی جوهریة النفس، الحث علی الذکر، الموسیقی، ماهیة الصلاة، تفسیر سورة التوحید، تفسیر سورة الفلق، تفسیر سورة الناس، سبب اجابة الدعاء و کیفیة الزیارة، الشفاء من خوف الموت، القضاء و القدر(مناظرة الشیخ مع قدری)، العشق، الطیر، الاجوبة عن مسائل ابی الریحان البیرونی، علة قیام الارض وسط السماء، رسالة بعض الافاضل الی علماء مدینة السلام.
برای روشن شدن محتوای این مجموعه، لازم است به معرفی، ساختار و گزارش اجمالی از محتوای تک تک رساله های آن بپردازیم:
عیون الحکمة، کتابی است موجز، به قلم ابن سینا، به زبان عربی و در مورد اقسام سه گانه حکمت نظری. این کتاب، گاهی با نام «الموجز» یاد می شود. کتاب، یک نگاه اجمالی به سه بخش منطقیات و طبیعیات و الهیات دارد و مناسب است که مبنایی برای تدریس یا محوری برای کتاب های مفصل واقع شود چنان که فخر رازی شرحی بر آن نوشته است.
بخش اول کتاب، منطقیات است با نه فصل؛ بخش دوم، طبیعیات است با شانزده فصل و بخش سوم، الهیات است با پنج فصل.

پیشنهاد کاربران

بپرس