موتورهای پیستونی معمولاً به گونه ای مرتب شده اند که سیلندرهای آن ها در خطوط موازی با میل لنگ قرار بگیرند. موتورهایی که سیلندرهای آن ها در یک خط واحد قرار دارند، با نام موتور هم راستا یا «موتور خطی» شناخته می شوند.
در جایی که سیلندرهای در دو یا چند ردیف مرتب شده باشند ( مانند موتورهای وی شکل و موتورهای تخت ) ، هر ردیف از سیلندرها با نام یک ردیف سیلندر ( انگلیسی: Cylinder bank ) مورد اشاره قرار می گیرد. زاویهٔ بین ردیف های سیلندر نیز «زاویهٔ ردیف» نامیده می شود. موتورهایی که از چند ردیف سیلندر برخوردار باشند، نسبت به موتورهای هم راستا طول کمتری دارند و ممکن است به منظور کاهش لرزش موتور و جهت از بین بردن نیروهای نامتعادل حاصل از هر ردیف، طراحی شوند.
متداول ترین طرح بندی برای موتورهایی با پنج سیلندر یا کمتر، استفاده از یک ردیف سیلندر است که با عنوان طرح بندی هم راستا ( یا «خطی» ) نامیده می شود. [ ۱] موتورهای شش سیلندر در طول تاریخ از طرح بندی هم راستا بهره مند بوده اند. با این حال، استفاده از طرح بندی وی شکل ( با دو ردیف متشکل از سه سیلندر در هر کدام ) در موتورهای شش سیلندر برای خودروهای کوچک تر، با توجه به این که در نمای خارجی از ابعاد کوچکتری بهره مند است، امروزه رواج بیشتری یافته است. [ ۲] [ ۳] در مواردی مانند موتور کامیون ها و مجموعهٔ ژنراتورها که طول کلی موتور محدود نیست، استفاده از موتورهای شش سیلندر خطی همچنان رایج تر است. طرح بندی هایی که دارای دو ردیف سیلندر هستند ( معمولاً در طرح بندی های وی شکل ) ، به منظور به حداقل رساندن طول کلی موتور، در اکثر موتورهایی که تعداد سیلندرهای آن ها برابر با ۸ یا بیشتر از ۸ است، کاربرد دارند. [ ۴]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر جایی که سیلندرهای در دو یا چند ردیف مرتب شده باشند ( مانند موتورهای وی شکل و موتورهای تخت ) ، هر ردیف از سیلندرها با نام یک ردیف سیلندر ( انگلیسی: Cylinder bank ) مورد اشاره قرار می گیرد. زاویهٔ بین ردیف های سیلندر نیز «زاویهٔ ردیف» نامیده می شود. موتورهایی که از چند ردیف سیلندر برخوردار باشند، نسبت به موتورهای هم راستا طول کمتری دارند و ممکن است به منظور کاهش لرزش موتور و جهت از بین بردن نیروهای نامتعادل حاصل از هر ردیف، طراحی شوند.
متداول ترین طرح بندی برای موتورهایی با پنج سیلندر یا کمتر، استفاده از یک ردیف سیلندر است که با عنوان طرح بندی هم راستا ( یا «خطی» ) نامیده می شود. [ ۱] موتورهای شش سیلندر در طول تاریخ از طرح بندی هم راستا بهره مند بوده اند. با این حال، استفاده از طرح بندی وی شکل ( با دو ردیف متشکل از سه سیلندر در هر کدام ) در موتورهای شش سیلندر برای خودروهای کوچک تر، با توجه به این که در نمای خارجی از ابعاد کوچکتری بهره مند است، امروزه رواج بیشتری یافته است. [ ۲] [ ۳] در مواردی مانند موتور کامیون ها و مجموعهٔ ژنراتورها که طول کلی موتور محدود نیست، استفاده از موتورهای شش سیلندر خطی همچنان رایج تر است. طرح بندی هایی که دارای دو ردیف سیلندر هستند ( معمولاً در طرح بندی های وی شکل ) ، به منظور به حداقل رساندن طول کلی موتور، در اکثر موتورهایی که تعداد سیلندرهای آن ها برابر با ۸ یا بیشتر از ۸ است، کاربرد دارند. [ ۴]

wiki: ردیف سیلندر