رحمانی، نصرت (تهران ۱۳۰۸ـ رشت ۱۳۷۹ش)
رحمانی، نصرت
شاعر ایرانی. پس از تحصیلات ابتدایی و متوسطه در وزارت پست و تلگراف به کار پرداخت. اما به دلیل علاقۀ ادبی و ذوق شعری، عمدۀ اوقاتش را در مطبوعات فارسی سپری کرد. ازجملۀ شاگردان نیما یوشیج بود. اما همچنان که خود تصریح کرده، به لحاظ جهان نگری، با بدبینی و یأس صادق هدایت خویشاوندی بیشتری داشته است. دو دهۀ ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ را همراه همسرِ گیلانی و فرزندش در رشت گذراند. از دفترهای شعرهایش می توان به کوچ (تهران، ۱۳۳۳)، کویر (تهران، ۱۳۳۶)، میعاد در لجن (تهران، ۱۳۴۶)، شمشیر معشوقۀ قلم (تهران، ۱۳۶۹)، پیاله دور دِگر زد (تهران، ۱۳۶۹) و منتخب تفصیلی آوازی در فرجام (تهران، ۱۳۷۵) اشاره کرد. زبان شعرهای او در مجموع ساده است و با آن که بخشی از دل مشغولی های روشنفکرانه در آن ها بیان می شود، برای مخاطبان عام تر چندان دور از دسترس نیست. آثار شعری او در دو دهۀ ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ نفوذ درخور ملاحظه ای در میان گروهی از شاعران و علاقه مندان شعر معاصر داشت.
رحمانی، نصرت
شاعر ایرانی. پس از تحصیلات ابتدایی و متوسطه در وزارت پست و تلگراف به کار پرداخت. اما به دلیل علاقۀ ادبی و ذوق شعری، عمدۀ اوقاتش را در مطبوعات فارسی سپری کرد. ازجملۀ شاگردان نیما یوشیج بود. اما همچنان که خود تصریح کرده، به لحاظ جهان نگری، با بدبینی و یأس صادق هدایت خویشاوندی بیشتری داشته است. دو دهۀ ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ را همراه همسرِ گیلانی و فرزندش در رشت گذراند. از دفترهای شعرهایش می توان به کوچ (تهران، ۱۳۳۳)، کویر (تهران، ۱۳۳۶)، میعاد در لجن (تهران، ۱۳۴۶)، شمشیر معشوقۀ قلم (تهران، ۱۳۶۹)، پیاله دور دِگر زد (تهران، ۱۳۶۹) و منتخب تفصیلی آوازی در فرجام (تهران، ۱۳۷۵) اشاره کرد. زبان شعرهای او در مجموع ساده است و با آن که بخشی از دل مشغولی های روشنفکرانه در آن ها بیان می شود، برای مخاطبان عام تر چندان دور از دسترس نیست. آثار شعری او در دو دهۀ ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ نفوذ درخور ملاحظه ای در میان گروهی از شاعران و علاقه مندان شعر معاصر داشت.
wikijoo: رحمانی،_نصرت_(تهران_۱۳۰۸ـ_رشت_۱۳۷۹ش)