راین ـ ماین ـ دانوب آبراه. راین ـ ماین ـ دانوب، آبراه (Rhine-Main-Danube Canal)
(یا: کانال اروپا) آبراهی مصنوعی در ایالت باواریا در جنوب آلمان (تکمیل در ۱۹۹۲). بخشی از این آبراه که رودهای ماین و دانوب را به هم وصل می کند ۱۷۱ کیلومتر طول دارد، اما طول کل آبراه از محل تلاقی رودهای ماین و راین تا رود دانوب در پاسائو ۶۷۷ کیلومتر است. آبراه مزبور دریای شمال را به دریای سیاه متصل می کند و از چندین کشور اروپایی می گذرد. این آبراه شانزده آب بند دارد و حداکثر ارتفاع آن در جنوب نورمبرگ در آلپ های سوابیا به ۴۰۶ متر می رسد. در ۷۹۳ م به دستور شارلمانی، پادشاه فرانک ها، کانالی بین دو رود ماین و دانوب حفر شد، اما بارش شدید باران از ادامه کار جلوگیری کرد. در زمان حکومت لودویگ اول (۱۸۳۷) کار احداث کانال بین بامبرگو کلهایم ادامه یافت. از کانال لودویگ تا زمان جنگ جهانی دوم استفاده می شد. در ۱۹۲۱، با موافقت دولت آلمان و ایالت باواریا شرکتی جهت طولانی تر کردن آبراه ماین ـ دانوب تشکیل شد؛ بخش عمده عملیات ساخت کانال بین ۱۹۲۲ و ۱۹۶۰ صورت گرفت.
(یا: کانال اروپا) آبراهی مصنوعی در ایالت باواریا در جنوب آلمان (تکمیل در ۱۹۹۲). بخشی از این آبراه که رودهای ماین و دانوب را به هم وصل می کند ۱۷۱ کیلومتر طول دارد، اما طول کل آبراه از محل تلاقی رودهای ماین و راین تا رود دانوب در پاسائو ۶۷۷ کیلومتر است. آبراه مزبور دریای شمال را به دریای سیاه متصل می کند و از چندین کشور اروپایی می گذرد. این آبراه شانزده آب بند دارد و حداکثر ارتفاع آن در جنوب نورمبرگ در آلپ های سوابیا به ۴۰۶ متر می رسد. در ۷۹۳ م به دستور شارلمانی، پادشاه فرانک ها، کانالی بین دو رود ماین و دانوب حفر شد، اما بارش شدید باران از ادامه کار جلوگیری کرد. در زمان حکومت لودویگ اول (۱۸۳۷) کار احداث کانال بین بامبرگو کلهایم ادامه یافت. از کانال لودویگ تا زمان جنگ جهانی دوم استفاده می شد. در ۱۹۲۱، با موافقت دولت آلمان و ایالت باواریا شرکتی جهت طولانی تر کردن آبراه ماین ـ دانوب تشکیل شد؛ بخش عمده عملیات ساخت کانال بین ۱۹۲۲ و ۱۹۶۰ صورت گرفت.
wikijoo: راین_ـ_ماین_ـ_دانوب،_آبراه