رایْت، فرانْک لویْد (۱۸۶۹ـ۱۹۵۹)(Wright, Frank Lloyd)
موزه گوگنهایم در نیویورک اثر فرانک رایت
موزه گوگنهایم در نیویورک اثر فرانک رایت
فرانک رایت
موزه گوگنهایم در نیویورک اثر فرانک رایت
معمار امریکایی. به سبب نوعی «معماری اُرگانیک» شهرت یافته است ـ شیوه ای که در آن بناها بازتابی از محیط طبیعی پیرامون خود هستند. از دهۀ ۱۸۹۰، شیوۀ معروف به خانۀ پرایری را ابداع کرد، که از تعدادی خانۀ کم ارتفاع و پراکنده با بام های پیش نشسته تشکیل می شود. بعدها به کار خود تنوع بخشید و از بتون مسلح برای کندوکاو در فُرم های هندسیِ مختلف بهره برد. ازجمله ساختمان هایش عبارت اند از خانۀ ویسکانسین، تالیِسین ایست (۱۹۲۵) به سبک خانۀ پرایری؛ خانۀ آبشار، در نزدیکی پیتسبورگ، در پنسیلوانیا (۱۹۳۶) خانه ای با تراس های کنسول که در دو طرف یک آبشار قرار دارند؛ و موزۀ گوگنهایم، در نیویورک (۱۹۵۹)، شیبی مارپیچ که صعود آن از پلانی دایره ای آغاز می شود. رایت در ژاپن نیز ساختمان هایی طراحی کرد (۱۹۱۵ـ۱۹۲۲)؛ هتل ایمپریال در توکیو (۱۹۱۶) برجسته ترینِ آن هاست. در ۱۹۳۸ خانۀ زمستانی خود را در صحرای آریزونا، تالیِسین وست، بنا کرد، و یک انجمن معماری در آن بنیاد نهاد. همیشه فضاهای داخلی و مبلمان ساختمان هایش را شخصاً طراحی می کرد تا محیطی یکدست برای مشتریانش فراهم آورد. رایت در ریچلند، ویسکانسین، به دنیا آمد، و در رشتۀ مهندسی عمران درس خواند. در ۱۸۹۳ کارش را در شیکاگو آغاز کرد. هویت بدیع کارهایش سبب شد که در میانۀ قرن ۲۰ از سرآمدان معماری امریکا شود، اما بخش عمدۀ آوازۀ بین المللی اش حاصل کتاب های متعددی است که در آن ها نظر خود را دربارۀ معماری تشریح کرده است. در ۱۹۳۲ زندگی نامۀ خودنوشتش را منتشر کرد.
موزه گوگنهایم در نیویورک اثر فرانک رایت
موزه گوگنهایم در نیویورک اثر فرانک رایت
فرانک رایت
موزه گوگنهایم در نیویورک اثر فرانک رایت
معمار امریکایی. به سبب نوعی «معماری اُرگانیک» شهرت یافته است ـ شیوه ای که در آن بناها بازتابی از محیط طبیعی پیرامون خود هستند. از دهۀ ۱۸۹۰، شیوۀ معروف به خانۀ پرایری را ابداع کرد، که از تعدادی خانۀ کم ارتفاع و پراکنده با بام های پیش نشسته تشکیل می شود. بعدها به کار خود تنوع بخشید و از بتون مسلح برای کندوکاو در فُرم های هندسیِ مختلف بهره برد. ازجمله ساختمان هایش عبارت اند از خانۀ ویسکانسین، تالیِسین ایست (۱۹۲۵) به سبک خانۀ پرایری؛ خانۀ آبشار، در نزدیکی پیتسبورگ، در پنسیلوانیا (۱۹۳۶) خانه ای با تراس های کنسول که در دو طرف یک آبشار قرار دارند؛ و موزۀ گوگنهایم، در نیویورک (۱۹۵۹)، شیبی مارپیچ که صعود آن از پلانی دایره ای آغاز می شود. رایت در ژاپن نیز ساختمان هایی طراحی کرد (۱۹۱۵ـ۱۹۲۲)؛ هتل ایمپریال در توکیو (۱۹۱۶) برجسته ترینِ آن هاست. در ۱۹۳۸ خانۀ زمستانی خود را در صحرای آریزونا، تالیِسین وست، بنا کرد، و یک انجمن معماری در آن بنیاد نهاد. همیشه فضاهای داخلی و مبلمان ساختمان هایش را شخصاً طراحی می کرد تا محیطی یکدست برای مشتریانش فراهم آورد. رایت در ریچلند، ویسکانسین، به دنیا آمد، و در رشتۀ مهندسی عمران درس خواند. در ۱۸۹۳ کارش را در شیکاگو آغاز کرد. هویت بدیع کارهایش سبب شد که در میانۀ قرن ۲۰ از سرآمدان معماری امریکا شود، اما بخش عمدۀ آوازۀ بین المللی اش حاصل کتاب های متعددی است که در آن ها نظر خود را دربارۀ معماری تشریح کرده است. در ۱۹۳۲ زندگی نامۀ خودنوشتش را منتشر کرد.
wikijoo: رایت،_فرانک_لوید_(۱۸۶۹ـ۱۹۵۹)