رایْت، ریچارْد (۱۹۰۸ـ۱۹۶۰)(Wright, Richard)
رایْت، ریچارْد
نویسنده و شاعر امریکایی. شماری از نویسندگان سیاه پوست امریکا چون جیمز بالدوین او را منبع الهام خود می شمردند. فرزندان عمو توم(۱۹۳۸) او، که مجموعه ای است از چهار داستان، با تحسین فراوان روبه رو شد. در ۱۹۳۷ به نیویورک نقل مکان کرد و سردبیر روزنامۀ کمونیستی دیلی ورکر شد، ولی آنچه او را یک شَبِه به شهرت رساند انتشار پسرک بومی (۱۹۴۰) بود. رایت یکی از نخستین کسانی بود که شرایط سیاه پوستان در جامعۀ امریکای قرن ۲۰ را در رمان های تراژیک قدرتمندش، پسر بومی و زندگی نامۀ خودنوشت پسرک سیاه در ۱۹۴۵ به تصویر کشید. پسر بومی در ۱۹۴۱ بر صحنه رفت و خود رایت بعدها در فیلمی که براساس آن در آرژانتین ساخته شد در نقش اول بازی کرد. پسرک سیاه بر شهرت او افزود، ولی پس از مدتی اقامت در خارج از کشور و عمدتاً مکزیک (۱۹۴۰ـ ۱۹۴۶) چنان از کمونیست ها و سفیدپوستان امریکا دلزده شد که به پاریس رفت و تا آخر عمر در آن جا در تبعید زندگی کرد. ازجمله آثار او در دوران اقامت در فرانسه است: رمان های بیگانه (۱۹۵۳) و رؤیای طولانی (۱۹۵۸) و آثار غیرداستانی قدرت سیاه (۱۹۵۴) و گوش کُن سفیدپوست (۱۹۵۷).
رایْت، ریچارْد
نویسنده و شاعر امریکایی. شماری از نویسندگان سیاه پوست امریکا چون جیمز بالدوین او را منبع الهام خود می شمردند. فرزندان عمو توم(۱۹۳۸) او، که مجموعه ای است از چهار داستان، با تحسین فراوان روبه رو شد. در ۱۹۳۷ به نیویورک نقل مکان کرد و سردبیر روزنامۀ کمونیستی دیلی ورکر شد، ولی آنچه او را یک شَبِه به شهرت رساند انتشار پسرک بومی (۱۹۴۰) بود. رایت یکی از نخستین کسانی بود که شرایط سیاه پوستان در جامعۀ امریکای قرن ۲۰ را در رمان های تراژیک قدرتمندش، پسر بومی و زندگی نامۀ خودنوشت پسرک سیاه در ۱۹۴۵ به تصویر کشید. پسر بومی در ۱۹۴۱ بر صحنه رفت و خود رایت بعدها در فیلمی که براساس آن در آرژانتین ساخته شد در نقش اول بازی کرد. پسرک سیاه بر شهرت او افزود، ولی پس از مدتی اقامت در خارج از کشور و عمدتاً مکزیک (۱۹۴۰ـ ۱۹۴۶) چنان از کمونیست ها و سفیدپوستان امریکا دلزده شد که به پاریس رفت و تا آخر عمر در آن جا در تبعید زندگی کرد. ازجمله آثار او در دوران اقامت در فرانسه است: رمان های بیگانه (۱۹۵۳) و رؤیای طولانی (۱۹۵۸) و آثار غیرداستانی قدرت سیاه (۱۹۵۴) و گوش کُن سفیدپوست (۱۹۵۷).
wikijoo: رایت،_ریچارد_(۱۹۰۸ـ۱۹۶۰)