راه بندها موانعی هستند که در خیابان ها به منظور کنترل ترافیک، کنترل اعتراضات خیابانی،
سرقت و امور عمرانی شهری به کار گرفته می شوند. از راه بند اتوماتیک برای بلند کردن بومی که بر دستگاه سوار است استفاده می شود. [ ۱] [ ۲]
راهبندهای خودرویی غالباً برای کنترل ورودی های شهرها، شهرک ها، مراکز نظامی، تجاری و مسکونی استفاده می شود. این نوع راه بندها را می توان عموماً به سه دسته راه بندهای بوم دار ، راه بند ستونی و راه بند زنجیری تقسیم بندی کرد. [ ۳]
راه بند ها از نظر نوع سیستم محرکه به دو نوع راه بند الکترومکانیک و راه بند الکتروهیدرولیک تقسیم می شوند که الکترومکانیک میزان تردد در ساعت کمتری نسبت به نوع الکتروهیدرولیک دارد.
راهبندهای الکتروهیدرولیک هم بر دو نوع تردد متوسط و تردد نامحدود با استفاده از فناوری های خاص هستند که می توانند تردد مداوم و بی وقفه ایجاد کنند.
پر مصرفترین راه بندی که می توان از آن نام برد، راه بند بوم دار یا تیرک دار است که در اکثر ورودی های پرتردد استفاده می گردد. استفاده از این نوع راهبند برای جلوگیری از ورود و خروج وسایل نقلیه غیرمجاز از معبر است و امنیت مکان در اولویتهای بعدی قرار می گیرد. از این رو با برخورد خودرو با بوم این نوع راه بندها، عمدتاً بوم شکسته و خودرو می تواند عبور کند، هر چند که به خودرو نیز خسارت وارد می شود.
این نوع راه بندها را می توان به دستگاه های کنترل تردد، تگ خوان و کارتخوان نیز وصل کرد تا عبور مرور ساده تر گردد.
این نوع راه بند به گونه ای است که دستگاه راه بند زیر زمین کار شده و با فعال کردن و بستن مسیر شفتی با قطر ۳۰ سانتیمتر به بالا مسیر عبور و مرور را بسته و خودرو قادر نیست از آنجا گذر کند. راهبند ستونی برای مراکز نظامی و امنیتی کاربرد بالایی دارد. چرا که با برخورد با سرعت خودرو به راهبند، خودرو آسیب شدیدی می بیند و قادر به حرکت نمی باشد. قیمت این نوع راه بندها به نسبت سایر راه بندهای معمولی بسیار بالا است و سیستم بسیاری از آن ها هیدرولیکی می باشد.
راه بند اتوماتیک زنجیری: کارایی و استفاده از این راهبند هم امنیت را نسبت به راه بند دارای بوم بیشتر می نماید و یک زنجیر به طول تا ۶ متر از سمت راست و چپ کشیده شده و تا ارتفاع ۶۰ سانتی متر محکم، مانع از عبور می شود. به هر حال راه بند اتوماتیک یک نقش کلیدی در نظارت بر عبور و مرور وسایل نقلیه بر عهده دارد که می توان با وصل کردن راه بند به سیستم کنترل تردد یک مکان را کاملاً مکانیزه نمود و نقش انسانی را بسیار کمتر و تکنولوژی را جایگزین خطای انسانی نمود.