راه باز است و جاده دراز
اصطلاحات و ضرب المثل ها
مانعی برای رفتن وجود ندارد، معمولاً در مواقع قهر و یا هنگامی که کسی نصیحت و ممانعت برای عدم انجام کار ناصلاح را بپذیرد، به طرف مقابل می گویند.
پیشنهاد کاربران
بر اساس بینش و باور فردی من، این راه و جاده هردو درازند، اما باز نیستند بلکه هردو بسته و دایره وار. هرکدام از ما افراد انسانی در طول زندگی دنیوی خود در جهت های مختلف مکانی و بیمکانی بر روی راه های مختلف به سمت شرق و غرب، شمال و جنوب و جهات فرعی در بین این شش جهات اصلی حرکت میکنیم، اما در طول تک بُعدی زمان و بیزمانی همیشه روی یک مسیر دایره ای شکل بسوی آینده در حرکتیم و آنهم بطور اجباری چه خود بخواهیم و چه نخواهیم، چه سر پا و در حال حرکت باشیم و چه نشسته یا خوابیده و ساکن باشیم. این مسیر دایره ای شکل همیشه توسط لحظه ی جاودانه حال طی میشود. ما افراد انسانی دارای یک حس ششم نمی باشیم طوریکه به کمک آن بتوانیم حرکت چرخشی زمین به دور محور خود که باعث نوسانات شب و روز و حرکت انتقالی آن به دور خورشید که باعث گردش فصول سال است، احساس کنیم و درست به همان ترتیب دارای یک حس ششم یا هفتم هم نیستیم که به کمک آن بتوانیم حرکت لحظه جاودانه حال را روی این مسیر دایره وار حس کنیم. اما براستی و حقیقتا این مسیر دایره وار وجود دارد و آنانیکه دوستدار متافیزک علمی هستند، میتوانند بدون شکاکیت های موشکافانه ی دکارتی در وجود داشتن این حرکت لحظه جاودانه حال و مسیر دایره ای شکل آن یقین و اطمینان داشته باشند. زیرا برخلاف بینش و باور آئین ها و ادیان به خدای کلمه ای، خدای حقیقی و واقعی یعنی خدای علمی یا خدا از دیدگاه علمی نه تنها موجودی لازمان و لامکان بلکه در عین واحد با زمان و با مکان هم هست و ابعاد بیزمانی و بیمکانی و زمانی و مکانی وی با کمیت های مساوی و ماهیت ها ی معکوس ادغام در هم به دو بخش وسیع مطلق و نسبی تقسیم شده و موجودند. برای سهولت درک موضوع میتوان به دایره یا چرخ ( دنیوی - برزخی - دنیوی ) به شکل زیر توجه نمود :
... [مشاهده متن کامل]
《تولد - زندگی - مرگ - مرگ - زندگی - تولد 》.
زندگی اول همین زندگی دنیوی و زندگی دوم زندگی برزخی و هردو مرگ یکی اند و تولد دوم همان تولد اول خواهد بود با این تفاوت که همیشه در مداری برتر از قبل یا در یک درجه تکاملی برتر از پیش روی خواهد داد یا اتفاق خواهد افتاد و یا صورت خواهد پذیرفت. طول زمانی زندگی اول یا زندگی دنیوی منحصر به فرد می باشد و طول زمانی زندگی دوم یا زندگی برزخی برای هر فرد انسانی در اعصار گذشته و حال و آینده بطور مطلق مساوی و همیشه هفت برابر طول عمر کلی محتوای کیهان یا جهان یعنی هفت برابر فاصله زمانی بین دو وقوع مهبانگ متوالی خواهد بود در طول این سفر بسیار طولانی و دایره وار دنیوی، مقطعی، نزولی و صعودی محتوای کیهان یا جهان بین دو بهشت برین متوالی یعنی بین مبدء و معاد حقیقی و واقعی ( منظور از دیدگاه علمی و نه دینی ) نه یک ثانیه بیشتر و نه یک ثانیه کمتر. یک نکته بسیار مهم در این زمینه اینست که نباید از قد و قامت بلند بالا و گولیاد آسای این فاصله ی زمانی بترسیم، چونکه این فاصله زمانی یا این مدت بلند فقط از دیدگاه بیدار زندگان بسیار طولانی به نظر میرسد اما از دیدگاه خوابیده اموات یا مردگان بیش از یک ثانیه طول نخواهد کشید.
ز جمله رفتگان و باز آمدگان بر روی این راه دایره وار و بسی دور و دراز/ باز آمده ای کو تاکنون که این چنین روشن به خیام باز گفته بوده باشد راز/این کوزه ی زنده که می بینی مانند خیام روزی عاشق زاری بوده است/ در سر پیچ و خم و بند و کمند و امواج زلفان مشکین یاری بوده است/ پیش از آمدن وی به این دنیا لیل و نهاری بوده است، بازی آفتاب و مهتابی بوده است/ نگارنده و گردانده ی افلاک هم مشغول کار و رتق و فتق اعمالی بوده است/ هرجا و به هرکجا که مانند خیام بر روی این زمین گامی برداشته و قدمی نهاده است/ پایش بر روی مردمک چشمان و برگه گوشان و لبان لعل فام آن نگار بوده است/ این آفتاب و مهتاب که امروز و شب تماشا گه مایند، فردا و پس فردا تماشاگه کیانند/ جز آیندگان که هم اکنون در باطن این طبیعت جملگی قوه و امکانند/ و در طی حالت برزخ همگی از مشاهده و تجربه عشق و زندگی رویائی با کمیت و کیفیت بهشت برین برخورداند/
ز بند و کمند عشق تو ای یار ای پروردگار هیچ امید رهایی و رستگاری نیست رو به قبله ایستادن، کمر به رکوع، سر به سجده، پیشانی بر مُهره، تسبیح به انگشت، ذکر بر لب، رو به زمین و آسمان دست به دعا/ کجا و کی توانند گریزند این مخلوقات ناچیز زین خال ها داغ های زیبا معجزه آسا به اختیار و امر و خواست آزاد تو نهاده بر سر و دل و دست و پا/. . .
... [مشاهده متن کامل]
《تولد - زندگی - مرگ - مرگ - زندگی - تولد 》.
زندگی اول همین زندگی دنیوی و زندگی دوم زندگی برزخی و هردو مرگ یکی اند و تولد دوم همان تولد اول خواهد بود با این تفاوت که همیشه در مداری برتر از قبل یا در یک درجه تکاملی برتر از پیش روی خواهد داد یا اتفاق خواهد افتاد و یا صورت خواهد پذیرفت. طول زمانی زندگی اول یا زندگی دنیوی منحصر به فرد می باشد و طول زمانی زندگی دوم یا زندگی برزخی برای هر فرد انسانی در اعصار گذشته و حال و آینده بطور مطلق مساوی و همیشه هفت برابر طول عمر کلی محتوای کیهان یا جهان یعنی هفت برابر فاصله زمانی بین دو وقوع مهبانگ متوالی خواهد بود در طول این سفر بسیار طولانی و دایره وار دنیوی، مقطعی، نزولی و صعودی محتوای کیهان یا جهان بین دو بهشت برین متوالی یعنی بین مبدء و معاد حقیقی و واقعی ( منظور از دیدگاه علمی و نه دینی ) نه یک ثانیه بیشتر و نه یک ثانیه کمتر. یک نکته بسیار مهم در این زمینه اینست که نباید از قد و قامت بلند بالا و گولیاد آسای این فاصله ی زمانی بترسیم، چونکه این فاصله زمانی یا این مدت بلند فقط از دیدگاه بیدار زندگان بسیار طولانی به نظر میرسد اما از دیدگاه خوابیده اموات یا مردگان بیش از یک ثانیه طول نخواهد کشید.
ز جمله رفتگان و باز آمدگان بر روی این راه دایره وار و بسی دور و دراز/ باز آمده ای کو تاکنون که این چنین روشن به خیام باز گفته بوده باشد راز/این کوزه ی زنده که می بینی مانند خیام روزی عاشق زاری بوده است/ در سر پیچ و خم و بند و کمند و امواج زلفان مشکین یاری بوده است/ پیش از آمدن وی به این دنیا لیل و نهاری بوده است، بازی آفتاب و مهتابی بوده است/ نگارنده و گردانده ی افلاک هم مشغول کار و رتق و فتق اعمالی بوده است/ هرجا و به هرکجا که مانند خیام بر روی این زمین گامی برداشته و قدمی نهاده است/ پایش بر روی مردمک چشمان و برگه گوشان و لبان لعل فام آن نگار بوده است/ این آفتاب و مهتاب که امروز و شب تماشا گه مایند، فردا و پس فردا تماشاگه کیانند/ جز آیندگان که هم اکنون در باطن این طبیعت جملگی قوه و امکانند/ و در طی حالت برزخ همگی از مشاهده و تجربه عشق و زندگی رویائی با کمیت و کیفیت بهشت برین برخورداند/
ز بند و کمند عشق تو ای یار ای پروردگار هیچ امید رهایی و رستگاری نیست رو به قبله ایستادن، کمر به رکوع، سر به سجده، پیشانی بر مُهره، تسبیح به انگشت، ذکر بر لب، رو به زمین و آسمان دست به دعا/ کجا و کی توانند گریزند این مخلوقات ناچیز زین خال ها داغ های زیبا معجزه آسا به اختیار و امر و خواست آزاد تو نهاده بر سر و دل و دست و پا/. . .
راه باز است و جاده دراز: [عامیانه، ضرب المثل ] اگر می توانی به قصد خود عمل کن.