راه آهن سوریه. اداره کل راه آهن سوریه[ ۱] ( عربی: المؤسسة العامة للخطوط الحدیدیة، [ ۲] فرانسوی: Chemins de fer syriens سرواژه: CFS ) اداره راه آهن ملی کشور سوریه، تابع وزارت ترابری است[ ۳] که در سال ۱۹۵۶ تأسیس شده و دفتر مرکزی آن در حلب است. [ ۴] [ ۵] زیرساخت های راه آهن سوریه به دلیل جنگ داخلی مداوم در این کشور بسیار به خطر افتاده است.
نخستین راه آهن در سوریه هنگامی که این کشور بخشی از امپراتوری عثمانی بود، با اندازه ریل ۱٬۰۵۰ mm ( 3 ft 5 11⁄ 32 in ) از دمشق به بندر بیروت که اکنون در لبنان قرار دارد، در سال ۱۸۹۵ افتتاح شد. راه آهن حجاز که در سال ۱۹۰۸ بین دمشق و مدینه در عربستان سعودی کنونی افتتاح شد نیز از اندازه ریل ۱٬۰۵۰ mm ( 3 ft 5 11⁄ 32 in ) استفاده کرد. راه آهن پس از این نقطه با اندازه ریل استاندارد یعنی ۱٬۴۳۵ mm ( 4 ft 8 1⁄ 2 in ) ساخته شد، از جمله راه آهن برلین - بغداد. [ ۶] فرانسوی ها می خواستند راه آهن استاندارد را برای اتصال به راه آهن فلسطین گسترش دهند، بنابراین توافق کردند که ساخت یک خط جانبی به طرابلس، لبنان، که دوران طولانی ای توسط Société Ottomane du Chemin de fer Damas - Hama ( DHP ) اداره می گشت، انجام شود. [ ۷]




این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفنخستین راه آهن در سوریه هنگامی که این کشور بخشی از امپراتوری عثمانی بود، با اندازه ریل ۱٬۰۵۰ mm ( 3 ft 5 11⁄ 32 in ) از دمشق به بندر بیروت که اکنون در لبنان قرار دارد، در سال ۱۸۹۵ افتتاح شد. راه آهن حجاز که در سال ۱۹۰۸ بین دمشق و مدینه در عربستان سعودی کنونی افتتاح شد نیز از اندازه ریل ۱٬۰۵۰ mm ( 3 ft 5 11⁄ 32 in ) استفاده کرد. راه آهن پس از این نقطه با اندازه ریل استاندارد یعنی ۱٬۴۳۵ mm ( 4 ft 8 1⁄ 2 in ) ساخته شد، از جمله راه آهن برلین - بغداد. [ ۶] فرانسوی ها می خواستند راه آهن استاندارد را برای اتصال به راه آهن فلسطین گسترش دهند، بنابراین توافق کردند که ساخت یک خط جانبی به طرابلس، لبنان، که دوران طولانی ای توسط Société Ottomane du Chemin de fer Damas - Hama ( DHP ) اداره می گشت، انجام شود. [ ۷]





wiki: راه آهن سوریه