راه اهن سراسری ایران

دانشنامه آزاد فارسی

راه آهن سراسری ایران. نخستین بار در نامۀ ناپلئون سوم امپراتور فرانسه به ناصرالدین شاه و پس از بازگشت فرخ خان امین الملک از سفارت فرانسه، سخن از راه آهن رفته و در ۱۲۷۳ وارد مرحلۀ عمل شد، اما به دلایل سیاسی در ۱۸۷۳/۱۲۹۰ق رسماً لغو شد. در ۱۸۷۴/۱۲۹۱ق بارون فون فالکن هاگن، افسر عالی رتبۀ روسی برای گرفتن امتیاز خط آهن جلفا و تبریز اقدام کرد. اما درخلال مذاکرات آشکار شد که وی امتیاز را برای دولت روس علیه دولت عثمانی تقاضا کرده و در نتیجه مذاکرات به سرانجام نرسید. در ۱۸۷۸/۱۲۹۶ق موسیو آلئون فرانسوی امتیاز خط آهن رشت ـ تهران را گرفت، ولی چون دولت ایران نتوانست هفت درصد سود سرمایه را پرداخت یا تضمین نماید، این امتیاز هم به مرحلۀ عمل نرسید. یکی دو سال بعد نیز مستر وینستون، وزیر مختار امریکا موفق شد امتیاز راه آهن بالابلندی را از دولت ایران بگیرد، اما این امتیاز هم به جایی نرسید همان طور که انگلیسی ها درصدد بودند امتیاز راه آهن کارون تا تهران را بگیرند، اما به نتیجه نرسیدند. در ۱۸۸۲/۱۲۹۹ق فایبوس بواتال امتیاز خط راه آهن رشت به تهران را گرفت. این امتیاز خردخرد و به صورت خاصی گرفته شد؛ یعنی ابتدا امتیاز استخراج زغال سنگ فشند و سپس امتیاز خط آهن از فشند تا تهران را گرفت، دولت ایران شرط کرده بود تا باز شدن رودخانۀ ولگا برای تجارت عمومی (۱۳۰۲ق) می بایست خط آهن از تهران به رشت رسیده باشد و همچنین خط آهن فوق از تهران شروع شود. بوآتال با زحمت زیاد کار را آغاز کرد، اما روس ها مانع حمل مال التجارۀ اروپا از طریق قفقاز به ایران شدند و لوازم کار دیگر وارد ایران نشد، درنتیجه خط آهن بوآتال هم دچار وقفه شد. از میان طرح ها و امتیازات راه آهن در ایران، نخست راه آهن حضرت عبدالعظیم (ع) جامۀ عمل به خود پوشید. بوآتال برای ساخت این راه آهن اقدام کرد، ولی آن را به یک شرکت بلژیکی به نام شرکت سهامی بلژیکی راه آهن و تراموای در ایران فروخت. این شرکت راه آهن فوق را در ۱۳۰۵ق به حضرت عبدالعظیم (ع) رساند و افتتاح کرد. ۲۷ سال بعد راه آهن های جلفا ـ تبریز و صوفیان و شرفخانه احداث شدند. در زمان سلطنت رضاشاه ساختمان راه آهن سراسری ایران در ۲۳ مهر ۱۳۰۶ش آغاز و در شهریور ۱۳۱۷خاتمه یافت. در همین سال راه آهن تهران ـ مشهد و تهران ـ تبریز در دست احداث قرار گرفت، اما به سبب جنگ با وقفه روبه رو شد و سرانجام در ۱۳۳۵ راه آهن تهران ـ مشهد و در اسفند ۱۳۳۶ راه آهن تهران ـ تبریز خاتمه یافت. طول خطوط راه آهن ایران در این سال ۴۶۰۰ کیلومتر بود. تعداد تونل های راه آهن سراسری از تهران به شمال ۹۹ تونل و طولانی ترین آن ها تونل گدوک، از تهران به جنوب ۱۳۱ تونل و طویل ترین آن ها تونل شاهی، در مسیر شمال غرب ۴۶ تونل و طویل ترین آن ها تونل ضحاک است. ورسک طولانی ترین پل در خطوط سراسری تهران ـ شمال و پل فلزی کارون در خطوط سراسری تهران ـ جنوب است. راه آهن ایران با برقی شدن خطوط آهن، احداث خط بافق ـ بندرعباس، رایانه ای شدن خدمات راه آهنی و نوسازی ایستگاه های خطوط آهن، از نظر کمی و کیفی دگرگون شده و کلاً خطوط آن به ۵,۴۸۴ کیلومتر رسیده است.

پیشنهاد کاربران

راه آهن سراسری ایران، نام راه آهنی است که در دوران رضاشاه ساخته شد و تهران را از طریق بندرترکمن ( بندرشاه پیشین ) به دریای خزر و از طریق بندر امام خمینی ( بندر شاپور پیشین ) به خلیج فارس متصل می کند. در دوران رضاشاه و محمدرضاشاه این راه آهن گسترش پیدا کرد و تهران را به سمنان، مشهد، قزوین، زنجان، تبریز، اصفهان، یزد و کرمان نیز متصل ساخت.
...
[مشاهده متن کامل]

راه آهن بر اساس لایحه ای که در اسفند ۱۳۰۵ به پیشنهاد نخست وزیر وقت در مجلس تصویب گردید ساخته شد. پیش از ساخت این خط، ۲۳۰ کیلومتر راه آهن در دوران قاجار در ایران ساخته شده بود.
در نشست سوم مرداد ۱۴۰۰ چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو با تصویب اعضای کمیته، راه آهن سراسری ایران با طول حدود ۱۴۰۰ کیلومتر به عنوان بیست وپنجمین میراث فرهنگی ملموس و نخستین میراث صنعتی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.
آغاز احداث راه آهن ایران در سال ۱۳۰۵ شمسی به تصویب رسید. در چهارم اسفند ۱۳۰۵ لایحهٔ تأسیس راه آهن سراسری ایران به تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی رسید و یک سال پس از آن، احداث این مسیر ۱۳۹۴ کیلومتری آغاز شد.
تأمین مالی ساخت پروژه یکی از دغدغه های همیشگی ایرانیان بود. پیش از رضاشاه، به پیشنهاد صنیع الدوله رئیس مجلس با وضع مالیات بر روی اقلامی همچون چای، شکر و نمک این مشکل حل شد.
دکتر محمد مصدق در مجلس پنجم مسیر شمالی - جنوبی راه آهن را دارای کاربرد نظامی برای انگلستان ( برای حمله به شوروی ) و بدون توجیه اقتصادی از نظر بازگشت سرمایه می دانست و معتقد بود بهتر است ابتدا یک کارخانه قند ساخته شود تا از ۲۲ میلیون تومان معادل خروج ارز سالانه جلوگیری شود و سپس از سود حاصله یک راه آهن شرقی - غربی ساخته شود تا از طریق جابجایی کالاهای بین المللی ظرفیت خود را تکمیل کرده و توجیه اقتصادی داشته باشد. وی با مطالعه درآمد سه ساله راه آهن جلفا - تبریز که پیش تر احداث شده بود، دید که درآمد آن از ترابری کشوری به اندازه ای کم است که بازگشت سرمایه اولیه آن قرن ها طول می کشد.
در ۲۳ مهر ۱۳۰۶ نخستین کلنگ ساختمان راه آهن سراسری در تهران محل کنونی ایستگاه تهران برزمین زده شد و از همان هنگام رسماً ساختمان راه آهن از سه نقطهٔ جنوب و مرکز و شمال آغاز شد.
اگرچه پیشینه احداث و بهره برداری موفق نخستین راه آهن در ایران به دوره قاجار و سال ۱۲۲۷ خورشیدی ( ۱۸۴۸ میلادی ) از رشت به بندر پیربازار و بندر انزلی می رسد که بقایای آن همچنان در مسیر رشت به پیربازار با یک لوکوموتیو بخار در محوطه اداره کل بندرها استان گیلان وجود دارد؛ تحقق کامل این آرزوی ملی تا سال ۱۳۰۶ به طول انجامید. قرارداد نقشه برداری برای احداث خطوط راه آهن با کنسرسیومی متشکل از شرکت آمریکایی یولن و شرکت های آلمانی فیلیپ هولتسمان - ویولیوس برگر و زیمنس باواونیون در سال ۱۳۰۶ به بهای هر کیلومتر حداکثر ۳۶۸ تومان بسته شد.

راه اهن سراسری ایرانراه اهن سراسری ایرانراه اهن سراسری ایرانراه اهن سراسری ایرانراه اهن سراسری ایران
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/راه‌آهن_سراسری_ایران

بپرس