پس از پایان خط ریلی جنوب - شمال، ساخت راه آهن مشهد در دستور کار قرار گرفت و با همکاری آلمانها آغاز شده و طبق برنامه تنظیمی قرار بود تا پایان سال ۱۳۲۱ به اتمام برسد. مسیر گرمسار - مشهد از روز ۲۴ اسفند ۱۳۱۶ آغاز و زیرسازی و ریل گذاری آن تا ایستگاه شاهرود تا سال ۱۳۲۰ به اتمام رسید و بهره برداری از آن شروع شد. اما با اوج گیری جنگ جهانی دوم و حمله و اشغال ایران در سال ۱۳۲۰ توسط انگلستان و روسیه شوروی، پروژه ریل گذاری محدوده شاهرود تا مشهد، مشابه بسیاری از برنامه های عمرانی دیگر، متوقف شد.
... [مشاهده متن کامل]
از آن پس، انجام این مهم به واسطه مشکلات مالی چنانچه باید، پیشرفت نمی کرد. تا اینکه روز ۳ اسفند ۱۳۲۳ با برگزاری مراسم باشکوهی در شاهرود، ریلگذاری ادامه خط تهران - مشهد آغاز شد و در ۱۷ دی ۱۳۳۵ پایان یافت.
این مسیر ریلی سرنجام در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۳۶ توسط پهلوی دوم و همسرش ثریا گشایش یافت .
در خط تهران - مشهد در حدود سه هزار پل موجود است که هشتاد پل آن از نوع پل های بزرگ است. قطارهای توربوترن، اولین بار در خط تهران - مشهد شروع به کار کردند. این خط ریلی، به صورت دوبل و رفت و برگشت مجزا می باشد و بر خلاف راه جاده ای، به موازات رشته کوه البرز قطعه بینالود، کشیده شده است که از نزدیک اسفراین عبور می کند.
توربو ترن ( Turbo Train ) قطاری با با موتور توربینی و سرعت زیاد بودند که که در سال ۱۹۶۷ در خطوط ریل راهی بین شهری فرانسه بکار گرفته شدند و زمینه را برای ایجاد سامانه قطار تندرو فرانسه ( Train à Grand Vitesse ) ایجاد کردند. در سال ۱۳۵۳ چهار دستگاه RTG کلاس T 2000 ( نوع متناسب با سیستم ریلی ایران ) با سرعت 160 km/h توسط راه آهن ایران از فرانسه خریداری شد و در سال ۱۳۵۵ در مسیر تهران - مشهد مورد بهره برداری قرار گرفت. توربوترن های ایران، نخستین قطارهای مسافری سریع - سیر ایران بودند که فاصله تهران تا مشهد را در سال ۱۳۵۵، ۸ ساعته می پیمودند. این قطارهای شیک و مجهز، گرچه کوپه ای نبودند، اما مسافران به واسطه پذیرائی خوب، مهمانداران حرفه ای، و محیط دلپذیر دورهمی، فاصله تهران تا مشهد را ۸ ساعته و بدون خستگی طی می کردند.
راه آهن مشهد دارای دو ایستگاه باری و مسافری تفکیک شده، ۱۴ خط قبول و اعزام مسافری، و چند ترمینال برای ایستگاه باری، گمرک، و . . . است.
... [مشاهده متن کامل]
از آن پس، انجام این مهم به واسطه مشکلات مالی چنانچه باید، پیشرفت نمی کرد. تا اینکه روز ۳ اسفند ۱۳۲۳ با برگزاری مراسم باشکوهی در شاهرود، ریلگذاری ادامه خط تهران - مشهد آغاز شد و در ۱۷ دی ۱۳۳۵ پایان یافت.
این مسیر ریلی سرنجام در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۳۶ توسط پهلوی دوم و همسرش ثریا گشایش یافت .
در خط تهران - مشهد در حدود سه هزار پل موجود است که هشتاد پل آن از نوع پل های بزرگ است. قطارهای توربوترن، اولین بار در خط تهران - مشهد شروع به کار کردند. این خط ریلی، به صورت دوبل و رفت و برگشت مجزا می باشد و بر خلاف راه جاده ای، به موازات رشته کوه البرز قطعه بینالود، کشیده شده است که از نزدیک اسفراین عبور می کند.
توربو ترن ( Turbo Train ) قطاری با با موتور توربینی و سرعت زیاد بودند که که در سال ۱۹۶۷ در خطوط ریل راهی بین شهری فرانسه بکار گرفته شدند و زمینه را برای ایجاد سامانه قطار تندرو فرانسه ( Train à Grand Vitesse ) ایجاد کردند. در سال ۱۳۵۳ چهار دستگاه RTG کلاس T 2000 ( نوع متناسب با سیستم ریلی ایران ) با سرعت 160 km/h توسط راه آهن ایران از فرانسه خریداری شد و در سال ۱۳۵۵ در مسیر تهران - مشهد مورد بهره برداری قرار گرفت. توربوترن های ایران، نخستین قطارهای مسافری سریع - سیر ایران بودند که فاصله تهران تا مشهد را در سال ۱۳۵۵، ۸ ساعته می پیمودند. این قطارهای شیک و مجهز، گرچه کوپه ای نبودند، اما مسافران به واسطه پذیرائی خوب، مهمانداران حرفه ای، و محیط دلپذیر دورهمی، فاصله تهران تا مشهد را ۸ ساعته و بدون خستگی طی می کردند.
راه آهن مشهد دارای دو ایستگاه باری و مسافری تفکیک شده، ۱۴ خط قبول و اعزام مسافری، و چند ترمینال برای ایستگاه باری، گمرک، و . . . است.