راعنا

لغت نامه دهخدا

راعنا. [ ع ِ ] ( ع فعل امر / ص )کلمه امر، ای ارعنا سمعک ؛ یعنی گوش خود را به من دار. ( ناظم الاطباء ). || بمعنی مراقبت است ای راقبنا و انتظرنا. و هرگاه آن حضرت صلی اﷲ علیه و آله بیان علمی میفرمود عرض میکردند راعنا یا رسول اﷲای راقبنا و انتظرنا حتی نفهمه و نحفظه و چون در زبان عبری کلمه راعنا در سب و سخریه گفته میشود یهود به این کلمه آن حضرت را مخاطب ساختند و به آن حضرت میگفتند راعنا؛ پس خداوند عالم جل شأنه نهی فرمود ازاستعمال کلمه راعنا و فرمود بجای آن بگویند انظرنا؛ قوله تعالی : یا ایها الذین آمنوا لاتقولوا راعنا و قولوا انظرنا. ( قرآن 2 / 104 ) ( ناظم الاطباء ). ابوالفتوح رازی علاوه بر نقل معنی سابق الذکر از قول حسن و ابن زید گوید: برای آنکه این کلمتی است که زبردستی گوید زیردستی را حق تعالی گفت ادب نگاهدارید و خطاب پیغامبر بشناسید چه گونه باید کردن چنانکه درآیتی دیگر گفت : «و لاتجعلوا دعاء الرسول بینکم کدعاءبعضکم بعضاً». ( قرآن 63/24 ). بعد گوید: حسن بصری آن را راعناً ( به تنوین ) خوانده و گفته که بوقف «راعنا» شود که منصوب منون را در حال وقف ببدل تنوین الفی بیارند مانند «رأیت زیداً» که در وقف «رأیت زیدا» خوانده شود و راعن را بعضی بمعنی «فاسد و زشت » از رعن «کلام زشت » میگیرند. و برخی بمعنی «احمق و نادان » از رعونت ( خفت و جهل و حمق ) و کسایی بمعنی «شر» گرفته است. ( از تفسیر ابوالفتوح رازی ج 1 صص 264 - 267 ).

فرهنگ فارسی

(جمله فعلی ) مراعات ما کن . مارا گوشدار . یا راعنا گو ( ی ) . گوینده راعنا . مرا سر بسته توان داشت بر پای به پیش راعنا گویان رعنا . ( خاقانی ) توضیح صحابه خطاب به پیغامبر ص می گفتند : راعنا و یهود آنرا بلهجه خود راعینا می گفتند ( یعنی شبان ما ) و در آن سخریه ای بود این آیه نازل شد : یا ایها الذین آمنوا لاتقولوا راعنا و قولوا انظرنا . ( سوره۲ ( بقره ) آیه ۹۸ ) ( ای کسانی که ایمان آوردید مگویید : راعنا و بگویید : انظرنا ) .
کلمه امر ای ارعنا سمعک یعنی گوش خود را بمن دار. یا به معنی مراقبت است ای راقبنا و انتظرنا .

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی رَاعِنَا: رعایتِ ما را بکن (در عبارت "لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا" به معنی به جای "راعنا "بگوئید : "انظرنا "،نهی از گفتن کلمه "راعنا"به این دلیل بوده که مسلمانان وقتی کلام رسول خدا صلی الله وعلیه و آله را درست ملتفت نمیشدند ،به دلیل اینکه ایشان گاهی به سرعت...
معنی مَّوَاضِعِهِ: محلهای قرار گرفتن مراد از تحریف کلمات از مواضعش در عبارت "یُحَرِّفُونَ ﭐلْکَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ"این خواهد بود که کلمهای را در غیر آنجایی که باید به کار رود استعمال کنند ، مثلا وقتی کسانی میگویند : سمعنا که بخواهند اعلام اطاعت کنند ، و در این صورت ج...
ریشه کلمه:
رعی (۱۰ بار)
نا (۱۱۸۲ بار)

«راعِنَا» اگر از مادّه «رَعْی» به معنای مهلت دادن گرفته شده، یعنی مراعات کن و مهلت بده می باشد، و اگر از مادّه «رعونت» گرفته شود، به معنای ما را تحمیق کن، می باشد; و باید توجّه داشت که در صورت اول، نون «راعِنَا» بدون تشدید و در صورت دوم با تشدید خواهد بود. و از پاره ای از روایات استفاده می شود گویا یهود مخصوصاً نون را تشدید داده و آخر آن را می کشیدند.

پیشنهاد کاربران

راعنا که از ماده الرعی به معنی مهلت دادن است . ولی یهود همین کلمه راعنا را از ماده الرعونه که به معنی کودنی و حماقت است استعمال می کردند ( در صورت اول مفهومش این است به ما مهلت بده ولی در صورت دوم این است که ما را تحمیق کن ! ) .
تفسیر نمونه ج : 1 ص : 384
واژه راعنا از ماده مراعاه، درصورت اتصال به شناسه مفعولی "نا" باید بصورت راعینا ( برگشت حرف محذوف درج گردد ) ! نکته ای که در تحلیل ساختاری دوستان مورد غفلت قرار گرفته است.
مسلمانان صدر اسلام هنگامیکه پیامبر صلی الله علیه و آله مشغول سخن گفتن و بیان آیات و احکام الهی بود، از او می خواستند ، کمی با تانی سخن بگوید و ّه آنان مهلت دهد، تا بتوانند مطالب را خوب درک کنند و همچنین خواسته های خود را به وی برسانند، برای این درخواست کلمه � راعنا� که از ماده �الرعی� گرفته شده و معنی � مهلت دادن� را می دهد ، به کار می بردند. ولی یهود همین کلمه �راعنا� را از ماده ی دیگری یعنی�الرعونه� به کار می بردند که به معنی کودنی و حماقت است. برای یهود در اینجا دستاویزی بود تا این کلمه را که مسلمانان به معنی صحیحی بکار می بردند ، هنگام سخن گفتن پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بکار برند و معنی دوم را قصد نمایند.
...
[مشاهده متن کامل]

آیه برای جلوگیری ازین سوء استفاده نازل شد و به مومنان دستور داد: کلمه�انظرنا� که همان �مهلت� را معنی میدهند و مرادف کلمه � راعنا� است به کار برند.

راعنا به معنی مراعات کردن. در کلام عرب به چوپان راعی گفته می شود. چون چوپان حیوانات را مراعات می کنند حیوانند وحرجی بر انها نیست. الله با این ایه می فرماید از من نخواهید که مراعات حال شما را بکنم مگر شما
...
[مشاهده متن کامل]
حیوانید؟ شما برای خود عقل ودرایت دارید پس بهتره که من مراعات شما نکنم بلکه ناظر بر شما باشم که هستم تا شما با اتکا به فهم وعقل وفضل من اشتباهاتتان را حل کنید والسلام یوسف

بپرس