راسخون
فرهنگ فارسی
دانشنامه اسلامی
[ویکی اهل البیت] منظور از راسخون در علم، کسانی هستند که در علم و دانش، ثابت قدم و صاحب نظرند.
در قرآن مجید در دو مورد، تعبیر «راسخون در علم» بکار رفته است، یکی در آیه 7 سوره آل عمران و دیگری در سوره نساء آیه 162.
همان طور که از معنای لغوی این کلمه استفاده می شود منظور از آن، کسانی هستند که در علم و دانش ثابت قدم و صاحب نظرند. بنابراین مفهوم این کلمه وسیع است که همه دانشمندان و متفکران را دربرمی گیرد ولی در میان آنها افراد ممتازی هستند که درخشندگی خاصی دارند. طبعاً در درجه اول در میان مصادیق این کلمه قرار گرفته اند. هنگامی که این تعبیر ذکر می شود قبل از همه نظرها متوجه آنان می شود.
اگر مشاهده کنیم در روایات متعددی «راسخون در علم» به پیامبر و ائمه تفسیر شده است زیرا غالب آیات و کلمات قرآن، مفاهیم وسیعی دارند که در میان مصادیق آن افراد نمونه و فوق العاده ای دیده می شود که گاهی در تفسیر آنها، تنها از آنان نام می برند.
در اصول کافی از امام باقر یا امام صادق علیهم السلام نقل شده است: «پیامبر خدا بزرگ ترین راسخان در علم بود. تمام آنچه را خداوند بر او نازل کرده بود، از تأویل و تنزیل قرآن می دانست. خداوند هرگز چیزی بر او نازل نکرد که تأویل آن را به او تعلیم نکند. او و اوصیای وی همه این ها را می دانستند».
ابوالفتوح رازی درباره صفات و مشخصات راسخون در علم چنین مینویسد: مشخصات و شرائط راسخون در علم چهار چیز است.
و این چهار شرط از سیرت معصومان است و خود قرآن نیز میفرماید: «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ فِی کِتابٍ مَکْنُونٍ» (78) «لایَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»: مقصود از مسّ کردن مطهرین در این آیه مبارکه فهم و علم قرآن است. یعنی فقط بندگان پاک و شریف خداوند قرآن را ادراک می کنند و در آیه دیگر نیز مطهرین را خاندان نبوت و اهل بیت عصمت و طهارت معرفی فرموده اند، چنانکه میفرماید: «إِنَّما یُرِیدُاللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً»: و طهارت نفس در مقام اعتقاد و اراده جز رسوخ در علم چیزی دیگری نیست.
اکثر اهل سنت معتقدند که علم متشابهات مانند وقوع روز رستاخیز و معانی حروف مقطعه در انحصار خدا است و کسی جز خدا به آن آگاهی ندارد و این ها کسانی هستند که در آیه مذکور کلمه الرّاسخون را معطوف به لفظ جلاله اللّه نمی دانند و می گویند و او الراسخون فی العلم استیناف است نه ربط.
در قرآن مجید در دو مورد، تعبیر «راسخون در علم» بکار رفته است، یکی در آیه 7 سوره آل عمران و دیگری در سوره نساء آیه 162.
همان طور که از معنای لغوی این کلمه استفاده می شود منظور از آن، کسانی هستند که در علم و دانش ثابت قدم و صاحب نظرند. بنابراین مفهوم این کلمه وسیع است که همه دانشمندان و متفکران را دربرمی گیرد ولی در میان آنها افراد ممتازی هستند که درخشندگی خاصی دارند. طبعاً در درجه اول در میان مصادیق این کلمه قرار گرفته اند. هنگامی که این تعبیر ذکر می شود قبل از همه نظرها متوجه آنان می شود.
اگر مشاهده کنیم در روایات متعددی «راسخون در علم» به پیامبر و ائمه تفسیر شده است زیرا غالب آیات و کلمات قرآن، مفاهیم وسیعی دارند که در میان مصادیق آن افراد نمونه و فوق العاده ای دیده می شود که گاهی در تفسیر آنها، تنها از آنان نام می برند.
در اصول کافی از امام باقر یا امام صادق علیهم السلام نقل شده است: «پیامبر خدا بزرگ ترین راسخان در علم بود. تمام آنچه را خداوند بر او نازل کرده بود، از تأویل و تنزیل قرآن می دانست. خداوند هرگز چیزی بر او نازل نکرد که تأویل آن را به او تعلیم نکند. او و اوصیای وی همه این ها را می دانستند».
ابوالفتوح رازی درباره صفات و مشخصات راسخون در علم چنین مینویسد: مشخصات و شرائط راسخون در علم چهار چیز است.
و این چهار شرط از سیرت معصومان است و خود قرآن نیز میفرماید: «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ فِی کِتابٍ مَکْنُونٍ» (78) «لایَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»: مقصود از مسّ کردن مطهرین در این آیه مبارکه فهم و علم قرآن است. یعنی فقط بندگان پاک و شریف خداوند قرآن را ادراک می کنند و در آیه دیگر نیز مطهرین را خاندان نبوت و اهل بیت عصمت و طهارت معرفی فرموده اند، چنانکه میفرماید: «إِنَّما یُرِیدُاللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً»: و طهارت نفس در مقام اعتقاد و اراده جز رسوخ در علم چیزی دیگری نیست.
اکثر اهل سنت معتقدند که علم متشابهات مانند وقوع روز رستاخیز و معانی حروف مقطعه در انحصار خدا است و کسی جز خدا به آن آگاهی ندارد و این ها کسانی هستند که در آیه مذکور کلمه الرّاسخون را معطوف به لفظ جلاله اللّه نمی دانند و می گویند و او الراسخون فی العلم استیناف است نه ربط.
wikiahlb: راسخون
پیشنهاد کاربران
تراجم کهن :راسخون فی علم
بجا رسیدگان اندر علم ( شنقشی )
دور درشدگان در علم ( میبدی )
به دانش فرو رفتگان ( معزی )
پایداران در دانش ( ماهان )
بیفروشدارن اندر علم ( قدس )
استواران در دانش ( قرآن دهم هجری )
برجایان در دانش ( روض الجنان )
بیخاوران در علم ( عتیق نیشابوری )
بجا رسیدگان اندر علم ( شنقشی )
دور درشدگان در علم ( میبدی )
به دانش فرو رفتگان ( معزی )
پایداران در دانش ( ماهان )
بیفروشدارن اندر علم ( قدس )
استواران در دانش ( قرآن دهم هجری )
برجایان در دانش ( روض الجنان )
بیخاوران در علم ( عتیق نیشابوری )
راسخون فی علم
بیک، آن بیخاوران در علم ازیشان و آن برویدگان برویده مى باشند بدانچه فرو فرستادند بتو و بدانچه پیش فرستادند از پیش تو[یعنى توریت]و آن بپاى دارندگان نماز را و آن دهندگان پاکى خواسته و آن برویدگان بخداى[عزّ و جلّ ] و روز واپسین. ایشانند که از آن زودتر که بدهیم شان مزد بزرگ
... [مشاهده متن کامل]
ترجمه برگرفته از تفسیر ابوبکر عتیق نیشابوری
بیک، آن بیخاوران در علم ازیشان و آن برویدگان برویده مى باشند بدانچه فرو فرستادند بتو و بدانچه پیش فرستادند از پیش تو[یعنى توریت]و آن بپاى دارندگان نماز را و آن دهندگان پاکى خواسته و آن برویدگان بخداى[عزّ و جلّ ] و روز واپسین. ایشانند که از آن زودتر که بدهیم شان مزد بزرگ
... [مشاهده متن کامل]
ترجمه برگرفته از تفسیر ابوبکر عتیق نیشابوری
به کسی که با ممارست و عادت به تمرین در یک علم یا فن متبحر و مجرب شده میگن راسخ.
🩸رنگ رخساره خبر می دهد از سرّ درون
رستگار است علی پیـش خـدای راسخون
رستگار است علی پیـش خـدای راسخون
الرّاسِخُون
کسانی که چنان دنبال حقیقت هستند و جهد وتلاش می کنند تا به اطمینان قلبی و آرامش باطنی برسند همچون حضرت سلمان فارسی که پس از عمری جستجو و کسب معارف و مطالعه و تحقیق تمام ادیان و مذاهب بالاخره به زیارت رسول خدا مشرف گردید و با جان و دل به آغوش اسلام در آمد و جزو سرآمدان و افراد شاخص در اسلام در آمد
... [مشاهده متن کامل]
کسانی که چنان دنبال حقیقت هستند و جهد وتلاش می کنند تا به اطمینان قلبی و آرامش باطنی برسند همچون حضرت سلمان فارسی که پس از عمری جستجو و کسب معارف و مطالعه و تحقیق تمام ادیان و مذاهب بالاخره به زیارت رسول خدا مشرف گردید و با جان و دل به آغوش اسلام در آمد و جزو سرآمدان و افراد شاخص در اسلام در آمد
... [مشاهده متن کامل]
سلام
راسخ:ثابت، پایدار
راسخ:ثابت، پایدار
در قرآن مجید در دو مورد، این تعبیر به کار رفته است یکی در سوره آل عمران آیه 7 که می فرماید :
وَ ما یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا
... [مشاهده متن کامل]
«تفسیر کتاب خدا را، جز خدا و راسخان در علم، نمیدانند. ( آنها ) میگویند: ( ما به همه ی آن ایمان آوردیم؛ همه از طرف پروردگار ماست. ) و جز صاحبان عقل، متذکر نمیشوند ( و این حقیقت را درک نمیکنند ) ».
و دیگری در سوره نساء آیه 162 آنجا که میفرماید:
لکن الراسخون فی العلم منهم و المؤمنون یؤمنون بما انزل الیک و ما انزل من قبلک،
«دانشمندان و راسخان در علم از اهل کتاب، به آنچه بر تو نازل شده و آنچه پیش از تو نازل گردیده است ایمان میآورند».
همانطور که از معنی لغوی راسخون استفاده میشود منظور از آن، کسانی هستند که در علم و دانش، ثابت قدم و صاحب نظرند.
البته مفهوم این کلمه یک مفهوم وسیع است که همه دانشمندان و متفکران را در برمیگیرد، ولی در میان آنها افراد ممتازی هستند که درخشندگی خاصی دارند و طبعا در درجه اول، در میان مصادیق این کلمه قرار گرفتهاند و هنگامی که این تعبیر ذکر میشود قبل از همه نظرها متوجه آنان میشود.
در روایات متعددی «راسخون فی العلم» به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و ائمه هدی علیهالسلام تفسیر شده، زیرا آیات و کلمات قرآن مفاهیم وسیعی دارد که در میان مصادیق آن افراد نمونه و فوقالعادهای دیده میشود که گاهی در تفسیر آنها تنها از آنان نام میبرند.
وَ ما یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا
... [مشاهده متن کامل]
«تفسیر کتاب خدا را، جز خدا و راسخان در علم، نمیدانند. ( آنها ) میگویند: ( ما به همه ی آن ایمان آوردیم؛ همه از طرف پروردگار ماست. ) و جز صاحبان عقل، متذکر نمیشوند ( و این حقیقت را درک نمیکنند ) ».
و دیگری در سوره نساء آیه 162 آنجا که میفرماید:
لکن الراسخون فی العلم منهم و المؤمنون یؤمنون بما انزل الیک و ما انزل من قبلک،
«دانشمندان و راسخان در علم از اهل کتاب، به آنچه بر تو نازل شده و آنچه پیش از تو نازل گردیده است ایمان میآورند».
همانطور که از معنی لغوی راسخون استفاده میشود منظور از آن، کسانی هستند که در علم و دانش، ثابت قدم و صاحب نظرند.
البته مفهوم این کلمه یک مفهوم وسیع است که همه دانشمندان و متفکران را در برمیگیرد، ولی در میان آنها افراد ممتازی هستند که درخشندگی خاصی دارند و طبعا در درجه اول، در میان مصادیق این کلمه قرار گرفتهاند و هنگامی که این تعبیر ذکر میشود قبل از همه نظرها متوجه آنان میشود.
در روایات متعددی «راسخون فی العلم» به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و ائمه هدی علیهالسلام تفسیر شده، زیرا آیات و کلمات قرآن مفاهیم وسیعی دارد که در میان مصادیق آن افراد نمونه و فوقالعادهای دیده میشود که گاهی در تفسیر آنها تنها از آنان نام میبرند.