راد، سعید (تهران ۱۳۲۵ش)
راد، سعید
(نام اصلی: احمد حق پرست راد) بازیگر سینمای ایران. در ۱۳۵۰ش در دو فیلم متفاوت با نام های خداحافظ رفیق (امیر نادری) و الکی (محمدعلی جعفری)، دو نقش متفاوت برعهده گرفت؛ در صادق کُرده (۱۳۵۱)، صبح روز چهارم (۱۳۵۱)، و تنگنا (۱۳۵۲) نقشِ ضدقهرمان هایی را بازی کرد که کمترین امیدی به آینده نداشتند، و در منجلابی از نکبت و خون فرو می رفتند. این نقش ها از معتبرترین و با اهمیت ترین نقش هایی است که در کارنامۀ او به چشم می خورد. در بحبوحۀ غلبۀ سینمای تجاری بر موج نو و موج سوم، نقش های نازلی در دو آقای باشخصیت (۱۳۵۴)، شرف (۱۳۵۴)، هدف (۱۳۵۴)، و گدای اشراف زاده (۱۳۵۷) ایفا کرد، که هیچ کدام موفقیتی برای او نداشتند. سعید راد، پس از پایان تحصیلاتِ متوسطه از ۱۳۴۷ به فعالیت در زمینۀ فیلم های تبلیغاتی پرداخت، و پس از ایفای نقشِ کوتاهی در فیلمِ فاتحین صحرا (۱۳۴۹) با بازی در خداحافظ رفیق نامِ ماندگاری از خود در سینما باقی گذاشت. تازه ترین فیلم که بازی کرده است، دوئل (۱۳۸۲، احمدرضا درویش)، نام دارد.
راد، سعید
(نام اصلی: احمد حق پرست راد) بازیگر سینمای ایران. در ۱۳۵۰ش در دو فیلم متفاوت با نام های خداحافظ رفیق (امیر نادری) و الکی (محمدعلی جعفری)، دو نقش متفاوت برعهده گرفت؛ در صادق کُرده (۱۳۵۱)، صبح روز چهارم (۱۳۵۱)، و تنگنا (۱۳۵۲) نقشِ ضدقهرمان هایی را بازی کرد که کمترین امیدی به آینده نداشتند، و در منجلابی از نکبت و خون فرو می رفتند. این نقش ها از معتبرترین و با اهمیت ترین نقش هایی است که در کارنامۀ او به چشم می خورد. در بحبوحۀ غلبۀ سینمای تجاری بر موج نو و موج سوم، نقش های نازلی در دو آقای باشخصیت (۱۳۵۴)، شرف (۱۳۵۴)، هدف (۱۳۵۴)، و گدای اشراف زاده (۱۳۵۷) ایفا کرد، که هیچ کدام موفقیتی برای او نداشتند. سعید راد، پس از پایان تحصیلاتِ متوسطه از ۱۳۴۷ به فعالیت در زمینۀ فیلم های تبلیغاتی پرداخت، و پس از ایفای نقشِ کوتاهی در فیلمِ فاتحین صحرا (۱۳۴۹) با بازی در خداحافظ رفیق نامِ ماندگاری از خود در سینما باقی گذاشت. تازه ترین فیلم که بازی کرده است، دوئل (۱۳۸۲، احمدرضا درویش)، نام دارد.
wikijoo: راد،_سعید_(تهران_۱۳۲۵ش)