[ویکی فقه] نماز انسان را در برابر گناه بیمه می کند و نیز نماز زنگار گناه را از آیینه دل می زداید.
«و اقم الصّلوة طرفی النّهار و زلفاً من الّیل انّ الحسنات یذهبن السّیئات ذلک ذکری للذّاکرین و اصبر فان الله لا یضیع اجر المحسنین؛ نماز را در دو طرف روز و اوایل شب برپادار، چرا که حسنات، سیئات (و آثار آنها را) برطرف می سازد، این تذکری است برای آنها که اهل تذکرند و شکیبائی کن که خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نخواهد کرد».در این آیات، انگشت روی دو دستور از مهمترین دستورات اسلامی که در واقع روح ایمان و پایه اسلام است گذارده شده، نخست فرمان به اقامه نماز داده می گوید: نماز را در دو طرف روز و در اوایل شب برپادار، سپس برای اهمیت نماز روزانه خصوصاً و همه عبادات و طاعات و حسنات عموماً چنین می گوید: (حسنات، سیئات را از میان می برد). (ان الحسنات یذهبن السیئات). و این تذکر و یاد آوری است برای آنها که توجه دارند.(ذلک ذکری للذاکرین).
تاثیر اعمال نیک
آیه فوق همانند قسمتی دیگر از آیات قرآن تاثیر اعمال نیک را در از میان بردن آثار سوء اعمال بد بیان می کند، در سوره نساء آیه ۳۱ می خوانیم: «ان تجتنبوا کبائر ما تنهون عنه نکفر عنکم سیئاتکم؛ اگر از گناهان بزرگ دوری کنید گناهان کوچک شما را می پوشانیم». و در آیه ۷ سوره عنکبوت می خوانیم: «و الذین آمنوا و عملوا الصالحات لنکفرن عنهم سیئاتهم؛ کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند گناهان آنان را می پوشانیم». و به این ترتیب اثر خنثی کننده گناه را در طاعات و اعمال نیک تثبیت می کند.از نظر روانی نیز شک نیست که هر گناه و عمل زشتی یک نوع تاریکی در روح و روان انسان ایجاد می کند که اگر ادامه یابد اثرات آنها متراکم شده به صورت وحشتناکی انسان را مسخ می کند. ولی کار نیک که از انگیزه الهی سرچشمه گرفته به روح آدمی لطافتی می بخشد که آثار گناه را می تواند از آن بشوید و آن تیرگیها را به روشنایی مبدّل سازد. اما از آنجا که جمله فوق (ان الحسنات یذهبن السیئآت) بلافاصله بعد از دستور نماز ذکر شده یکی از مصداقهای روش آن نمازهای روزانه است و اگر می بینیم در روایات تنها تفسیر به نماز های روزانه شده دلیل بر انحصار نیست بلکه همان گونه که بارها گفته ایم بیان یک مصداق روشن قطعی است.
اهمیت فوق العاده نماز
در روایات متعددی که ذیل آیات فوق از پیامبر (صلّی الله علیه وآله وسلم) و ائمه معصومین (علیهم السّلام) نقل شده تعبیراتی دیده می شود که از اهمیت فوق العاده نماز در مکتب اسلام پرده برمی دارد. نماز انسان را در برابر گناه بیمه می کند و نیز نماز زنگار گناه را از آیینه دل می زداید. نماز جوانه های ملکات عالی انسانی را در اعماق جان بشر می رویاند. نماز اراده را قوی و قلب را پاک و روح را تطهیر می کند. نماز در صورتی که به صورت جسم بی روح نباشد مکتب عالی تربیت است. به هر حال جای تردید نیست که هر گاه نماز با شرایطش انجام شود انسان را در عالمی از معنویت و روحانیت فرو می برد که پیوندهای ایمانی او را با خدا چنان محکم می سازد که آلودگیها و آثار گناه را از دل و جان او شستشو می دهد.
نماز و برگ درختان
...
«و اقم الصّلوة طرفی النّهار و زلفاً من الّیل انّ الحسنات یذهبن السّیئات ذلک ذکری للذّاکرین و اصبر فان الله لا یضیع اجر المحسنین؛ نماز را در دو طرف روز و اوایل شب برپادار، چرا که حسنات، سیئات (و آثار آنها را) برطرف می سازد، این تذکری است برای آنها که اهل تذکرند و شکیبائی کن که خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نخواهد کرد».در این آیات، انگشت روی دو دستور از مهمترین دستورات اسلامی که در واقع روح ایمان و پایه اسلام است گذارده شده، نخست فرمان به اقامه نماز داده می گوید: نماز را در دو طرف روز و در اوایل شب برپادار، سپس برای اهمیت نماز روزانه خصوصاً و همه عبادات و طاعات و حسنات عموماً چنین می گوید: (حسنات، سیئات را از میان می برد). (ان الحسنات یذهبن السیئات). و این تذکر و یاد آوری است برای آنها که توجه دارند.(ذلک ذکری للذاکرین).
تاثیر اعمال نیک
آیه فوق همانند قسمتی دیگر از آیات قرآن تاثیر اعمال نیک را در از میان بردن آثار سوء اعمال بد بیان می کند، در سوره نساء آیه ۳۱ می خوانیم: «ان تجتنبوا کبائر ما تنهون عنه نکفر عنکم سیئاتکم؛ اگر از گناهان بزرگ دوری کنید گناهان کوچک شما را می پوشانیم». و در آیه ۷ سوره عنکبوت می خوانیم: «و الذین آمنوا و عملوا الصالحات لنکفرن عنهم سیئاتهم؛ کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند گناهان آنان را می پوشانیم». و به این ترتیب اثر خنثی کننده گناه را در طاعات و اعمال نیک تثبیت می کند.از نظر روانی نیز شک نیست که هر گناه و عمل زشتی یک نوع تاریکی در روح و روان انسان ایجاد می کند که اگر ادامه یابد اثرات آنها متراکم شده به صورت وحشتناکی انسان را مسخ می کند. ولی کار نیک که از انگیزه الهی سرچشمه گرفته به روح آدمی لطافتی می بخشد که آثار گناه را می تواند از آن بشوید و آن تیرگیها را به روشنایی مبدّل سازد. اما از آنجا که جمله فوق (ان الحسنات یذهبن السیئآت) بلافاصله بعد از دستور نماز ذکر شده یکی از مصداقهای روش آن نمازهای روزانه است و اگر می بینیم در روایات تنها تفسیر به نماز های روزانه شده دلیل بر انحصار نیست بلکه همان گونه که بارها گفته ایم بیان یک مصداق روشن قطعی است.
اهمیت فوق العاده نماز
در روایات متعددی که ذیل آیات فوق از پیامبر (صلّی الله علیه وآله وسلم) و ائمه معصومین (علیهم السّلام) نقل شده تعبیراتی دیده می شود که از اهمیت فوق العاده نماز در مکتب اسلام پرده برمی دارد. نماز انسان را در برابر گناه بیمه می کند و نیز نماز زنگار گناه را از آیینه دل می زداید. نماز جوانه های ملکات عالی انسانی را در اعماق جان بشر می رویاند. نماز اراده را قوی و قلب را پاک و روح را تطهیر می کند. نماز در صورتی که به صورت جسم بی روح نباشد مکتب عالی تربیت است. به هر حال جای تردید نیست که هر گاه نماز با شرایطش انجام شود انسان را در عالمی از معنویت و روحانیت فرو می برد که پیوندهای ایمانی او را با خدا چنان محکم می سازد که آلودگیها و آثار گناه را از دل و جان او شستشو می دهد.
نماز و برگ درختان
...
wikifeqh: رابطه_نماز_و_محو_گناهان