ذوالطول
لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
خداوند افزون کردن نعمت .
فرهنگ عمید
۲. (اسم، صفت ) [مجاز] یکی از صفات خدای تعالی.
دانشنامه اسلامی
[ویکی اهل البیت] این اسم در قرآن یک بار و به عنوان وصف خدا وارد شده است چنان که می فرماید:
(غافِرِ الذَّنْبِ وَ قابِلِ التَّوب شَدِیدِ العِقاب ذِی الطَّول لا إِلهَ إِلاّ هُوَ إِلَیْهِ المَصیر).(سوره غافر/3)
«آمرزنده گناه، پذیرنده توبه، سخت کیفر ده، توانگر، خدایی نیست جز او، بازگشت به سوی او است».
در این آیه چهار وصف برای خدا ذکر شده است:
1. (غافر الذَّنب): اشاه به این است که برخی از گناهان را خداوند از روی تفضّل ولو توبه ای نباشد می پذیرد.
2. (قابِلِ التَّوب): اشاره به این است که توبه گناهانی که بخشودگی آنها در گرو توبه است را می پذیرد.
3. (شَدِیدِ العِقاب): اشاره به این است که کیفرهای خدا قابل قیاس با کیفرهای دنیوی نیست، و بندگان خدا اندیشه همانندی را از ذهن دور سازند.
4. (ذی الطَّول): اشاره به این است که کیفر خدا برای رفع نیاز نیست، بلکه برای محقق بخشیدن به عدل الهی است.
(غافِرِ الذَّنْبِ وَ قابِلِ التَّوب شَدِیدِ العِقاب ذِی الطَّول لا إِلهَ إِلاّ هُوَ إِلَیْهِ المَصیر).(سوره غافر/3)
«آمرزنده گناه، پذیرنده توبه، سخت کیفر ده، توانگر، خدایی نیست جز او، بازگشت به سوی او است».
در این آیه چهار وصف برای خدا ذکر شده است:
1. (غافر الذَّنب): اشاه به این است که برخی از گناهان را خداوند از روی تفضّل ولو توبه ای نباشد می پذیرد.
2. (قابِلِ التَّوب): اشاره به این است که توبه گناهانی که بخشودگی آنها در گرو توبه است را می پذیرد.
3. (شَدِیدِ العِقاب): اشاره به این است که کیفرهای خدا قابل قیاس با کیفرهای دنیوی نیست، و بندگان خدا اندیشه همانندی را از ذهن دور سازند.
4. (ذی الطَّول): اشاره به این است که کیفر خدا برای رفع نیاز نیست، بلکه برای محقق بخشیدن به عدل الهی است.
wikiahlb: ذوالطول
پیشنهاد کاربران
پیشنهادی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید