ذواسمین
لغت نامه دهخدا
و قسم ششم آن است که هر دو قسم در آن اصم باشد با عدم بقاء مشارکت مذکوره. و این قسم را ذوالأسمین سادس خوانده اند مثل جذر پنج و جذر شش. بدانکه جذر ذوالأسمین اوّل را ذوالأسمین مرسل ، و جذر ذوالأسمین دوم را ذوالمتوسطین اول ، و جذر ذوالاسمین سوم را ذوالمتوسطین ثانی ، و جذر ذوالأسمین رابع را جذر اعظم ، و جذر ذوالأسمین خامس را القوی علی منطق و متوسط، و جذر ذوالأسمین سادس را، القوی علی المتوسطین نامند. و نیز باید دانست که هر یک از ذوات الأسمین شش گانه چون در مثل خود ضرب شود حاصل ضرب ذوالأسمین اول خواهد بود و چون ضرب شود از عدد صحیح یا کسر یا مختلط حاصل آن ذوالأسمین در جذر اول است و مرتبت او نیز همان مرتبت است یعنی اگر در مرتبه اولی است حاصل نیز در مرتبه اولی باشد و اگر در مراتب بعد از اولی است حاصل نیز در همان مرتبه از مراتب است و سبب آن این است که با آن مشارکت دارد و مشارکت هر چیز در حدّ و مرتبه آن چیز باشد. هذا کله خلاصة ما فی حواشی تحریر اقلیدس و طریق تحصیل الأقسام السّت و جذورها مذکورة فیها. ( کشاف اصطلاحات الفنون ).
پیشنهاد کاربران
پیشنهادی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید