دیوید اسلون ویلسون ( به انگلیسی: David Sloan Wilson ) یک زیست شناس فرگشتی آمریکایی و استاد برجسته علوم زیستی و انسان شناسی در دانشگاه بینگهمتون است. او پسر نویسنده، اسلون ویلسون است. [ ۲]
دیوید اسلون ویلسون شش فرضیه اصلی را برای وجود دین مطرح کرده است که هم نظرات دانشمندان فرگشتی و هم نظرات دانشمندان گذشته مانند زیگموند فروید و امیل دورکیم را که از نظر علوم اجتماعی به دین نگاه می کردند را در بر می گیرد:
• فرضیه های سازشی
• دین به عنوان عامل سازش در سطح گروهی، با توجه به دین داری در سطح فردی، برخی دین را در سطح گروه های انسانی تبیین می کنند و آن را عامل انسجام درون گروهی در رقابت با دیگر گروه ها قلمداد می کنند، لذا دین برای بقای گروه های انسانی کاربرد داشته است.
• دین به عنوان عامل سازش در سطح فردی، دانشمندانی که به این عامل اعتقاد دارند بیان می کنند که دین برای اعضای گروه هزینه بر است اما برای عده ای خاص مانند رهبران دینی فایده دارد.
• دین به عنوان انگل فرهنگی. برخی می پندارند که دین هرچند برای میزبان خود که انسان باشد فایده ندارد ( حتی ممکن است ضرر هم داشته باشد ) اما از میزبانی انسان برای تکثیر و بقای خود استفاده کرده است.
• فرضیه های دین به عنوان غیرسازشی
• عامل سازش در گذشته و در جوامع کوچک اما عامل غیرسازشی در جوامع مدرن
• دین به عنوان یک رانش در فرایند فرگشت
• دین به عنوان محصول جانبی سایر فرآیندهای سازشی[ ۳]
ویلسون یکی از تبیین های غائی دین را نظریه انتخاب گروهی می داند. او این نظریه را در کتاب «کاتدرال داروین» شرح داده است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدیوید اسلون ویلسون شش فرضیه اصلی را برای وجود دین مطرح کرده است که هم نظرات دانشمندان فرگشتی و هم نظرات دانشمندان گذشته مانند زیگموند فروید و امیل دورکیم را که از نظر علوم اجتماعی به دین نگاه می کردند را در بر می گیرد:
• فرضیه های سازشی
• دین به عنوان عامل سازش در سطح گروهی، با توجه به دین داری در سطح فردی، برخی دین را در سطح گروه های انسانی تبیین می کنند و آن را عامل انسجام درون گروهی در رقابت با دیگر گروه ها قلمداد می کنند، لذا دین برای بقای گروه های انسانی کاربرد داشته است.
• دین به عنوان عامل سازش در سطح فردی، دانشمندانی که به این عامل اعتقاد دارند بیان می کنند که دین برای اعضای گروه هزینه بر است اما برای عده ای خاص مانند رهبران دینی فایده دارد.
• دین به عنوان انگل فرهنگی. برخی می پندارند که دین هرچند برای میزبان خود که انسان باشد فایده ندارد ( حتی ممکن است ضرر هم داشته باشد ) اما از میزبانی انسان برای تکثیر و بقای خود استفاده کرده است.
• فرضیه های دین به عنوان غیرسازشی
• عامل سازش در گذشته و در جوامع کوچک اما عامل غیرسازشی در جوامع مدرن
• دین به عنوان یک رانش در فرایند فرگشت
• دین به عنوان محصول جانبی سایر فرآیندهای سازشی[ ۳]
ویلسون یکی از تبیین های غائی دین را نظریه انتخاب گروهی می داند. او این نظریه را در کتاب «کاتدرال داروین» شرح داده است.
wiki: دیوید اسلون ویلسون