دینکرد

لغت نامه دهخدا

دینکرد. [ ک َ ] ( اِخ ) رجوع به دینکرت شود.

فرهنگ فارسی

مجموعه ایست بزرگ بزبان پهلوی تالیف آذر فرنبغ ( ه.م. ) شامل اطلاعات مربوط بقواعداصول و آداب و رسوم و روایت و تاریخ وادبیات زردشتی . تالیف این کتاب در اواخر قرن نهم میلادی بپایان رسیده .

دانشنامه آزاد فارسی

دینکَرد
(یا: دینْکَرْت) کتابی دانشنامه ای، در آداب و اعمال دینی زردشتیان اثر آذرفَرَنْبَغ (سدۀ ۹م)، به فارسی میانه. واژۀ دینکرد به معنای «تألیف دینی» یا «اعمال و کارهای دینی» است، و این نام گویای آن است که کتاب مبتنی بر اوستا و ترجمه های آن بوده است. این اثر بزرگ گنجینۀ پهناوری از دانش زردشتی و مجموعه ای از مطالبی است که از ادوار مختلف و پیشینه های گوناگون به دست نویسندگان متعدد «گردآوری» شده و در اصل مشتمل بر نُه کتاب بوده است. کتاب های اول و دوم، به کل، و بخشی از آغاز کتاب سوم آن از میان رفته است. مطالب دینکرد، که به سبکی پیچیده و خشک نوشته شده است و از دشوارترین آثار فارسی میانه به شمار می رود، در مجموع بازنمای آن معرفت دینی است که در دورۀ ساسانیان در دسترس مزداییان درس خوانده بوده و چکیدۀ آن بدین قرار است: کتاب سوم در ۴۲۰ فصل مشتمل بر مبحثی بدیع و نومایه دربارۀ ایزدشناسی مزدایی با دیدی کلامی و فلسفی؛ کتاب چهارم شامل برگزیده ای از آیین نامۀ آذرفَرَنْبَغ فرخزادان؛ کتاب پنجم حاوی برخی اقتراح ها و مناظره هایی که از روزگار خلافت مأمون دربارۀ اصول عقاید زردشتی و اعمال و آداب آن دین آغاز شده بود؛ کتاب ششم جُنگی از گفتارهای حکیمانه است و از بزرگ ترین اندرزنامه های فارسی میانه به شمار می رود؛ کتاب هفتم، شامل گونه ای تاریخ جهان و نیز کامل ترین افسانۀ زندگانی زردشت؛ کتاب هشتم، دربردارندۀ خلاصۀ نوزده نَسْک اوستایی؛ کتاب نهم، مشتمل بر شرح و تفسیر سه نَسْک اوستا. شکل نهایی تألیف دینکرد منسوب است به دو تن از تدوین کنندگان آن یعنی آذرفَرَنْبَغ فرخزادان و آذرباد ایمیدان (= آذرباد پسر ایمید) که در قرن ۳ق می زیسته اند. بخش هایی از دینکرد به فارسی امروزی ترجمه شده است. (آموزگار ـ تفضلی، ۱۳۷۰، تهران).

پیشنهاد کاربران

دینکرد
به زبان پهلوی نوشته شده
با کردی کرمانجی هم تطابق دارد و کسی که کردی کرمانجی بفهمد به راحتی این کتاب را میخواند
در واقع پهلوی همان زبان کردی میباشد ولی اقایون زورشون میاد ب این موضوع اعتراف کنند
بهتصویر زیر دقت کنید
دینکرددینکرد
به زبان کردی اورامی
دینکرڏ یا دینکرد = روش دین داری
آذر فران باغ پسر فرخ زاد و آذر باد پسر امید.
امروز می توانیم این سوال را طرح نماییم که آیا آن دو ایرانی مادر نداشته اند و اگر داشته اند نام آنان چه بوده است ؟ آیا ایرانیان دینی آن اعصار دور دست درست مثل ایرانیان دینی امروز زن و مادر و خواهر ستیز بوده اند و مثل مسیحیان اسیر بار سنگین زنجیر تثلیث مذکر یا مردانه به شکل پدر - پسر - روح مقدس بوده و می باشند. با قلم کشیدن روی دو تثلیث دیگر؛ یکی موئنث یا زنانه به شکل مادر - دختر - روح مقدسه و دیگری خنثا ( خنثی ) یا کودکانه بصورت دخترک - پسرک - روحک مقدسک. هرکدام از این سه نوع تثلیث بیان کننده یک سوم حقیقت ( ۳۳، ۳۳ درصد ) اند . لذا در روند سمبل سازی مفید تر و منطقی و معقول تر خواهد بود که سه مثلث را روی هم بگذاریم تا یک ستاره نُه پر ایجاد شود. اگر حقیقتن ( حقیقتا ) بر اساس بینش و باور دین مسیحیت، انسان کپی خداوند متعال باشد، واقعیت عینی این درس ابتدایی را به ما می آموزد که انسان تنها مرد و پدر و پسر نمی باشد بلکه زن و مادر و دختر هم می باشد. حقیقت برتر این است که خداوند متعال در طول تاریخ پیدایش انسان روی کره زمین تاکنون هیچ انسان هایی را در بین اقوام یهود و عرب و عجم و هیچ قوم دیگری تحت عناوین ناجی و نبی و پسر و رسول برای تربیت و هدایت بشر انتخاب و اعزام و ارسال ننموده و در گوش سر هیچ انسانی یک جمله یا جملاتی را تحت عنوان آیه و آیات نجوا و زمزمه نکرده است چه بطور مستقیم یا بدون واسطه و چه غیر مستقیم یا باواسطه. همچنین شریعت حقیقی و واقعی و راستین خداوند متعال هرگز آئین و دین و مذهب نبوده و نمی باشد بلکه علم و در راس آن علوم طبیعی و تجربی و ریاضیات هم محض یا نظری و هم عملی یا کاربردی .
...
[مشاهده متن کامل]

واژه مزدا در اصل و ریشه به شکل مَزِدا بوده است که ریشه در مصدر زدودن دارد و بصور امر نهی و خطاب به شنونده به معنای : پاک نکن ؛ فراموش نکن یا بخاطر بسپار. چه چیزی را نباید فراموش کرد ؟ اَهو را . حرف را در فارسی قدیم و امروز نشانه مفعول بی واسطه می باشد . اَهو به معنای هو آغازین یا ازلی و ابدی. هو نام خدای پدر در فرهنگ و تمدن قوم فارسی زبان ایلامی ( عیلامی ) بوده و مقر فرمانروایی زمینی وی در پانتئون ها یا مجامع خدایان در شهر های باستانی شوش و اشان بوده است. مَزِدا سنا اشاره به تحسین عمل فراموش نکردن و بخاطر سپردن کلام شفاهی خردمندان و آموزگاران توسط شاگردان و انتقال آنها سینه به سینه به نسل های آینده در اعصاری که هنوز خطوط میخی سه گانه سومری و ایلامی و اُگاریتی و خط هیروگلیف مصری به ظهور و پیدایش نرسیده بوده اند. مزدیسنا یک نوع تمرین تمرکز فکری بوده است که هم انفرادی و هم دسته جمعی انجام می شده و هم سنگ یوگای هندوان باستان بوده است.
واژه های بندهی و بندهش ( bondahsh و bondahi ) هردو اشاره به بُن و عدد ده دارند. این واژه ها در زمینه های خود شناسی و انسانی شناسی اشاره به این حقیقت ژرف داشته و دارند که هر فرد انسانی در پردیس یا پارادیز یا جنت و یا فردوس ده بُعدی آفریده شده است ، مشتمل بر پنج بعد مذکر یا مردانه و پنج بعد موئنث یا زنانه. نام بودا و لقب بودهی ( buddah و Buddhi ) اشاره به ده تائی بودن وجود یا هستی افراد انسانی دارند. لذا نام بودا ( بود ده ) و واژه بندهش ( بُن ده ) و واژه خویدوده ( خود تو ده تائی ) مترادف و معادل و هم معنا می باشند. واژه های فلسفی فنومن و نوومن هم در اصل و ریشه یونانی نبوده بلکه فارسی و معنای این دو واژه روی همدیگر معادل با معنای واژه خویدوده بوده و می باشند. فنومن به معنای منِ تجربی ؛ ظاهری؛ پدیده ای و پدیدار شده و تجربی و نوومن به معنای نُه منِ باطنی ؛ غیر پدیده ای و پدیدار نشده و غیر تجربی یا متائی یا استعلائی و یا امکانی. میترا خدای خورشید نبوده است بلکه خدای عشق و زندگی و همسر وی وارونه الاهه ( الهه ) عشق و زندگی. بینش و باور به میترا و وارونه به عصر غار نشینی و امرار معاش از طریق شکار بر میگردد، یعنی قبل از آشنایی انسان به کشاورزی و دامداری و گردونه مهر هم اشاره به حرکت خورشید نداشته است بلکه به حرکت دایره وار عشق و زندگی که هر بار پس از یک دور کامل ، حرکت خودرا در مداری برتر و کامل تر از مدار پیشین یا قبلی آغاز خواهد نمود. دو بازوی سمبل سواستیکای هندوان و همان علامت روی گردونه مهر اشاره به دو بعدی بودن وجود انسان داشته اند، هم مرد و هم زن روی همدیگر. به این معنا که خردمندان گم نام ایرانی و هندو در آن اعصار دور دست در زمینه های خود شناسی و انسان شناسی به این حقیقت دست یافته اند که یک مرد در پشت پرده ظاهری میل جنسی اصلی مردانگی حداقل دارای یک میل جنسی فرعی زنانگی هم می باشد و درست بهمین ترتیب یک زن هم در پشت پرده ظاهری میل جنسی اصلی زنانگی حداقل دارای یک میل جنسی فرعی مردانگی هم می باشد.

دین کرد، کی و کَی کرد دین را
آن کرد که آن را نه آغاز بل تام و تمام کرد
نام اش بود ابوالقاسم محمد بن عبدالله
لقب اش مصطفی شیر خروشان الله
حکیم برزگ قوم عرب یا آرَبا ، آ رَب آ
آی اول تخفیف آزال جمع ازل
...
[مشاهده متن کامل]

آی آخر مخفف آباد جمع ابد
رب گیر کرده و بدام افتاده در وسط
سلسله بی آغاز و بی پایان آزال و آباد
در باب سوال فرمود ای قوم:
اَل اَستُ من ربکم
آیا من رب شما نیستم.
چگونه کرد آن شیر خدا تام و تمام دین را؟
به وقوف رسید و گشت بیدار و آگاه
که نه خود وی و نه پیشنیان هیچکدام
ننموده در یافت با گوش سر وحی را
لذا خطاب به پیروان دین خویش فرمود
گر بخوانید سوره 112 سه بار هر روز را
انگار حفظ کرده اید محتوای قرآن را
یعنی کل معرفت وحیانی را
آنگاه ختم نمود نبوت و معرفت وحیانی را
و فرمود بس است ای مسلمانان تا لب گور
بجویید دانش و کنار گذارید نبوت و وحی را.
ز پسِ رحلت آن حضرت در نیافتند مسلمانان
معنای نهفته در پشت آن کلام رهائی بخش را
و ارائه دادند ترجمه ها و تفاسیر قطور و پر حجم را
متناقض و چندین و چند جلدی از محتوای قرآن را
و زان طریق تلف نمودند عمر شریف و وقت خودرا
همچنین انرژی حسی و فکری و خیالی پیروان را

شاید مفیدتر می بود که آذرِ فران باغ و آذربادِ فرخ زاد عنوان این دانشنامه را به شکل زیر انتخاب میکردند : چگونگی کردن مردم توسط پیشوایان و مراجع تقلید دینی 🤔. زیرا خود دین یک واژه است و نمیتواند انسان را
...
[مشاهده متن کامل]
بکند. منظورم از کردن عمل جنسی نیست بلکه به دست گرفتن افسار قوای ادارکی فهم و عقل پیروان و گذاشتن یوغ سنگین و سبک شریعت بر گردن و گرده و دوش آنان و بهر کشی از آنان و صید آنان مثل ماهی با تور ماهیگیری و به دام انداختن آنان بطور دائمی یا حبس ابد با اعمال شاقه از قبیل رکوع و سجود ؛ ستایش و پرستش ؛ نیایش و مناجات ؛ دعا و عبادات ؛ تسبیح و ذکر ؛ طاعت و بندگی ؛ احداث معابد و قربانی حیوانات در اطراف آنها ؛ زیارت اماکن به اصطلاح مقدسه و تعیین قبله گاه و اوقات شرعی و پرداختن خمس و زکات و در عوض عدم توجه و یا منحرف نمودن توجه انسان به تلفظ ریشه ای و معنای اصلی نهفته شده در پشت پرده واژه سنگین فرا باستانی " خویدوده " که خطاب به تک تک افراد انسانی منجمله پیشوایان و مراجع تقلید دینی بیان گشته و در اصل به معنای 《 خود تو ده تائی 》 می باشد . واژه های عربی خمس و زکات قرار بوده است که جای امیال جنسی و سرنوشت های جنسی پنجگانه و من ها یا خود ها و یا نفوس دهگانه افراد انسانی را بگیرند و اندیشمندان دین اسلام مبارزه با نفس را آغاز کنند و آنرا جهاد اکبر بنامند و نفس را به اماره و لوامه و ملامه و مطمئنه تقسیم کنند که نفوس دهگانه به دست فراموشی سپرده شوند . و مهمتر از همه سعی و کوشش سمجانه آنان است در جهت زنده نگاه داشتن نام و نشان و اثر بنیانگذار آیین و دین و مذهب در ذهن و زبان و خط انسان و در حافظه یا خاطره تاریخ و از آن طریق به عنوان کارمند دینی - مذهبی امرار معاش نمودن و احیانا زنده نگاه داشتن نام و نشان و اثر خویش در رکاب نام و نشان و اثر بنیانگذار دین. این است کار اصلی دیندار و انسان مذهبی و نه شناخت حقیقت و انسان طبیعت یا کیهان و یا جهان و خداوند.

دینْ کرد ( دینکرت ) کتاب سترگی به زبان پارسی میانه ( پهلوی ) که آن را به درستی "دانشنامهٔ مَزْدَیَسْنی" یا درسنامهٔ دین مزدایی ( زرتشتی ) نامیده اند.
این دانشنامه ای عظیم با ۱۶۹ هزار واژه در سدهٔ نهم تدوین شده است. که دارای ۹نسک است و در زمینه های زیر سخن به میان آمده است: الهیات، فلسفه، اسطوره شناسی، کلام، عرفان، اخلاق، آداب دینی، زندگانی زرتشت، پیدایش جهان، سزاشناسی ( حقوق ) ، سیاست، شهرداری و کشورداری، منطق، ریاضیات، هندسه، فیزیک، اخترشناسی، پزشکی، و دانش ها و شاخه های دیگر.
...
[مشاهده متن کامل]

دینْ کرد ( دینکرت ) کتاب سترگی به زبان پارسی میانه ( پهلوی ) که آن را به درستی "دانشنامهٔ مَزْدَیَسْن[درسنامهٔ دین مزدایی ( زرتشتی ) ] نامیده اند.
این دانشنامه ای عظیم با ۱۶۹ هزار واژه در سدهٔ نهم تدوین شده است. که دارای ۹نسک است و در زمینه های زیر سخن به میان آمده است: الهیات، فلسفه، اسطوره شناسی، کلام، عرفان، اخلاق، آداب دینی، زندگانی زرتشت، پیدایش جهان، سزاشناسی ( حقوق ) سیاست، شهرداری، کشورداری، منطق، ریاضیات، هنوسه
...
[مشاهده متن کامل]

فیزیک، اخترشناسی، پزشکی، و دانش ها و شاخه های دیگر.

بپرس