دیزی فی بیوکنن ( انگلیسی: Daisy Fay Buchanan ) شخصیتی داستانی در رمان گتسبی بزرگ اثر اف. اسکات فیتزجرالد است که نخستین بار در سال ۱۹۲۵ منتشر شد. این شخصیت، مهمانی رو ثروتمند اهل لویی ویل، کنتاکی است که در میانهٔ عصر جاز، به همراه همسرش تام بیوکنن در شهرک شیک ایست اگ در لانگ آیلند زندگی می کند. دیزی از همسرش یک دختر دارد و نیک کاراوی، راوی رمان از اقوام وی است. دیزی پیش از ازدواج با تام، رابطه ای عاشقانه با جی گتسبی داشت. انتخاب او بین گتسبی و تام یکی از کشمکش های اصلی رمان است. فیتزجرالد که این شخصیت را آن دختره توصیف کرد، [ ۲] در آغاز تحت سلطهٔ بی عاطفهٔ تام قرار می گیرد و سپس گرفتار عشقِ عاری از انسانیت گتسبی می شود. [ ۳] کشمکش بعدی امیال میان تام و گتسبی جایگاه او را تا یک همسر جوان و جذاب پایین می آورد که منحصراً وجودش موفقیت اجتماعی - اقتصادی صاحبش را بیشتر می کند. [ ۴]
فیتزجرالد این شخصیت داستانی را بر اساس شخصیت جینورا کینگ، مهمانی رو خلق کرد. [ ۱] فیتزجرالد و کینگ از سال ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ رابطه ای عاشقانه داشتند اما این رابطه پس از اینکه ظاهراً پدر کینگ به فیتزجرالد هشدار داد که «پسران فقیر نباید به فکر ازدواج با دختران پول دار باشند» به پایان رسید. [ ۵] پس از آن، فیتزجرالد تحصیل در دانشگاه پرینستون را رها کرد و در بحبوحهٔ جنگ جهانی اول در ارتش ایالات متحده نام نویسی کرد. [ ۶] در همان زمان، جینورا کینگ با ویلیام «بیل» میچل، بازیکن چوگان که بعدها تا حدودی الگوی شخصیت تام بیوکنن شد، ازدواج کرد. [ ۷]
شخصیت دیزی بیوکنن به عنوان تجسمی از کهن الگوی فرهنگی فلاپر شناخته می شود. [ ۸] فلاپرها معمولاً زنان جوان و مدرنی بودند که موهای خود را کوتاه می کردند و دامن کوتاه می پوشیدند. [ ۹] آن ها همچنین نوشیدنی های الکلی می نوشیدند و رابطهٔ جنسی پیش از ازدواج داشتند. [ ۹] [ ۱۰] اثر فیتزجرالد با وجود آزادی های اجتماعی تازه ای که به فلاپرها در دههٔ ۱۹۲۰ داده شد، [ ۱۱] به طور منتقدانه محدودیت های مستمر بر عاملیت زنان را بررسی می کند. [ ۱۲] نقادان در ابتدا شخصیت دیزی را «هیولای سلیطه» نامیدند[ ۱۳] اما بعدها دانشوران دیگر تأکید کردند که شخصیت دیزی نمونه ای از نادیده گرفتن زنان در محیط اجتماعی نخبگان است. [ ۱۴]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلففیتزجرالد این شخصیت داستانی را بر اساس شخصیت جینورا کینگ، مهمانی رو خلق کرد. [ ۱] فیتزجرالد و کینگ از سال ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ رابطه ای عاشقانه داشتند اما این رابطه پس از اینکه ظاهراً پدر کینگ به فیتزجرالد هشدار داد که «پسران فقیر نباید به فکر ازدواج با دختران پول دار باشند» به پایان رسید. [ ۵] پس از آن، فیتزجرالد تحصیل در دانشگاه پرینستون را رها کرد و در بحبوحهٔ جنگ جهانی اول در ارتش ایالات متحده نام نویسی کرد. [ ۶] در همان زمان، جینورا کینگ با ویلیام «بیل» میچل، بازیکن چوگان که بعدها تا حدودی الگوی شخصیت تام بیوکنن شد، ازدواج کرد. [ ۷]
شخصیت دیزی بیوکنن به عنوان تجسمی از کهن الگوی فرهنگی فلاپر شناخته می شود. [ ۸] فلاپرها معمولاً زنان جوان و مدرنی بودند که موهای خود را کوتاه می کردند و دامن کوتاه می پوشیدند. [ ۹] آن ها همچنین نوشیدنی های الکلی می نوشیدند و رابطهٔ جنسی پیش از ازدواج داشتند. [ ۹] [ ۱۰] اثر فیتزجرالد با وجود آزادی های اجتماعی تازه ای که به فلاپرها در دههٔ ۱۹۲۰ داده شد، [ ۱۱] به طور منتقدانه محدودیت های مستمر بر عاملیت زنان را بررسی می کند. [ ۱۲] نقادان در ابتدا شخصیت دیزی را «هیولای سلیطه» نامیدند[ ۱۳] اما بعدها دانشوران دیگر تأکید کردند که شخصیت دیزی نمونه ای از نادیده گرفتن زنان در محیط اجتماعی نخبگان است. [ ۱۴]
wiki: دیزی بیوکنن