دیزل ژنراتور، ( به انگلیسی: Diesel generator ) ( همچنین با عنوان جِن سِت دیزل ( Genset Diesel ) شناخته می شود ) ترکیبی از یک موتور دیزل با یک ژنراتور الکتریکی ( اغلب یک آلترناتور ) برای تولید انرژی الکتریکی است. این یک مورد خاص از موتور - ژنراتور است. یک موتور دیزل احتراق تراکمی معمولاً برای کار با سوخت دیزل طراحی شده است، اما برخی انواع دیگر نیز وجود دارند که با سایر سوخت های مایع یا گاز طبیعی سازگار هستند.
دیزل ژنراتورها در مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرند که به شبکه برق متصل نیستند، یا به عنوان منبع تغذیه اضطراری در صورتی که برق شبکه قطع شود. همچنین برای کاربردهای پیچیده تر مانند ژنراتور ثانویه جهت تأمین برق بار اضافی شبکه ( peak - lopping ) ، پارالل شدن ( grid support ) و ارسال برق به شبکه برق رسانی استفاده می شوند.
برآورد اندازه مناسب دیزل ژنراتورها برای جلوگیری از کم شدن بار یا کمبود توان بسیار مهم است. برآورد اندازه توسط مشخصات الکترونیک مدرن، به ویژه بارهای غیر خطی، پیچیده است. در اندازه های در حدود ۵۰ مگاوات و بالاتر، یک توربین گازی با سیکل باز در حالت بار کامل، نسبت به مجموعه ای از موتورهای دیزلی ( با هزینه سرمایه گذاری مشابه ) کارآمدتر بوده و ساختار فشرده تری دارد. اما برای استفاده های معین در حالت بار جزئی، حتی در این سطح از قدرت، مجموعه دستگاه های دیزل بعضی مواقع به علت بازده بالاترشان، به توربین های گازی سیکل باز ترجیح داده می شوند.
رنج کوچک موتور ژنراتورها می توانند از ۱ تا ۲۰ کیلوولت آمپر ( KVA ) برای منازل، فروشگاه ها، ادارات کوچک و تا ( ۳۳۰۰KVA/3. 3MVA ) قابل استفاده برای مجتمع های اداری بزرگ و کارخانه ها برق تولید کنند. ژنراتورها در توان های مختلف را می توان درون یک اتاقک ایزوله قابل حمل قرار داد. این اتاقک که نقش اصلی آن کاهش صدای ژنراتور است را در اصطلاح «کانوپی سایلنت یا کانتینر سایلنت» گویند. معمولاً تا رنج توان ۷۰۰ کاوآ را با استفاده از کنوپی و برای بزرگتر از آن با کانتینر پوشش می دهند. برای دسترسی به توان های بالاتر از طریق موازی سازی دیزل ژنراتورها استفاده می کنند ( برای مثال: برای دستیابی به توان 10 MVA می توان از موازی سازی ۵ دستگاه 2MVA استفاده نمود ) . بدین منظور می توان از چندین دستگاه ژنراتور استفاده کرد. ژنراتورها در سایزهای بزرگتر از ۵ مگا ولت آمپر معمولاً به صورت مجزا به محل نصب حمل شده و در آنجا مونتاژ و تجهیزات فرعی به آن ها اضافه می شود.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدیزل ژنراتورها در مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرند که به شبکه برق متصل نیستند، یا به عنوان منبع تغذیه اضطراری در صورتی که برق شبکه قطع شود. همچنین برای کاربردهای پیچیده تر مانند ژنراتور ثانویه جهت تأمین برق بار اضافی شبکه ( peak - lopping ) ، پارالل شدن ( grid support ) و ارسال برق به شبکه برق رسانی استفاده می شوند.
برآورد اندازه مناسب دیزل ژنراتورها برای جلوگیری از کم شدن بار یا کمبود توان بسیار مهم است. برآورد اندازه توسط مشخصات الکترونیک مدرن، به ویژه بارهای غیر خطی، پیچیده است. در اندازه های در حدود ۵۰ مگاوات و بالاتر، یک توربین گازی با سیکل باز در حالت بار کامل، نسبت به مجموعه ای از موتورهای دیزلی ( با هزینه سرمایه گذاری مشابه ) کارآمدتر بوده و ساختار فشرده تری دارد. اما برای استفاده های معین در حالت بار جزئی، حتی در این سطح از قدرت، مجموعه دستگاه های دیزل بعضی مواقع به علت بازده بالاترشان، به توربین های گازی سیکل باز ترجیح داده می شوند.
رنج کوچک موتور ژنراتورها می توانند از ۱ تا ۲۰ کیلوولت آمپر ( KVA ) برای منازل، فروشگاه ها، ادارات کوچک و تا ( ۳۳۰۰KVA/3. 3MVA ) قابل استفاده برای مجتمع های اداری بزرگ و کارخانه ها برق تولید کنند. ژنراتورها در توان های مختلف را می توان درون یک اتاقک ایزوله قابل حمل قرار داد. این اتاقک که نقش اصلی آن کاهش صدای ژنراتور است را در اصطلاح «کانوپی سایلنت یا کانتینر سایلنت» گویند. معمولاً تا رنج توان ۷۰۰ کاوآ را با استفاده از کنوپی و برای بزرگتر از آن با کانتینر پوشش می دهند. برای دسترسی به توان های بالاتر از طریق موازی سازی دیزل ژنراتورها استفاده می کنند ( برای مثال: برای دستیابی به توان 10 MVA می توان از موازی سازی ۵ دستگاه 2MVA استفاده نمود ) . بدین منظور می توان از چندین دستگاه ژنراتور استفاده کرد. ژنراتورها در سایزهای بزرگتر از ۵ مگا ولت آمپر معمولاً به صورت مجزا به محل نصب حمل شده و در آنجا مونتاژ و تجهیزات فرعی به آن ها اضافه می شود.
wiki: دیزل ژنراتور