دیزِل، رودولْف (۱۸۵۸ـ۱۹۱۳)(Diesel, Rudolf)
مهندس آلمانی. موتور دیزل را به ثبت رساند. او کار خود را با دستگاه های سرماساز شروع کرد و مانند بسیاری از مهندسان آن دوره، درصدد ابداع منبع نیرو بهتر از ماشین بخار معمولی برآمد. موتور دیزل با بازده بیشتر و مصرف سوخت کمتر سریعاً رواج یافت. دیزل در پاریس زاده شد. پس از آغاز جنگ فرانسه و پروس (۱۸۷۰)، به آلمان مهاجرت کرد و در پلی تکنیک مونیخ درس خواند. در زمینۀ احتراق سوخت داخل سیلندر نظراتی مطرح کرد که یک سال پس از به ثبت رساندن نخستین طرحش منتشر شدند (۱۸۹۳). سوخت اولین موتورش گَرد زغال سنگ بود، اما بعداً به جای آن و چند سوخت دیگر، از نوعی نفت خام تصفیه شده استفاده کرد. پیش از تزریق سوخت، باید هوا با فشار بسیار بالا متراکم می شد و ترکیدن سرسیلندر یکی از موتورهای نمونۀ دیزل نزدیک بود به مرگ او منجر شود. در ۱۸۹۹، دیزل شرکت تولیدی خود را در آوگسبورگ تأسیس کرد.
مهندس آلمانی. موتور دیزل را به ثبت رساند. او کار خود را با دستگاه های سرماساز شروع کرد و مانند بسیاری از مهندسان آن دوره، درصدد ابداع منبع نیرو بهتر از ماشین بخار معمولی برآمد. موتور دیزل با بازده بیشتر و مصرف سوخت کمتر سریعاً رواج یافت. دیزل در پاریس زاده شد. پس از آغاز جنگ فرانسه و پروس (۱۸۷۰)، به آلمان مهاجرت کرد و در پلی تکنیک مونیخ درس خواند. در زمینۀ احتراق سوخت داخل سیلندر نظراتی مطرح کرد که یک سال پس از به ثبت رساندن نخستین طرحش منتشر شدند (۱۸۹۳). سوخت اولین موتورش گَرد زغال سنگ بود، اما بعداً به جای آن و چند سوخت دیگر، از نوعی نفت خام تصفیه شده استفاده کرد. پیش از تزریق سوخت، باید هوا با فشار بسیار بالا متراکم می شد و ترکیدن سرسیلندر یکی از موتورهای نمونۀ دیزل نزدیک بود به مرگ او منجر شود. در ۱۸۹۹، دیزل شرکت تولیدی خود را در آوگسبورگ تأسیس کرد.
wikijoo: دیزل،_رودولف_(۱۸۵۸ـ۱۹۱۳)