دیرکوند

لغت نامه دهخدا

دیرکوند. [ رَ وَ ] ( اِخ ) یکی از ایلات پیشکوه از طوایف کرد و دارای دو شعبه است یکی بهاروند مرکب از 1000 خانوار و مسکن ایشان شمال دزفول ، کیالان ملایر و دیگری قلابوند مرکب از هزار خانوار مسکن ایشان در کوه طاف و کوه هشتاد پهلو است. ( یادداشت مؤلف ).

دیرکوند. [ رَ وَ ] ( اِخ ) از طوایف بالا گریوه و هرو. ( جغرافیای سیاسی کیهان ص 66 ).

دانشنامه آزاد فارسی

دیرَکْوَنْد
از طوایف بزرگ لُر بالاگریوۀ لرستان، متشکل از طوایف میر، بهاروند، قلاوند و زینی وند. سردسیر این مردم در کوه های هشتادپهلو و شاهنشاه و بلوک کرگه در جنوب خرم آباد و گرمسیرشان در چندفرسنگی شمال دزفول و مناطقی مانند قیلاب، کرکی، منگره و بعضی کناره های رود کرخه است. مسیر کوچ دیرکوندها میان خرم آباد و دزفول است. قلمرو دیرکوندها از شرق به طایفۀ پاپی و از غرب به طایفۀ جودکی محدود است. ریاست دیرکوندها از گذشته با میرهای دیرکوند بود. اینان خود را از بنی عباس می دانستند. تعداد میرها در اواخر دورۀ قاجاریه به حدود ۵۰۰ خانوار رسیده بود و برخلاف گذشته نفوذی در میان طوایف خود نداشتند. دیرکوندها به ویژه در نیمۀ دوم عهد قاجاریه حوادث مختلفی آفریدند و در شمار طوایف شرور بودند. ناصرالدین شاه قاجار در اواخر سلطنت خود دستور داد تا دیرکوندها را از پیشکوه به پشتکوه لرستان منتقل کنند. گروهی از دیرکوندها در شورش عشایری لرستان در ۱۳۰۳ق شرکت داشتند و گروهی دیگر با ارتش همکاری می کردند.

پیشنهاد کاربران

دانشنامه جهان اسلام بین سالهای 1913 تا 1936 میلادی،
گروههای اصلی در لرستان شامل؛
بالاگریوه، طرهان، سلسله و دلفان، که بالاگریوه شامل زیرمجموعه های مهم ایل دریکوند می باشد.
دیرکوند
طبق اسناد رسمی، میر های ایلام و صیمره و بالاگریوه از طایفه دریکوند میباشند.
میرتیمورخان دریک وند
میرصیدمحمدخان دریک وند
میرحسینعلی دریک وند
میرسپهدار دریک وند
دیرکونددیرکوند
قوم بزرگ دریکوند
دیرکوند
ایل بزرگ دیرک وند
دیرکونددیرکوند
اتابکان از سرکردگان دریکوندها بودند.
سنگ نوشته ای که بر در قلعه میرصید محمدخان دیرک وند معروف به ( اشرف العشایر ) فرزند امیرتیمورخان دیرک وند نصب شده این اشعار در آن حک شده است .
بُد ز دیرکوند شخصی با وقار
...
[مشاهده متن کامل]

میرتیمورخان رئیس ان دیار
چون فخامت بود میرمرشدش
صیدمحمد خان پور ارشدش
او زگلزار جهان چون باربست
ارجمند خویش برجایش نشست
شاه احمد خسرو ایران پناه
دو لقب بخشید او را از عطا
در نخستین بر وزارت شد شعار
اشرفش فرمود بر کل عشار
سال ایلان ایل بود اندرجلی
غره ماه ربیع الاولی
هم بنای قلعه و هم طرح باغ
کرد اتمامش به شش مه با دما غ
بارالله ها بانی این کاخ و باغ
دودمانش برفروغد چون چراغ.
☆میر همچون خان و بک تنها یک صفت است .
همانطور که در این سنگ نوشته می بینید میر تیمور خان از تبار دریک وند بوده و این صفت بزرگ ( میر ) همچون رئسا و سرکردگان در دیگر ایل و طوایف پیشوند نام او بوده و جز نام خانوادگی آنها محسوب نمیشده است .
قلم تاریخ بشکند اگر بخواهد بی انصافانه قضاوت کند .

دیرکوند
با عرض سلام . کسی اطلاع داره که شجره اتابکان لر به چه کسی میرسه . من از نسل حسین خان سلویزی هستم . یکی از دوستان اشاره داشت که نسب حسین خان عرب نیست و لر هست آیا کسی اطلاع کامل در این خصوص داره ؟؟؟ ممنون
طایفه غیاثوند قزوین از نوادگان محمدخان پسر بزرگ اشرف که پسر تیمورخان دریکوند بوده هستن. این از کتیبه ای که در شیخ مکان در سال ۱۳۳۵ هجری شمسی نوشته شده است بدست آمده .
دیرک وند ایلی بر بلندای تاریخ
دیرکوند
دریک یعنی محکم، قوی یا به اصطاح دیگر یعنی چوبی که روی مشک سوار میشود و مشک را نگه میدارد تا ماست داخل مشک تبدیل به دوغ و کره شود یه به اصطلاح لری یعنی ( ملیره، مالار ) محکم و نگهدارنده از تمام طوایف دریک وند که همه شجاع و دل پاک هستند آرزوی موفقیت دارم.
دیرک یعنی ستون، ریشه
من از تبار دیرکم و دیرک ستینمه
افتخار ما نام و اصالت کهن تبار ما
هرچند در طول تاریخ دور و دراز غرب کشور تحولات سیاسی روزگار و زمانه سببی بوده برای گرایش قومی به سمتی و به فراخور آن تحولات ریشه و تبارشان به آن سمت گرایش پیدا کرده،
اینجاست که وظیفه خطیر این نسل در جهت نیل به حقیقت با دشواری خودنمایی می نماید لیکن می بایست در معرفی قوم و قبایل موجود در این دیار و شناخت ریشه و تبار آنها خوانندگان را بر سر دوراهی قرار نداده و با کمک اسناد و آثار و نشانه های معتبر تاریخی حق مطلب را بصورت علمی و درست بیان کرد .
مسلما بدون هیچ شک و تردیدی تمام طوایف بزرگ و اصیل ( وندهای اولیه ) در غرب کشور، ساکنین اصلی این کهن دیار اهورایی، طوایف بزرگ، ریشه دار و باهویت ( کاکاوند. حسنوند. دریکوند. بیرانوند. و. . . ) که در مناطق استراتژیک و مهم ( سلسله. دلفان. بالاگری وه. طرحان. . . . ) ساکن بودند، همگی از یک ریشه و از یک قوم و تبار هستند .
باتشکر
با توجه به اینکه تمام هموطنان باصداقت از انتخابات ناسالم در نظام کنونی بخوبی آگاهی کامل دارند و در چنین موارد به هر طریقی نظام سعی میکند افراد تحت امر خود را جذب کند اما متاسفانه تعدادی افراد نادان این
...
[مشاهده متن کامل]
را به ایل و طایفه ربط میدن!!! درصورتیکه میدانیم در تمام انتخابات چه شورا چه مجلس چه ریاست جمهوری هیچ فردی نمیتواند به خواست واقعی مردم و بدون دخالت نظام رای بیاورد که در این مورد بودند افراد ناشناس و بدون ایل و طایفه که بین افراد ایل و طایفه دار تنها به خواست نظام رای آوردند و جذب شدند. پس لطفا وجود چنین اتفاق را به پای ایل و طایفه نگذارید .

تعریف درست ایل
به مجموعه تیره وطوایفی که در یک حوزه و یک محدوده جغرافیایی سکونت دارند و دارای اشتراکات فرهنگی و فامیلی و دارای یک زبان مشترک هستند ایل گففه میشود وجمعیت یک ایل نباید کمتر از چهل هزار نفر باشد در صورتی که ایل بزرگ حسنوند در مجموع در استان لرستان و ایلام و کرمانشاه و همدان به بیش از دویست هزار نفر می رسد
...
[مشاهده متن کامل]

اینکه اشاره کرده اید به طوایفی که در الشتر سکونت دارند ولی اصالت حسنوندی ندارند و گفته اید جز ایل حسنوند حساب نمی شن این یکی از اشتباهات محاسباتی و مغرضانه شماست که نسبت به ایل حسنوند دارید .
حضور شما عزیزان عرض کنم که این پدیده یعنی اصیل نبودن تعدادی از طوایف در بین ایلات نه تنها در بین ایل حسنوند وجود دارد بلکه در بین تمام ایلات و اقوام وجود دارد . به طور مثال در بین ایل بزرگ بالاگریوه جمععیت قابل ملاحظه ای از طوایف لک تبار و غیره وجود دارد مثلا در چم مهر پلدختر جمعیت قابل ملاحظه ای از طوایف حسنوند ساکن هستند در بخش های دیگر جمعیت هائی از ایلات بیرانوند و دلفان و کولیوند در سرزمین های ایل بالاگریوه وجود وحضور دارند یا در بین ایل بزرگ بیرانوند جمعیت بالائی غیر بیرانوند یعنی دلفان ها بازگیرها رک رک ها چنگائی ها سادات و ووووو سکونت دارند که به هیچ عنوان اصالت بیرانوندی ندارند این موضوعی که جنابعال به آن اشاره فرمودید پدیده ای اجتماعی یست که بین تمام ایلات و عشایر وجود دارد و اگه منصفانه و بدون تعصب قومی قضاوت کنید در بین ایل و تبار خود شخص شمائی که ایل اصیل و بزرگ حسنوند را طایفه معرفی کرده اید وجود دارد .
دقیقا نمیدونم چه سالی بود که همزمان و در یک مرحله محمود رضا حسنوند در حوزه انتخابیه سلسله و دلفان و فتح الله حسنوند در خرم آباد وچگنی و فریدون حسنوند در اندیمشک همزمان و در یک مرحله با ارای بسیار بالا پیروز انتخابات شدند و وارد مجلس شورای اسلامی شدند و در آن زمان حداد عادل به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی در سفری که به لرستان داشتند از این موضوع که در لرستان هنوز هم طایفه گرائی وقوم گرایی حاکم است گِله مند بود
دوست عزیز در حوزه انتخاباتی خرم آباد یک سوم جمعیت ایل حسنوند که در محدوده و حوزه خرم آباد هستند با سایر ایلات بزرگ که صد درصد جمعیتشان در خرم آباد و محدوده و حوزه انتخاباتی خرم آباد هستند وارد رقابت می شوند با این وجود ایل بزرگ حسنوند در خیلی از موارد با بالاترین آرا پیروز انتخابات میشه
ایرانی ام. . . . . لکستانی ام. . . . حسنوندی ام

درودخدمت شما
دوست گرامی حسنوندیا هرطایفه ای یاهرایلی محترم هست
اما درنوسته های شما بابخشی از واقعیات و بخش بسیاار بزرگی از توهمات درهم امیخته شده
اولا حسنوند ایل نییت وبلکه طایفه هست
...
[مشاهده متن کامل]

به چه دلیل
به این دلیل که الشتر شامل یک ایل بزرگ به نام سلسله هست که شامل چندطایفه بزرگ هست ( کولیوند؛حسنوند؛یوسفوند؛قیاسوند؛قلایی )
که کولیوند بزرگترین طایفه ایل سلسله هست وبعدهم حسنوند
بله درست میگید خواستگاه اصلی طایفه حسنونددرالشتربوده
اماپایتخت حسنوندنیست بلکه کل طوایف سلسله که دربالاگفتم به یک میزان صاحب الشتربوده اند
طایفه حسنوند هم مثل دی. رطوایف وایلات درشهرهای مختلف واستانهای مختلف پراکنده هست
اما درمیان طوایف سلسله بیشترین پراکندگی شامل حال کولیوندمیشه
دراستان ایلام بیشترین طایفه درمیان ایل سلسله طایفه کولیوندهست
درنهاوند هم بیشترین طایفه ازایل سلسله قیاسوندهست وبعدهم کولیوند
اما درخرم اباد بیشترین طایفه درمیان ایل سلسله حسنوندها هستند
اما درموردلک بودن
درسته زندهااکثرا لک زبان بودند
درموردمینورسکی بایستی بگویم این فرد درواقع یک ایران گرد ویک جهانگرد بوده
اون کتابش هم که شمادرموردش میگی یک سفرنامه هست
میدونی سفرنامه یعنی چه؟؟؟
سفرنامه یعنی تجربیات ومشاهدات یک فردنه اینکه الزاما گفته های یک جهانگرد یا ایران گرد کل واقعیات باشد
بلکهفقط بخشی ازمشاهدات خودرامینویسد
البته اگه تازه درمشاهداتش ونوشتارش صداقت روهم داشته باشه
آقوی مینورسکی احاطه انچنانی برایلات لرنداشته
بطوریکه مثلا کوه هشتادپهلو را هفتادپهلو مینویسد
یا ایل بزرگ بهداروند در بختیاری را از تبار ایل پاپی میداند
درصورتیکه چنین نیست وایل بهداروند کاملا بختیاری هست
درکل خیلی به نوشته های آقای مینورسکی نکیه نکن
مینورسکی خیییلی زمان قدیم هم نبوده ومربوط به زمان پهلوی هاست
درضمن شما متاسفانه به دروغ میگویید که ریشه زندها حسنوندبوده
درصورتیکه چنین نیست وحتی مینورسکی همنگفته که زندها اصالتا ازتبارحسنوندند
بعدهم زندها یک ایل بزرگ هستندوحسنوندیک طایفه
چطوریک ایل بزرگ جزوی ازیک طایفه هست!!!
طایفه حسنوند مردمانی زیرک وباهوش هستند
اما این توهم هست که تمام دنیارو ازخودتون میدونید
طایفه سرلک دربختیاری که اتابکان لربزرگ از اونها بودند رو حسنوندمیدونید
طایفه پولادوند دربختیاری رو حسنوندمیدونید
طایفه سالاروندرو دربختیاری عجیبه که حسنوندمیدونید
ایل زندیه رو حسنوندمیدونید
رضاشاه پهلوی از ایل پهلانی که تبارشان به ساسانیان میرسه را حسنوندمیدونید
اینها درست نیست
اتفاقآضمن اینکه حسنوندطایفه ای زیرک وباهوش وگرامی هست
ولی ازلحاظ جمعیتی طایفه ای پرجمعیت نیست
حتی خوانین حسنوند یعنی تیره خدایی وشخص خدایی خان هم حسنومدنیست وبلکه اصالتا از انابکان لر هستند
باپوزش خدمت همگی
وارزوی موفقیت برای تمام ایلات وطوایف وقوم بزرگ لر
واینکه خواهشآ گزافه گویی ودروغگویی هارا منتشرنکنید
زشته
ایل بزرگ زندیه با حرف شما حسنوندنمیشه
واصلا هم نیازنییت که ادم تلاش کنه برای این حرفهای بی سند ودروغ

با اهدا سلام و عرض ادب
در پاسخ به آلام
الشتر پایتخت ایل بزرگ حسنوند است * ایل بزرگ حسنوند بیش از هفتاد درصد جمعیت الشتر را از خود دارد و جمعیت قابل ملاحظه ای نیز از این ایل بزرگ در خارج از محدوده و حوزه جغرافیائی الشتر و در محدوده خرم آباد و در خود شهر خرم آباد و در استان ایلام و در شهرهای دره شهر * آبدانان * و ایلام و به صورت پراکنده در شهرهای استان لرستان و حتی نهاوند و کرمانشاه دارد و در کل بزرگترین ایل لک منطقه است
...
[مشاهده متن کامل]

ولادیمیر مینورسکی۱۹۴۲ میلادی طایفه زند را یکی از طوایف قوم لک معرفی کرده است و اصالت زند بر می گردد به لک های کوچ رو که در منطقه الشتر ساکن بوده اند و ریشه تباری زندها را از لک های ایل حسنوند معرفی کرده است
جان پری در کتاب کریم خان زند ترجمه مرحوم علی محمد ساکی صفحه ۲۴ زکر میکند که طایفه زند با چوپانی روزگار را می گذرانده اند و ریشه تباری زند را به ایل حسنوند مرتبط دانسته است که به دامنه های زاکرس و به حوالی پری و کمازان در نزدیکی ملایر در استان همدان کوچ کرده اند
و سرجان مالکم نیز در تاریخ ایران جلد ۲ کریم خان زند را از ایلات لک و مرتبط با ایل حسنوند دانسته است *
از خدای مهربان سربلندی و عزت را از ایزد منان برای کلیه ایلات و قوم بزرگ لر و ایران عزیز آرزومندیم

دوستان دریکوندوتمام عزیزان وایلات بالاگریوه هوشیارباشید
این جدیدا موجی خطرناک هست که به راه افتاده که تمام ایلات رامیخواهندطوری القاکنندکه همه بگویند لک هستیم
چون این مباحث دراتاق فکر پانکردهای کثیف هست که میخواهندهویت مستقل قوم لر ( لرزبان ولک زبان ) را نفی کنند
...
[مشاهده متن کامل]

وبهترین روش این هست که ابتدا بگویند لر وجودندارد وهمه لک هستند وبعدهم بگویند لکها جزوی از کردهاهستند
یعنی به همین سادگی قوم بزرگ لر را حذف کنند
چون به خیال خودشان درآینده ایران تجزیه میشود وپانکردها نیاز به سیاهی لشگربیشتری دارند که سرزمینهای بیشتری داشته باشند
یعنی مارا . . . . . فرض کردند
متاسفانه درسایت طایفه محترم سگوند هم طوری القا کرده اندکه تقریبآ طایفه سگوند پذیرفته اند که لک هستند وحتی مدیران این سایت مطالب کسانیکه درجهت قوم لر صحبت میکنند را قبل ازانتشار سانسورمیکنند!!!
الان هم که ملاحظه میکنیددارند درمیان ایلات بالاگریوه تبلیغ میکنند که کلا بالاگریوه وواژه بالاگریوه لکی هست!!!!!!!
اینها فتنه هست
مراقب فتنه باشید
حتی برخی با اسامی جعلی صحبتهایی درسایتهای مختلف میکنند که اتحادوانسجام ایلات بالاگریوه رابرهم بزنند وخودمان را درمقابل خودمان بگذارند
بالاگریوه یعنی هویت یعنیمیراث دار اقوام ایلامی وپارسی
هرچه ازتاریخ باستان ایران میشناسیم یعنی بالاگریوه
ایلات بزرگی همچون
دریکوند
جودکی
پاپی
بازگیر
کوشکی
دیناروند
رشنو
ساکی
ودهها طایفه وتیره مختلف
تمام آثارتاریخی وهویتی ایزان باستان ازایلام تا لرستان تاشوش وخوزستان وقسمتهایی ازهمدان ومرکزی وقسمتهایی از کرمانشاه جغرافیای بالاگریوه بوده
حتی درمنطقه چغلوندی نیز زمانی مال ساکی بوده وهنوزهم درچغلدندی نامی به اسم دره ساکی داریم
تمام دثار اتابکان لر درمناطق بالاگریوه هستند
پایتختهای اتابکان لر در منگره وگریت ودهلران ومناطقی از کوهدشت که امرایی هاهستند وجودداره ( میدانید که امرایی ها هم اصلاتآ بالاگریوه وازاتابکام لرهستند )
دوستان گرامی ما خام حرفهای این ادمهانمیشویم
تمام ایلات بالاگریوه انگشتان یک دست وبرادرهستند دریکوند وجودکی وپاپی وبازگیروکوشکی ودیناروند ومیر نداره
همه برادریم
خواهش میکنم اجازه ندهید برخی با اکانتها واسامی فیک بین خودمان بابرادرانمان اختلاف بندازند
همین میشه که بعدازپروژه اختلاف بین ما بابرادرانمون شروع به این میکنند که حتی نام بالاگریوه روهم لکی میپندارند!!!!!!
همینی که خودتان ملاحظه میکنید. . . .
پس مراقب باشید
هوشیارباشید
بالاگریوه یعنی تاریخ ایران
همه ایلات بالاگریوه عزیزند
هریک به نحوی

دوست عزیزاینجا شما چندین مسئله رواشتباه متوجه شدی
اولا شما مبنا وبیس وپایه رو درالشتر طایفه حسنوندقراردادی
درصکرتیکه درالشتر ۴قط ور ایل سلسله چندین طایفه بزرگ هست که فقط یکی ازش حسنونده

...
[مشاهده متن کامل]

سلسله ( کولیوند؛یوسفوند؛حسنوند؛قلایی؛قیاسوند )
حتی غیرازطوایف سلسله نیزچندین طایفه دیگردرالشترهست
مثل ساکی؛رشنو؛بن ریزی؛سیاهپوش که دزفولی هستند وبرخی نیزمعتقدنداصالتا پاپی هستند؛چگنی ( طایفه امیر ) پولادیافولادوند که اصالتا بختیاری هستند ووو
خب حالا مثلا اگر تیره ای به نام ایناق خان هست چه دلیلی داره که درمیان این همه طایفه بطورمشخص به حسنوندها ربطداده بشه!!!!
بعدهم ایل زندیه یک ایل بزرگ هست ولی طایفه حسنوند وقتی که دریک مجموعه به نام سلسله قرارمیگیرد بزرگ میشود
وگرنه حسنوندبه تنهایی حتی اندازه طایفه میرویا بهاروندهم جمعیت نداره
پس چطور ایل بزرگ زندیه میشن حسنوند!!!!
بعدهم تشابه اسمی دلیل نمیشه!!
حالافرض براین میگیریم که حتی همین تیره ایناق خان درالشتر زندیه باشند وازنسل پدرکریم خان
خب چه ربطی به حسنونددارد!!!
لک در هندوستان یک واحدشمارش هست ومعنی عدد۱۰۰رامیدهد
پس بگوئبم لکها درهندوستان اومدند؟؟؟
درافعانستان ومیان قوم هزاره طایفه ای هست به نام رشنو
پس بگوئیم رشنوهای لرستان ازقوم هزاره وازافغانستان اومدند؟؟؟
دراروپا به روحانیت مسیحی میگویند پاپ واگرکسی به مقام روحانی برسه بهش میگن به مقام پتپی رسیده
پس بگوئبم ایل پاپی از روم ایتالیااومدند!!
واحد پول در کشورکویت وخیلی کشورها دینارهست پس ایل دیناروند ازانجا آمدند!!!
دوست گراگی تشابه اسمی باعث نمیشه که چنین فکرکرد

در جنوب الشتر طایفه ای هست به نام ایناخی این تیره از طایفه بسطام حسنوند هستند و خود را از نوادگان ایناق خان پدر کریمخان زند می دونند و اینکه اسم طایفشون ایناخیه به خاطر اینه که کریم خان پسر ایناخ خان بوده می دونند من در دوران دو سال سربازی با تمام تیره طایفه های الشتر آشنا شدم بعضی ها هم اسم فامیلی آنها وکیلی حسنونده
...
[مشاهده متن کامل]

درود بر لرستان درود بر ایل دریکوند و ایل چگنی و کل لرستان

واقعآآدم تعجب میکنه ازاین حجم ازتوهمات
جناب چرا اسم بالاگریوه رو به لکی برای خودت تفسیرمیکنی!!!!
ضمن احترام به لک ها ولی بالاگریوه هیچ ربطی به لک بودن ولک نداره
شما اسم بالاگریوه رو به دوقسمت بالا گریوه
...
[مشاهده متن کامل]

به معنای قدبلند وآتش معنی کردی که این فقط تصورات شماهست وهیچ ربطی نداره
بالاگریوه ازدوقسمت بالا گریوه هست
بالا که مشخص هست معنایش
گریوه نیزیعنی گروه یادسته
درواقع بالاگریوه یعنی بالاگروهها ودر تفسیراین اسم یعنی بالاترازدیگرگروها
بعدهم بالاگریوه نام یک شخص تاربخی نبوده که بگوئیم این ایل جزوبالاگریوه هست واون ایل جزوبالاگریوه نیست
این گروه جزوبالاگریوه هست اون گروه نیست
این طایفه هست واون طایفه نیست
این دسته هست واون دسته نیست
بالاگریوه نام منطقه جغرافیایی هست ونام محل هست
مثل اینکه بگوئیم تبریز؛یزد؛کرمان
چه میدونم کرگاه
ماسور
چم انجیر
وووو
به تمامی مردمان وطوایف وایلات وتیره ها ودسته جاتی که در این منطقه وجوددارند بالاگریوه گفته میشه
محدوده اون هم بصورت پراکنده هست
از همسایگی قوم بزرگ بختیاری در رودخانه سزار واز مناطقی از شهرستان دورودتا بخش پاپی ومنطقه گریت تا کوه کلا تا منطقه پیرجد وراه اهن تا منطقه وارک وطاف
ومناطق بازگیر از بخشی ازپیرجد تا چوب تاش تا منطقه طائی کودگرمناطق که رشنوهستندمناطق دریکوند از منطقه سالی و دیناروندک کل منطقه کرگاه که اکثرا میر وبهاروند وکردعلی وند ودریکوندهستندتامنطقه تاریخی منگرهکه میرهستندودیگرتیره هاودسته جات تا مناطق میانکوه که درهمسایگی ایل جودکی تا پلدختر وتا بخشی از کوهدشت تا منطقه ایلام که بخشی ازدریکوند وجودکی وپاپی وبازگیر وبخصوص ایل دیناروند هستند
ومنطقه اندیمشک وقسمتی از دزفول که رشنوودریکوند وپاپی هستند
وایل ساکی که البته دریک برهه تاریخی دچارفروپاشی شده
این مناطق ودیگرمناطق متعددرامنطقه بالاگریوه میگویندکه این ایلات وطوایف وتیره های گونتگون دراون هستند
اینکه گفته بشه فلان ایل بالاگریوه هست وفلان ایل نیست
یا فلان طایفه هست وفلان طایفه نیست
این بیشترنظرشخصی هست واحیانآضدیتهای احتمالی که درتحقیقات و مطالعات ارزشی ندارد
منطقه بالاگریوه نزدبک به ۱۰ایل بزرگ ودها طایفه مستقل میشه
پس اینکه یک نفربیاد بالاگریوه رو با توهمات خودش لک بدونه فقط باید لبخندزد وبه اصطلاح یک سیگارروشن کرد تفریحی یک الی دو پوک هم بیشترنزد
باتشکر

دوستی که درموردزندهانوشته وزندهاروبه خدایی خان وحسنوندها وصل کرده
کاملا دراشتباهی
اولا خودطایفه خدایی در ایل حسنوندبایستی خدنتت عرض کنم خدایی خان که رئیس ایل حسنوندبوده اصلا حسنوندنبوده

...
[مشاهده متن کامل]

خدایی خان اصالتآ از اتابکان لر کوچک بوده که درطول زمان به رئیس ایل حسنوندتبدیل شده
هم خدایی خان اول وهم خدایی خان دوم
دوما زندها هییچ ربطی به ایل حسنوندندارند
ولی این حرف شما درست هست که میگویی زندها لک زبان بودند
اما لک هیچگاه یک قوم مستقل نبوده
لک جزوی ازلربوده یعنی قوم لر شامل لک زبان ولرزبان بوده
هیچگاه درتاریخ ما هویت قومی به نام لک درمکتوبات کهن ندیده ایم
حتی درزمان زندیه که خیلی هم کهن نیست وبا اینکه حکومت هم دردست کریم خان زندبوده
بازنامی ازلک به عنوان یک قومیت مستقل برده نشده
چنانکه کریم خان زند ر قبل از اینکه حاکم شودا یک خان"توشمال" لر مینامیدند
ووقتی هم شاه شد باز اوخودش را لر میدانست وهیچوقت نامی از لک به عنوان یک قومیت برده نشده
هدیت لک به عنوان یک قوم در یک دهه اخیربرسرزبانها افتاده
منشآ این حرف هم در پانکردها هست که باتحریک عده ای درنورآباد والشتر اقدام به این حرف جدیدکردند
البته نورابادی ها درمجازی چنین حرفی نمیزنند
فقط الشتری ها وبرخی ازحسنوندها مدام دم از وازه جعلی لکستان میزنند

وندها و زندها از یک ریشه و تبارند
📚 عمده ساکنین اصیل منطقه بالاگری وه :
ایل� ( دیرک وند ) �اتحادی از پنج طایفه مهم �بهاروند، �میر، � قلاوند، کوشکی، �و� رشنو �است. بالاگریوه نزد مردم لرستان دو معنی متفاوت می دهد، معنای اول همان معنای جغرافیای است. معنای دیگر بالاگریوه مردمانی لر زبان هستند که به گویشی خاص �سخن می گویند، این گویش� بالاگری وه ای �نام دارد .
...
[مشاهده متن کامل]

ایلات بزرگ زاگرس نشین :
#کاکاوند_حسنوند_ملکشاهی_دیرکوند_بیرانوند_باجولوند
مناطق مهم این ایلات بزرگ :
دلفان_سلسله_طرهان_بالا گرُی وَه_چغلوند
🔰دریک ( دیرک ) نامی اصیل ایرانی با قدمتی به بلندای تاریخ ؛
نخستین سکه طلا و اولین واحد پول ایران ( بزرگترین امپراتوری جهان )
همچنین نام قومی مهم در غرب ایرانزمین، سلسله جبال زاگرس منطقه بالاگرّی وَه با دفینه بزرگترین گنجینه جهان ( همان گنج بزرگ کلماکره ) که خود گواه محکمی بر قدمت و هویت این قوم با اصالت است .
...
[مشاهده متن کامل]

🚩وسعت منطقه جغرافیایی این کهن قوم بزرگ از سلسله جبال زاگرس ایران تا نواحی کوهستانی کشورهای ترکیه، سوریه و عراق کنونی که در جنگ چالدران از خاک ایران جدا شده اند میباشد .
🔹اکنون شهرستان #دیرڪ با وسعت ۵۰۰۰ ڪیلومتر مربع و جمعیت حدود ۲۰۰۰۰۰ نفر تنها شهرستان کاملاً ڪُرد نشین سوریه است که در مجاورت شهر قدیمی جزیره بوتان ترکیه قرار دارد .
درود بر مردمان بااصالت این کهن قوم بزرگ و باهویت غرب ایران زمین .
#دیرک_بالا_گری_وه

آقای جودکی
اینکه اسم طایفه محترم رشنو رو نیاری خب حق داری
چون خوانینتون جودکی هستند!!!
نمیخوام بهت بپردازم چون چیزمهمی نیستی پسرشجاع
نبودن ادبیات صحیح جزوی از فرهنگی هست که درش رشد کردید بامن که تغیرنمیکنید
...
[مشاهده متن کامل]

واقعیات تاریخی با امثال حسدورزان حقیری مثل تو تغیرنمیکنند
امثال بزرگانی چون سردار اسعدبختیاری وشاهپوربختیار خودشون میدونندکه چه کسی هستند
توچیزمهمی نیستی که بخوای بااسم بزرگانی چون شاهپوربختیار بازی کنی
بنده هم هرچه که گفتم براساس واقیات منطبق تاریخی بود
البته قصد بحث نداشتم
وقتی این یکی دوماه دیدم افرادی حرفهای کپی شده ودروغ وبیخودی رو مطرح میکردند که اومدم واقعیاتروبیان کردم که دچار خودبینی دروغینی که برای خودشون داشتند دیگه نداشته باشند
الان خیییلی ها واقعیات رومیدونند
حتی درهمین جمع که دیگه خیلی حسادت وبغض آلودهستید بازخودت میبینی که خیلیها برخی منطثی هستندوحرفهای من رو تآئیدکردند
حالا ادمهای بیخودی امثال شماهاکه برروی حسادت حرف میزنند اصلا قابل توجه نیست
بنده هم دیگه هیچ حرفی ندارم چون حرفهای خودم رو زدم ودیگرانی که پیگیر این مباحث هستندخودشون خوبشعوردارندومتوجه میشن
دلیلی نداره من با افرادبیسواد وبغض آلود وحسودی مثل شماها بحث کنم
آره حرضت عاقا
همه شما چه اون کسانی که بابنده موافق بودید
چه افرادی وعزیزانی که منتقدمن بودید که صدالبته یقیناآدمهای محققی بودید
وچه اونهایی که مخالف وضدیت بامن داشتید
چه کسانی که حسادت رونمایان کردید
همه را به خالق یکتا میسپارم
همه وازجمله خودم رو به تهذیب نفس بیشتر وپذیرش واقعیات
ودوربودن ازحواشی وتنش
و دوربودن ازتقابلهای بیخود
و دوستی ها وبرادری ها دعوت میکنم
خدانگهدارونگهبان همگی

اقای پاپی حونه بوت درمیه هیچ دست و تنگ نیا ایقه وراجی کنی وی قرو ی اصلا و حال خوش نی شو تا صو دباره پاپیا نویسه هه بزرگنمایی کنه بسته حونت درمیه هیچ کار و زندگی ناری د مین ایل بالاگریوه منی چی کنی ؟
ها چینه ثابت بکی
...
[مشاهده متن کامل]

ای همه وراجی چینه تا بوی چی کنم یه شانامه نویسه و هم وه درو گزاف
تونه قران رو و زندگیو و بچونت برس دس دی اختلاف و طایفه گراییا وردار

امیدوارم مردم با اصالت هیچ ایل و تباری دچار گزافه گویی افراد پر روی🐕 هاپوکومار صفت نشوند.
بختیاری دارای 14 ایل وهرایل شامل طوایف بسیاری هستند
شاخه هفت لنگ
1 - دورکی باب ( اتحادیه دورکی از6_ایل تشکیل شده
ایل زراسوند
ایل قندعلی ( گندلی )
ایل موری
ایل اسیوند
...
[مشاهده متن کامل]

ایل بابااحمدی
ایل آسترکی
2 - ایل بابادی باب
3_ایل بهداروندباب
4ایل راکی باب
5 - ایل دینارانی باب
6 - ایل جانکی باب ( جانکی گرمسیر )
7 - ایل سه دهستونی باب
شاخه چهار لنگ
1 - ایل زلکی
2 - ایل ممزایی
3 - ایل کیان ارثی
4 - ایل محمودصالح
5 - ایل موگهی
6 - ایل سهونی
7 - ایل کیان ارثی

ﻣﯿﺮﺯﺍﻣﺤﻤﺪﺧﺎﻥ ﺗﯿﻤﻮﺭﭘﻮﺭ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻪ " ﻣﯿﺮﺯﺍﻣﯿﺮﺗﻤﻮﺭ" ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺳﯿﺎﺳﺘﻤﺪﺍﺭﺗﺮﯾﻦ ﻣﺮﺩ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ ﯾﻌﻨﯽ ﻣﯿﺮﺗﯿﻤﻮﺭﺧﺎﻥ دیرک وند شاهد عینی در مورد حسین خان ساکی چنین می فرماید .
طایفه ی سکوند:�جد بزرگ خوانین سکوند “رویج خان” بوده است که گویا هنگام تولد گوش چپ را نداشسته و بعد از دو سه پشت باز پسری از این خانواده به دنیا می آید که چون او هم گوش چپ را نداشته است، رویج خان نام می گیرد. � در مورد نام طایفه ی سکوند و این که این کلمه “سکوند” بوده است یا “سگوند”، اختلاف نظر وجود دارد و محقق ارجمند آقای علی محمد ساکی در کتاب بسیار پرمغز و مستند خود به نام “جغرافیای تاریخی و تاریخ لرستان” در این باره مرقوم داشته اند که در تواریخ قدیم تا زمان صفویه نام سگوند برده نمی شد. سپهبد رزم آرا در جغرافیای نظامی لرستان داستانی مجعول از وجه تسمیه آن ها ذکر کرده و نوشته است که جد آن ها به نگاه داری سگ اشتغال داشته و از این رو اولاد او را سگوند گفته اند. اگر به گذشته ی لرستان از نظر آداب و رسوم نگاه کنیم به خوبی معلوم می شود که هیچ گاه طایفه ای علاقه به سگ و نگه داری آن به صورتی که خانواده ای وقت خود را صرف تربیت آن ها کند، نداشته است. �تازه اگر بخواهیم وجه تسمیه ای ذکر کنیم باید بگوییم هم بعید نیست چنان که اسامی نظیر خرگوش وسگ جان هنوز بین مردم لرستان دیده می شود، مخصوصاً در تاریخ به نام مردی در دوران شاه عباس بزرگ برمی خوریم که خرگوش نام داشته و سرپرست یک دسته راه زن بوده است. و خانه های شهر همدان را غارت و گرفتار و اعدام می نمود. شخصی نیز نام سگ داشته ( به زبان محلی سی ) و اولاد او را پساوند ( وند ) نام گذاری کرده اند نظیر بهاروند ( فرزندان بهار ) بیرانوند ( فرزندان بیران ) و بنابراین این عقیده که سگوندها از بنی گلاب و یا سکاها هستند، عقیده ی بی موردی است.
...
[مشاهده متن کامل]

ولی اطلاعات و نظر خود من در این مورد این است که درگذشته های خیلی دور بعضی از طوایف لرستان و یا شاید هم همه ی طوایف دارای پرچمی بوده اند که مخصوصاً در جنگ ها پیشاپیش نیروی خود حمل می کردند و هرکدام از پرچم ها هم علامتی داشتند. بعضی ها مانند طایفه ی سکوند علامت سگ، طایقه ی قلاوند علامت کلاغ، طایفه ی چغلوند علامت شغال، و طایفه ی دالوند علامت عقاب را روی پرچم داشته اند و همین نام ها هم کم کم نام طایفه و وجه تسمیه آن ها شده است. وجه تسمیه سایر طوایف و ایلات لرستان هم هرکدام دلیل تاریخی دیگر داشته است مانند باجولوند و بیرانوند که می گویند نام دو برادر بوده اند و یا بهار و حسن و دلفان و مانند آن ها که طوایف بهاروند و حسنوند و دلفان به نام آن هاست و…
مطلبی که گاهی ممکن است مرا از این عقیده دور کند، این است که در دوران قاجار طایفه ی سکوند را بیش تر به نام سکوند نوشته اند و نه سگوند. که ظاهراً در دوران پهلوی و مخصوصاً در مکاتبات نظامی ها رایج گشته وگرنه در ناسخ التواریخ دوره ی قاجاریه مخصوصاً از سواران سکوند و از پهلوانی و جنگاوری رحیم خان سکوند صحبت می شود. همه جا سکوند است، نه سگوند و نباید فراموش کرد که خود مؤلف ناسخ التوارخ در این جنگ ها حضور داشته و غیر از این نشنیده است. تقریباً همه ی فرامین و احکامی هم که ما در خانواده ی خود داریم، و از دوران قاجار بر جای مانده نام سکوند آمده است و نه سگوند. و اما چرا سکوند شاید برخلاف نظر آقای ساکی طایفه ی ما از اعقاب سکاها بوده اند و این که در لرستان افراد طایفه ی ما بهترین سواران عصر خود به حساب آمده و چنین مشهور بوده است و این که سکاها هم در تاریخ به سواری و سوارکاری معروف بوده اند، می تواند خود دلیل و شاهدی بر مدعا باشد. پدرم نیز در نمونه خط خود که بر جای گذاشته و فتوکپی آن را در این جا ملاحظه می فرمایید، “شیرمحمد سکوند” امضا کرده اند و نه “سگوند” مرحوم میرزامحمدخان تیمورپور نویسنده ی این تاریخچه نیز همه جا “سکوند” نوشته اند و نه سگوند. �۱
از این رویج خان دوم چهارم پسر پیدا می شود که از همه بهتر “خدادادخان” بوده است. در زمان ریاست خداداد خان املاک ایل سکوند منطقه ی “هرو” بوده است و چون با طایفه ی بیرانوند هم جوار بوده اند با آن ها اختلاف پیدا می کنند و کار به نزاع و زد و خورد می کشد.
هنگامی که خدادادخان به زیارت مکه می رود به علت همین اختلاف ها سکوندها از هرو کوچ می کنند و منتظر برگشتن حاجی خداداد خان از زیارت می شوند. در این زمان “حسین خان” رئیس ایل ساکی که یکی از طوایف پنجگانه “دیرکوند”۲ بوده معروف ترین خان لرستان به شمار می آمده و طایفه ی سکوند به او پناه می برند که پیشکار حکومت مرکزی هم بوده است.
حاجی خدادادخان از مکه برمی گردد و حسین خان هم به امید این که طایفه ی سکوند را تحت ریاست خود درآورد، کوششی نشان نمی دهد و چهار سال به همین صورت سپری می شود. حاجی خدادادخان چهار پسر به نام های رحیم خان، حیدرخان، مهدی خان، عالی خان از یک زن دارد و پسر دیگری هم داشته به نام “مشه” که خیلی هم قابل� نبوده� است.
درباره ی نزاع و زد و خورد بین سکوندها و حسین خان ساکی و طایفه ی بیرانوند . 🔻🔻

بجز افراد این ایل بزرگ بااصالت. هیچ بیگانه ایی حق ندارد در مورد آن حتی کوچکترین حرف و حدیثی به زبان بیاورد. در غیر اینصورت مرده و زندشو میاریم جلو چشاش شیر فهم شد خرمگس پررو
نام دیرک ( دریک ) بعنوان یکی از اصیل ترین نامهای باهویت درخشان ایرانی مقدس و حرمت بسیار دارد بنابراین هر ناکس بی سروپایی نباید آن را به زبان کثیفش بیاورد .
...
[مشاهده متن کامل]

ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست . . .
عرض خود می بری و زحمت ما می داری .

درآخراینکه بهتره همه درکمال دوستی ومحبت واحترام باهمدیگه برخوردکنند
نفرت پراکنی وحسادت نتایج خوبی برلی هیچ یک ازطرفین نداره
پس بهتره که متوقف کنیداین نفرتهای بیخودرووحسادت رو دردرون بکشید.
...
[مشاهده متن کامل]

دلایل بیشماری برای دوستی ها واتحادیه ها دربین اقوام وطوایف وایلات وگروهها میتونه وجودداشته باشه
یاحداقل کسی کاری به کار کسی نداشته باشه ودخالت نکنه ومدام حرفهای بیخودرو تکرارنکنه

قابل توجه ماله کش اعظم و اربابش ک
ه خود را به دروغ میر معرفی میکند
🔹واژه امیر ( میر ) این واژه عربی که به معنای فرمانده. مسئول و . . . هست در دوران صفویان که مردم غرق در جهل و خرافات بودند، توسطه شاهان صفوی که با حیله گری خود را از نوادگان پیامبر معرفی میکردند به افراد ( فرمانده و مسئول ) نسبت داده و پیشوند نامشان میشد، مانند ( میر شیخعلی، میرسردار، میراحمد و. . ) بعد کم کم این صفت عامیانه شد و مورد استفاده عموم مردم قرار گرفت، سپس با صدور شناسنامه، تعدادی به تبعیت از نام پدران خود و تعدادی نیز که خود را از نوادگان آن فرمانده هان میدانستند این واژه را پیشوند نام طایفه خود نمودند . مانند؛
...
[مشاهده متن کامل]

میرساکی. میرسالاری. میردریکوند. میرسرداری. میربهاروند. میرشاکی. و . . . ) . مثال: ساکی های میر که از چند قرن گذشته تا به امروز پیشوند میر را بر نام های خود داشته اند اینان از نوادگان شیخعلی سلطان نامی از طایفه سرچرم هستند که به دلیل رشادت و شجاعت های زیاد در جنگ های آن دوران توسط یکی از شاهان صفوی ملقب به میرشیخعلی سلطان گشته است .
🔹رواج این واژه در دیگر نامها :
درگذشته به مسئول تقسیم آب = میراب. به گُرز = میرکو. به فرمانده جنگ = میرجنگ و به جلاد میر غضب میگفتند، متاسفانه با علم و دانش امروزه و روشن شدن واقعییات تاریخ، این واژه عربی همچنان در بعضی از اسامی فارسی مورد استفاده قرار میگیرد .
میر تنها یک صفت است که در دورانهای گذشته به بزرگان هر ایل و طایفه اطلاق میشده است
http://sakiha. blogfa. com/post/5 منابع

با درود و سلام بر مردمان بزرگ منش ایل و تبار بزرگ دریکوند.
بر خرمگس تفرقه گر معرکه لعنت
چه دعواهای مسخره ای!
شماها هیچکدام برتر نیستید. همه دنبال یک مساله هستید و آن هم بالاتر نشان دادن تیره و طایفه خود. از پیامبران الهی بالاتر نداشتیم که حتی فرزندان برخی از آنها براه کفر مردند. این مملکت هزار سال دست پادشاهان ترک بود و آنها از چین تا اتریش را زیر سم اسبانشان داشتند آیا اکنون شما می پذیرید که ترکها برترند؟اینکه شما به دریک یا اتابک یا پاپی خالدار یا هر کوفت و زهرماری می رسید هیچ چیزی را ثابت نمی کند فقط مشتی احمق هستید که وقتتان را تلف این چیزها می کنید
...
[مشاهده متن کامل]

نکته ای را فراموش کردم بگویم :اینکه ممکن است در برهه ای از زمان قدرت یک ایل یا طایفه زیاد شود و در برهه ای از زمان فقط اسمی از آن طایفه یا ایل بماند و مطلقا طایفه ای برتر از طایفه دیگر نیست. خود پیامبر
...
[مشاهده متن کامل]
و امامان که قطعا خود و فرزندانشان شایسته هر ستایشی هستند چنین ادعایی نداشتند ولی برخی در اینجا خیلی تعریف و تمجید از خودشان می کنند. بنده جواب برخی دوستان را دادم واگر قسمتی از حرفام باعث رنجش شده عذر می طلبم.

🌍 وندها:
همانگونه که می دانید بسیاری از اقوام ایرانی در آخر اسم فامیلیشان یک پسوند دارند که تقریبا از آن پسوند می توان به ریشه ی قومیتی آن شخص یا آن قوم پی برد.
مثلا پسوند لو ( مثل اینانلو ) برای اقوام ترک است و پسوند زایی یا زهی ( مثل صفرزایی ) برای اقوام بلوچ و مثالهایی از این دست . . .
...
[مشاهده متن کامل]

اما واژه "وند" به چه معناست و ریشه در کجا دارد؟ این واژه اصالتا متعلق به کدام قوم است؟
با توجه به اینکه طایفه های دارای پسوند ( وند ) به دو گروه تقسیم می شوند،
۱ - گروهی که در دوران هخامنشیان بنام پیشه ( شغل ) نیای خود معروف شدند،
۲ - گروهی که بعد از ظهور اسلام بنام پدران یا منطقه سکونت خود معروف شدند،
در اینجا می خواییم بررسی اجمالی به این قضیه داشته باشیم که نیازمند به مقداری زمینه چینی است
همانگونه که می دانید زبان لکی ریشه در پهلوی باستان دارد و بسیاری از کلمات پهلوی باستان که در زبان های دیگر از جمله زبان معیار ما مستهلک و فراموش شده اند، در زبان لکی کماکان مستعمل و زنده اند و صد البته یکی از دلایلی که به لکها فیلی هم می گویند همین است.
( فیلی یا فهله ای = پهله ای / پهلوی : اعراب چون حرف 'پ' ندارند آن را 'ف' می خوانند )
در پهلوی باستان کلمه ی "وند" به معنای نگهبان و مسئول می باشد.
همانگونه که می دانید در ادبیات پهلوی، واژه ی "لک" به معنای "صد هزار" می باشد که عده ای دانشمندان علم تاریخ و باستان شناسی لک ها را همان "کاسیت" هایی می دانند که سپاه یکصد هزار نفری گارد جاویدان هخامنش را تشکیل می دادند و چون اعضای این گارد همیشه از این قوم انتخاب می شد، نام "کاسی" کم کم به کنار رانده شد و این قوم را "لک" و اعضای آن را "لک ها" نامیدند یعنی صدهزاری ها، یعنی اعضای تیم صدهزاری یعنی گارد جاویدان.
سپاه جاویدان هخامنشیان مسئولیت های مهم نظامی را در سیستم اداری در دست خود داشتند. از جمله ی این مشاغل در ذیل عنوان خواهد شد:
بازوند = نگهبان بازها ( عقابها )
دریک وند= خزانه دار
آیینه وند = آینه دار شاهی
ترکشوند یا ترکاشوند = مسئول تیر و کمان ها ( ترکش = تیر )
سپهوند = نگهبان سپاه ( قراول )
حتی تا مدتی بعد از ورود اسلام به ایران این کلمه به قوت خود باقی بود و نام هایی همچون
دیناروند = خزانه دار، قلاوند = نگهبان قلعه و صدها نام ازین دست به کار برده می شد.
جالب تر از همه اینکه نام هایی چون "نهاوند" و "دماوند" به جای مانده از همین دوران است و لکی ( پهلوی ) بودن این نامها را اثبات می کنند چون:
نها یا نوا = جلو
نهاوند = نگهبانی جلویی٬ نگهبانی پیشین
دما ( به ضم دال ) = پشت سر
دماوند = نگهبانی پشت سری٬ نگهبانی پسین و اگر شما در منطقه ی لکها بایستید٬ نهاوند پیش روی شما و دماوند در پشت سر آن قرار دارد.
از آنجایی که مشاغل در گذشته بصورت ارثی بود این کلمات کم کم بعنوان نام فامیلی اشخاص بکار برده میشد یعنی فلانیها را مثلا "سپهوند" و فلانیها را "دریکوند" می نامیدند.
این کلمه کم کم جای فامیل اشخاص را به خود گرفت و حتی بعد از اسلام با اینکه معنای اصلی خود را از دست داد ولی هنوز برای نام فامیل اشخاص به کار برده می شد و شهرت هایی همچون "حسنوند" و "یوسفوند" و "حاتموند" و "جاوند" و . . . نیز برای افرادی که نام نیاکان آنها این اسم ها بود به کار برده می شد.
#دیرک_بالاگری_وه

طایفه گلالی 3 - از دانترک و نهاوند تا نزدیکی شهرزور ، مسکن عشایر گلالی است که عشایری بسیار جنگجو و حدود ۱۰۰۰ نفر جنگ آور دارد و بر طوایف و خیلات کرد آن نواحی حکومت می کنند.
( کتاب صبح الاعشی فی صناعه الانشاء )
کولچپی از طایفه زیدعلی بیرانوند است کولچپ منطقه زیدعلی بوده چرا اسمی از کولچپی از طایفه زیدعلی نیومده
دریک، نامی اصیل آریایی، با قدمتی به بلندای تاریخ،
) دریک تاج کیان )
این لرستان که چنین آب و هوایی دارد _ دشت و صحرا و جبلش حال و صفایی دارد / چشمه ها یک طرف و کوه نمایان جانم _ دیده را مات، که این به چه هوایی دارد / کوه کلاه، یافته، سرداب، ز قالی کوه گو _ اشترانکوه و سفیدکوه،
...
[مشاهده متن کامل]
چه نمایی دارد / به سفیدکوه و کِوَر و قصه هشتاد پهلو _ آب شیرین لُرستان چه شفایی دارد / آبشار بیشه و اَفرینه و تافش نگرم _ داروی درد من است این چه دوایی دارد / هرچه گویم سخن از چشمه و کوه، ای عاقل _ وصفشان در سخنم بَه چه صدایی دارد / ایل و تبار حسنوند و بیرانوند همگی _ پاپی و میر و بهاروند چه نوایی دارد / شرح ایل جودکی و ساکی و قائدرحمت _ بخشش لُر بزرگ نشو و نمایی دارد / ایل دلفان و دریکوند و قلاوند سخنی _ وصف اوصاف لُران صوت منایی دارد / سخن از وصف لُران، شهد و شکر، طعم دهان _ این سخن در نظرم رنگ و حنایی دارد / شیعه مذهب، ز الست زاده که شیرین سخنند _ پیرو پیر طریقت چه حیایی دارد / همه از آدم و حوا، همه یک عضو بدن _ سیر تاریخ که این سابقه جایی دارد / شهرهایش چو بهشتند و هوایش چو نسیم _ وان بناها بنگر بَه چه بنایی دارد / خرم آباد و گریت، زاغه و ازنای دورود _ از اتابک و کریم خان، ردپایی دارد / نادر آن زاده شمشیر که مردان دلیر _ همه دانند که چه جور و جفایی دارد / شیر مردان لُر و پنجه آرش بنگر _ نادر از دست لُران زخم بلایی دارد / این غلو نیست کزین بیت سخن بشنیدی _ این حقیقت بخدا سابقه هایی دارد / دژ افلاک خرم آباد نمایان شده است _ هنر مرد دلیر است و نمایی دارد / وصف اوصاف لُران را همه کس نتوان گفت _ شعر خادم ز الست شوق بجایی دارد. شاعر: کریم خادمی پاپی

ایل دیریکوند ایل لر کوچک قوم بزرگ لر آریایی
لر::لهراسب کیانی پدر بزرگ داریوش هخامنشی
****************
کرد::رمه گردان. شیوه ی زندگی کردن ایلات است و نام قوم نیست
🔰ریشه یابی نامها؛
یکی از مباحث بسیار مهم و جالب در تحقیقات فرهنگی و جغرافیایی تاریخی، ریشه یابی ( Etymology ) نامهاست، چون ایرانیان به ویژه در دورة باستان به این مسأله بسیار مهم، توجه خاصی داشته و کوشش میکردند مظاهر دینی، فرهنگی، طبیعی، جغرافیایی و قومی را به نشانه تقدیس و احترام در نامگذاریها جلوه دهند. از این رو نامهایی که بر روی اقوام، شهرها، مناطق مختلف، و . . گذاشته شده به هیچ وجه اتفاقی و خود به خودی نبوده و از نظر تاریخی و فرهنگی ارزشمند میباشند و در صورتی که درست ریشه یابی شوند، برخی از گوشه های تاریک و نهفته ی تاریخ و فرهنگ ایران بازشناخته و روشن خواهد شد.
...
[مشاهده متن کامل]

🔵طایفه علیشروان :
به استناد از روایات تاریخی معمرین و بزرگان منطقه اصل و نسب طایفه علیشروان و کلیه تیره های آن از ایل و تبار دیرک وند میباشند، و گفته اند که در دوران صفویه سه نفر به نام های: علی، شروان و حق نظر، از لکستان و ایل و تبار خود ( دیرک وند ) به سرزمین فعلی آمده و در منطقه چالسر ( در دامنه �کوه سیوان - شمال شرقی روستای پاکل گراب ) سکونت نموده اند. در آن زمان تشمال منطقه شخصی به نام رئیس معروف به باشی حکومت می کرد که بر اثر عدم پرداخت مالیات به تشمال، اختلاف بین سه نفر و تشمال وقت واقع شده که منجر به قتل سهیل بگ فرزند تشمال باشی شده که پس از مدتی به صلح و سازش منجر شده و علی و شروان بعد از صلح، با وی وصلت کرده و دختران تشمال رئیس را به همسری اختیار کردند.
شروان دارای سه پسر بنامهای: دارا� - حیدر و صفر� می باشد که اکنون به تیره های داراوندی – حیدروندی و صفروندی معروفند. پس از درگذشت تشمال رئیس، شروان خود را به عنوان تشمال منطقه معرفی کرد و تا کنون به عنوان تشمال های طایفه علی شروان محسوب می شوند. از علی فقط یک پسر بنام چراغ �به جا مانده که تیره او به چراغوندی معروف است. فرزندان علی و شروان سالیان سال به تبار خود وفادار بوده و�نام خانوادگی خود را دیرک وند� انتخاب می کردند.
از افراد معروف و از توشمالان ایل در سده های گذشته، مولاخان دیرک وند، فرزند دارا ( دارا فرزند شروان ) بوده که بعد از وی فرزندش عبدگه رئیس�طایفه می شود. عبدگه دارای هفت پسر به نام های:
شیخ محمد، میرزا، مولا، ملگه، احمدبگ، ولگی و عبدعلی، بود.
ریاست و اداره ایل به عهده شیخ محمد� بوده و پس از وفات شیخ محمد به لحاظ اقتدار و اداره همسرش بانو خیره - ( سپس به توشمالان خیره معروف بوده ) - ، عهده دار امور و ولایت بر فرزندش علی مامگه فرزند شیخ محمد که به سن بلوغ نرسیده بود شده است.
✔لازم به ذکر است که توشمالان فعلی طایفه علیشروان هنوز به نام طایفه دیرک وند می باشند، نام دیرکوند حکایت از تعلق نسبی ایل علیشروان به تبار دیرک وند دارد.
دیرک وند یا دریک وند یکی از مهمترین ایلات کهن منطقه زاگرس و دیار بالاگریوه بشمار می روند.
نام دریک برگرفته از نام اولین سکه زر دوران باستان است، این نام مرکب از دو کلمه ی � دی � به مفهوم � ده � و � رک � به مفهوم تکیه گاه و پشتیبان و در مجموع به معنی پشتیبان ده و یا کد خدای طایفه و ده و مفاهیمی از این دست است. ولادمیر مینورسکی دیرکوندها را از قبیله جنگروی معرفی می کند. �طبق تاریخ گزیده، جنگروی ( جنگردی ) نام طایفه ای است که شجاع الدین خورشید ( مدفون در گوشه شهنشاه خرم آباد ) سر سلسله اتابکان لُر کوچک به آن تعلق داشت.
🔻طایفه علیشروان متشکل از شش تیره بزرگ: صفروندی – داراوندی – حیدروندی – چراغوندی� - خدرسنی – قیطول �و گنجه، میباشد، نحوه نامگذاری تیره ها کاملا لُری� بوده و نظایر آنها در استان لرستان ازجمله میرزا وندی – دیرکوندی – کمالوندی و . . موجود است.
🔻مکان استقرار کنونی تیره های مختلف این طایفه:
تیره داروندی در روستای زیفل سکونت دارند. تیره صفروند در روستای �پا کل گراب. تیره قیطول در روستای چنار باشی، آب انار، نقل، سیاگاو، و حونگه سکونت دارند و بعنوان توشمالان طایفه علیشروان محسوب می شوند. تیره حیدروند در روستای پا کل گراب سکونت دارند. تیره چراغوند در روستای گنجه و پاکل گراب و �ابهر پایین و ارتفاعات باریک آب سکونت دارند. تیره گنجه در روستای گنجه. تیره موسی در روستای موسی. تیره جابری در روستای بلک و شباب سکونت و تیره مالیمان در روستای کلم �سکونت دارند.

🔰ارنست هرتسفلد و بسیاری از تاریخدانان برجسته بر این باورند که� ( دریک ) از ریشه کلمه دارا گرفته شده که نام داریوش هخامنشی میباشد. داریوش یا داریوس یونانی شده نام دارا پادشاه هخامنشی میباشد. لذا داریوش پس از ضرب سکه طلا آن را بنام خود منتسب نمود. داریک یا دریک یعنی منسوب به دارا.
بعدها نام این سکه به یونان هم کشیده شد بطوریکه هم اکنون واحد پول کشور یونان داخام میباشد که از کلمه دریک گرفته شده است.
علاوه بر این در چندین کشور عربی همسایه نیز این نام برای واحد پول انتخاب شد. درهم که از کلمه دراخام یا داریک اقتباس شده است. در نتیجه با چنین مستندات تاریخی و نظرات پژوهشگران و محققین چنین استنبات میشود که دریک ( دیرک ) ها منتسب موین داریوش هخامنش هستند.
طایفه های دارای پسوند ( وند ) دو گروهند؛
۱ - گروهی که در دوران هخامنشیان بنام پیشه ( شغل ) نیای خود به آن معروف شدند، مانند ( دریڪ وند = خزانه دار ) . ( سپه وند = نگهبان سپاه ) . ( دال وند = مسئول عقابها ) . ( ترکاش وند = مسئول تیروکمانها ) . و . . .
۲ - گروهی که بعد از ظهور اسلام بنام پدران یا منطقه سکونت خود به این نامها معروف شدند، مانند ( حسن وند ) . ( بیرن وند ) . ( چغل وند ) . و . . .
منبع: مرکز مطالعات و تحقیقات استراتژیک ایران.
🔵تاریخ لرهای شمالی بعد از اتابکان لر کوچک
با اسارت شاهوردی خان اخرین اتابک لر کوچک به دست الله وردی خان قوللر آقاسی و اعدام او در کنار رود سیمره به فرمان شاه عباس اول صفوی ، حاکمیت پانصدساله ی اتابکان لر کوچک به سر آمد و شاه عباس خاندان جدیدی را در لرستان بر سر کار آورد که تا اغاز پادشاهی رضاخان پهلوی اقتدارشان بر لرستان � ایلام و لرستان کنونی � ماندگار شد
موسس والیان لرستان حسین خان نامی از طایفه ی سلویزی لرستان بوده و ادعای وی مبنی بر وابستگی به خاندان عصمت و طهارت و رسانیدن سلسله نسب خود به حضرت ابوالفضل العباس چیزی جز استفاده از احساسات مذهبی و عواطف دینی توده های مردم � همانند شگرد صفویان � در انتساب به خاندان پیامبر نبوده است
بر اساس معتبرترین مدارک و ماخذ مانند زبده التواریخ و تاریخ گزیده که اگاهی هایی در مورد اقوام لر به دست میدهند طایفه سلویزی از شعب قبیله چنگروی محسوب می شوند که اتابکان لر کوچک خورشیدی نیز از ان برخاسته اند
سلویزی را تاریخ گزیده به صورت � شلبوری � اورده که با تطبیق با کتاب شرفنامه مشخص میشود که منظور حمدالله مستوفی همان � سلورزی � بوده است
هم اکنون نیز چندین طایفه در مناطق مختلف لرستان به سلاحورزی یا سله ورزی و سلویزی معروفند که محققا بازماندگان همان طوایفی هستند که مورخینی نظیر مستوفی ، بدلیسی و کاشی یاد کرده اند.
سرنگونی اخرین اتابک خورشیدی یعنی شاهوردی خان که از قبیله چنگروی بود به دلیل تمرد و عصیان و اعلام استقلال از حکومت مرکزی صفوی باعث گردید تا شاه عباس او را از میان برداشته و حکومت لرستان � یعنی استان لرستان و ایلام � را به تیره ی گمنام � فِیلی � از طایفه سلویزی تفویض کند.
با روی کار امدن سلسله والیان لرستان مناطق لر شمالی به لرستان فِیلی مشهور شد چرا که والیان از فیلی ها بودند.
� قبایل متعدد فیلی در نواحی کوهستانی ترکیه، سوریه و ایران سکونت دارند ( شوبرل ص ۲۰ )
فیلی ها از عناصر لک و از شعب فرعی لُرها هستند ( کرزن، جلد دوم، ص ۲۶۹ - ۲۷۰ ) [ ۳ ]
منابع;
۱ - جغرافیای تاریخی و تاریخ لرستان / دکتر منوچهر ستوده و علیمحمد ساکی / ص ۳۲۱
۲ - تاریخ سرزمین ایلام / تالیف ناصر راد / ص ۱۹۱
۳ - مردم شناسی ایران / هنری فیلد / ترجمه عبدالله فریار.

🔵 #جنگروی
🔸رابینو ( ص ۲۳ )
اتابکان لرستان همواره از حمایت همه جانبه دیرڪ وندها برخوردار بودند. . .
🔸ولادیمیر مینورسکی ( ص ۸۲۸ ) تاکید دارد که دریڪوندها متعلق به قبیله جنگرو ( jangru ) میباشند. جنگرو به معنای جنگجوست،
شجاع الدین خورشید�سر سلسله اتابکان لرستان که با کمک طوایف لرستان و�ایلام�کنونی ادعای استقلال کرد و طولانی ترین حکومت ایرانی بعد از اسلام و دومین حکومت طولانی ایرانی بعد از اشکانیان را بنا نهاد نیز از این قبیله ( جنگرو ) بودند [۲۴] این حاکمان که از سرزمین طرهان برخاسته بودند در فاصله سالهای ۵۸۰ تا ۱۰۰۶ ( ه ق ) بر قسمتهای مهم ناحیه لرستان حکومت میکردند عاقبت پس از قرنها حکومت شرافتمندانه، در سال ۱۰۰۶ ( ه ق ) آخرین حاکم لر ( شاهوردیخان ) توسطه شاه عباس اول صفوی کشته شد و سلسله اتابکان لر کوچک منقرض گردید. پس از آن ( سلورزیها ) نوادگان دختری اتابکان که اینان نیز از قبیله جنگروی بودند از طرف شاه عباس به عنوان والیان ( امرای ) لرستان منسوب و تا سال ۱۳۰۸ به این سرزمین حکومت کردند.
🔸بعد از ماجرای ناجوانمردانه شاه صفوی و کشتن شاهوردیخان آخرین اتابک لرستان، دیرڪوندها بارها با سپاه�شاه عباس در ( سالهای ۹۹۶ - ۱۰۳۸ ( ۱۵۸۸ - ۱۶۲۹ ) وارد جنگ شدند
بنوشته ویلسون ( ص۲۶ ) حوالی سال�۱۳۱۸ ( ۱۹۰۰ ) دریڪوندها بواسطه دو سپاه مجهز دولت شاه عباس. ( نیروهای�حشمت الدوله�حاکم لرستان و�حسینقلی خان فیلی حاکم پشتکوه با همکاری بعضی افراد خائن مغلوب و بسیاری از افراد این طایفه زندانی و تعدادی از روسای آنها به کرمانشاه تبعید شدند . . .
منم دریکوندم و از طایفه گلالیوند لر و به خودم افتخار میکنم
تاریخ را علمی و درست بیاموزیم
✔پیشوند واژه ( میر ) در بعضی نامها
■ساکی های #میر که از چند قرن گذشته تا به امروز پیشوند میر را بر نام های خود داشته اند از نوادگان شیخعلی سلطان نامی از طایفه سرچرم هستند که به دلیل رشادت و شجاعت های زیاد در جنگ های آن دوران توسط یکی از شاهان صفوی ملقب به میر شیخعلی سلطان گشته است، همه افراد این خاندان از گذشته تا کنون در نام های خود پیشوند میر دارند.
▪امیر ( میر ) صفتی است که در دوران گذشته ( صفوی و قاجار ) به افراد مسئول و سرپرست نسبت میدادند، و پیشوند نام آنها میشد مانند ( میر شیخعلی، میرسردار، میراحمد و. . . ) بعد کم کم این واژه عامیانه شد و مورد استفاده عموم مردم ( عادی ) قرار گرفت، تا اینکه با تصویب صدور شناسنامه، تعدادی که خود را از نوادگان آن افراد ( امرا ) میدانستند این واژه را پیشوند نام طایفه خود نمودند، مانند ( میر سرداری، میر دریکوند، میر ساکی، میر احمدی و. . . )
✔واژه میر در دیگر نامها
▪درگذشته به شهر ایذه مال میر میگفتند یعنی محل زندگی امرا، واژه میر با حرف ه = میره به معنای شوهر ( سرپرست خانواده ) به مسئول تقسیم آب = میراب. به فرمانده جنگ = میرجنگ و به جلاد میر غضب میگفتند، ریشه اصلی این واژه آریایی و به معنای مسئول و سرپرست میباشد، این واژه ( امیر ) در زبان فارسی امروزی نیز رواج دارد و برای امرای ارتش بکار برده میشود.
http://sakiha. blogfa. com/post/5 منابع
🌛دریڪ یا زریڪ🌜
💯نام اولین سکه زر دوران باستان،
💯میراث ارزشمند و سندی معتبر از تاریخ ڪهن،
💯معرف قدمت و شناسنامه دو ایل بزرگ زاگرس نشین ( دیرڪ و زیرڪ )
💯دریڪ یا دیرڪ "وند" نامی به بلندای تاریخ ڪهن
👑🌟دریک وند یا دیرک وند نامی به بلندای تاریخ👑🌟
🌟تاریخ مستند و علمی🌟
🌞دیرڪ وند ( دریڪ وند ) نامی بزرگ با قدمتی درخشان به بلندای تاریخ کهن👑 با سپاس
طایفه های دارای پسوند ( وند ) دو دسته اند ۱ - گروهی که در دوران هخامنشیان بنام پیشه و شغل نیای خود به آن معروف شدند، مانند ( دریک وند = خزانه دار . سپه وند = نگهبان سپاه . دال وند = مسئول دالها ( عقابها ) سگ وند = مسئول سگهای محافظ . ترکاش وند = مسئول تیر و کمانها و . . ) ۲ - گروهی که بعد از ظهور اسلام بنام پدران خود به این نامها معروف شدند مانند ( حسن وند . بیرن وند. حاجی وند. و . . .
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٥٢)

بپرس