دکستر گوردون

دانشنامه عمومی

دکستر گوردون ( انگلیسی: Dexter Gordon؛ زاده ۲۷ فوریهٔ ۱۹۲۳ درگذشته ۲۵ آوریل ۱۹۹۰ ) هم مانند مایلز دیویس در خانواده ای از طبقهٔ متوسط ( در لس آنجلس ) به دنیا آمد، جایی که او به دلیل دور بودن از مرکز موسیقی جَز در دههٔ ۳۰، آن را تقریباً مانند «زندگی در اروپا» می دانست!
او که در ابتدا مانند دیگر نوازندگان ساکسفون تنور، کلمن هاوکینز را به عنوان الگو برای بداهه نوازی هارمونیک خود انتخاب کرد، اولین بار بعد از شنیدن صدای ساکسفونِ لستر یانگ در سال ۱۹۳۹ که به همراه گروه کانت بیسی به لس آنجلس آمده بود، شیفتهٔ "شیوهٔ تلخ و شیرین ( bittersweet ) " او شد. او دربارهٔ لستر می گوید: "لستر یک روش برای گفتن یک داستان با هرچیزی که می نواخت داشت. "
به دکستر گوردن به دلیل قد بلندش، لقب "Long Tall Dexter" داده بودند و هم چنین دارای شوخ طبعی خاص خود بود که حتی موسیقی اش نیز از این ویژگی بهره می برد.
در دههٔ ۴۰ با ورود به نیویورک، با چارلی پارکر و بی باپ آشنا شد. او ملودی های موجز یانگ را با هارمونی پیشرو و ریتم های نامتقارن چارلی پارکر ترکیب کرد که حاصل آن، صدایی شفاف و مسحورکننده بود. دکستر هم مانند مایلز، گرفتار وجه تاریک زندگی بِرد، یعنی هروئین شد که موجب شد دههٔ بعدی برای او به دلیل محکومیت های مکرر، تبدیل به فاجعه شود. اما او توانست در دههٔ ۶۰ جایگاه خود را به عنوان یکی از برترین نوازندگان ساکسفون نسل خود، با آلبوم های شاهکار Go! و Our man in Paris ( طی همکاری با کمپانی بلونت ) تثبیت کند.
دکستر بمدت ۱۴ سال، در اروپا ( پاریس و کوپنهاگ ) ساکن شد. ( همانند بسیاری از نوازندگان دیگر سیاهپوست که اروپا برای آن ها به دلیل تبعیض نژادی در آمریکا مثل یک "پناهگاه آسوده" بود ) و در سال ۱۹۷۶ با اجرا در کافهٔ ویلیج ونگارد و آلبوم "Homecoming" بازگشتی رؤیایی به نیویورک داشت. او که سال ۱۹۹۰ از دنیا رفت، بر روی نوازنده های زیادی از جمله جان کولترین و سانی راولینز ( به اذعان خودشان ) تأثیر گذاشت. او در سال ۱۹۸۹ با توانست با بازی در فیلم نزدیک نیمه شب ( به کارگردانی برتران تاورنیه ) کاندید اسکار شود.
عکس دکستر گوردون
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس