دوکلاچه

پیشنهاد کاربران

گیربکس دوکلاچه و نحوه عملکرد آن
گیربکس های دوکلاچه ( DCT ) ترکیبی از گیربکس دستی و اتوماتیک هستند. درواقع آنها بیشتر به گیربکس دستی شباهت دارند؛ اما از یک کلاچ دوگانه برای همگام سازی تعویض دنده استفاده می کنند.
...
[مشاهده متن کامل]

برای درک بهتر نحوه عملکرد گیربکس دوکلاچه، ابتدا باید بدانید گیربکس دستی چطور کار می کند. در گیربکس های دستی، راننده برای اینکه دنده عوض کند باید پدال کلاچ را فشار دهد. کلاچ برای مدت کوتاهی موتور را از گیربکس جدا می کند تا جریان نیرو از موتور به گیربکس قطع شود. وقتی راننده دنده عوض می کند، حلقه دندانه دار از یک چرخ دنده به چرخ دنده دیگر با اندازه متفاوت جابه جا می شود. سپس همگام سازها ( سنکرونایزر ) وارد عمل می شوند و برای اینکه چرخ دنده ها روی هم ساییده نشوند، قبل از درگیرشدن آنها کار همگام سازی آنها را انجام می دهند. وقتی دنده جدید درگیر شد، راننده پدال کلاچ را رها می کند و این کار باعث می شود موتور دوباره با اتصال به گیربکس، نیرو را به چرخ ها منتقل کند.
گیربکس دوکلاچه از همین فرایند استفاده می کند، با این تفاوت که به جای یک کلاچ از دو کلاچ بهره می برد و هردو با رایانه کنترل می شوند؛ بنابراین نیازی به پدال کلاچ نیست.