دوشان، مارسِل (۱۸۸۷ـ۱۹۶۸)(Duchamp, Marcel)
تک چهره شطرنج باز، اثر مارسِل دوشان
هنرمند امریکایی، زادۀ فرانسه. با اجرای پردۀ برهنه ای از پلکان پایین می آید شمارۀ ۲ (۱۹۱۲، موزۀ هنری فیلادلفیا) به شهرت رسید. این اثر از دو سبک کوبیسم و فتوریسم تأثیر داشت. دوشان از اعضای فعّال مکتب دادا بود، که استفاده از حاضر ـ آماده ها را ابتکار کرد (مثلاً چرخ دوچرخه را بر روی چهارپایۀ آشپزخانه نصب کرد)، و آن ها را همچون آثار هنری به نمایش گذاشت. اولین کار توجه برانگیزش که بر استفاده از اشیای مکانیکی تأکید می کرد، معنایی مرموز داشت؛ این کار با نام عروس را مجردانش برهنه می کنند، حتی (از ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳، موزۀ هنر فیلادلفیا) پیاپی به نمایش درآمد. یکی از اتودهایش برای این کار (۱۹۱۴ـ۱۹۱۵) در موزۀ هنرهای معاصر تهران نگهداری می شود. دوشان تجربیات خود را با کلاژ، نگاره سازی مکانیکی، و جفت کاری حجم دار، پی گرفت. بیشتر در نیویورک به سر بُرد و در ۱۹۵۴ تبعۀ امریکا شد.
تک چهره شطرنج باز، اثر مارسِل دوشان
هنرمند امریکایی، زادۀ فرانسه. با اجرای پردۀ برهنه ای از پلکان پایین می آید شمارۀ ۲ (۱۹۱۲، موزۀ هنری فیلادلفیا) به شهرت رسید. این اثر از دو سبک کوبیسم و فتوریسم تأثیر داشت. دوشان از اعضای فعّال مکتب دادا بود، که استفاده از حاضر ـ آماده ها را ابتکار کرد (مثلاً چرخ دوچرخه را بر روی چهارپایۀ آشپزخانه نصب کرد)، و آن ها را همچون آثار هنری به نمایش گذاشت. اولین کار توجه برانگیزش که بر استفاده از اشیای مکانیکی تأکید می کرد، معنایی مرموز داشت؛ این کار با نام عروس را مجردانش برهنه می کنند، حتی (از ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳، موزۀ هنر فیلادلفیا) پیاپی به نمایش درآمد. یکی از اتودهایش برای این کار (۱۹۱۴ـ۱۹۱۵) در موزۀ هنرهای معاصر تهران نگهداری می شود. دوشان تجربیات خود را با کلاژ، نگاره سازی مکانیکی، و جفت کاری حجم دار، پی گرفت. بیشتر در نیویورک به سر بُرد و در ۱۹۵۴ تبعۀ امریکا شد.
wikijoo: دوشان،_مارسل_(۱۸۸۷ـ۱۹۶۸)