دوراس، مارگریت (۱۹۱۴ـ۱۹۹۶)(Duras, Marguerite)
دوراس، مارگریت
(نام اصلی: مارگریت دونادیو) نویسنده، نمایش نامه نویس، و فیلم ساز زن فرانسوی. آثارش عبارت اند از داستان کوتاه روزها در درخت ها (۱۹۵۴) و اقتباس تئاتری اش با همین نام (۱۹۶۵)؛ نمایش نامۀ موسیقی (۱۹۶۷)؛ و فیلم نامه های هیروشیما، عشق من (۱۹۶۰) و سرود هند (۱۹۷۵). دوراس نمایش نامه هایی در تئاتر و روایت هایی از آثار سینمایی اش را کارگردانی کرد. از رمان های اوست: نایب کنسول (۱۹۶۶)، که دنیای اگزیستانسیالیستی را در فضای کلکته تجسم می بخشد؛ عاشق (۱۹۸۴)، برندۀ جایزۀ گنکور، به ماجرای عاشقانۀ میان زن جوان فرانسوی و مردی چینی می پردازد؛ امیلی لِ (۱۹۸۹)، و زندگی مادی (۱۹۸۷)، که در انگلستان با نام واقعیات (۱۹۹۰) انتشار یافت. درد (۱۹۸۹) رمان شرح حال گونۀ اوست که رویدادهایش در پاریس ۱۹۴۵ می گذرد. در گیادینه، نزدیک سایگون، در هند و چین فرانسه (ویتنام امروزی) زاده شد، تا ۱۸ سالگی در خاور دور تحصیل کرد و سپس به فرانسه بازگشت. در ۱۹۳۵ در رشتۀ حقوق از سوربون فارغ التحصیل و کارمند وزارت مستعمرات فرانسه شد. طی سال های جنگ جهانی دوم در جنبش مقاومت فعال بود. در ۱۹۴۹ از حزب کمونیست اخراج شد و در همین زمان دیدگاهش را دربارۀ فردگرایی و آزادی شخصی تکامل بخشید. رمان های دیگر دوراس عبارت اند از دیوار دریا(۱۹۵۰)، میدان (۱۹۵۵) دَه ونیم یک شب تابستان (۱۹۶۰)، لول استاین دوست داشتنی (۱۹۶۴)، او گفت خراب کنید (۱۹۶۴)، و ابان، سابانا، دیوید (۱۹۷۱) که ضد کمونیست و ضد سیاست بود. دوراس در ۱۹۷۱ رمان نویسی برای سینما را کنار گذاشت، اما در دهۀ ۱۹۸۰ نویسندگی را با موفقیت از سرگرفت. از آثار این دورۀ اوست: باران تابستانی (۱۹۹۰) و نقد و بررسی عاشقی از چین شمالی (۱۹۶۲). موضوع آثارش را از مسائل سیاسی روز می گرفت، ازجمله سیاست فرانسه در برابر الجزایر و انقلاب دانشجویی ۱۹۶۸، فمینیسم ـ در مبارزات طرفداری از سقط جنین شرکت داشت ـ و ذهن انسان.
دوراس، مارگریت
(نام اصلی: مارگریت دونادیو) نویسنده، نمایش نامه نویس، و فیلم ساز زن فرانسوی. آثارش عبارت اند از داستان کوتاه روزها در درخت ها (۱۹۵۴) و اقتباس تئاتری اش با همین نام (۱۹۶۵)؛ نمایش نامۀ موسیقی (۱۹۶۷)؛ و فیلم نامه های هیروشیما، عشق من (۱۹۶۰) و سرود هند (۱۹۷۵). دوراس نمایش نامه هایی در تئاتر و روایت هایی از آثار سینمایی اش را کارگردانی کرد. از رمان های اوست: نایب کنسول (۱۹۶۶)، که دنیای اگزیستانسیالیستی را در فضای کلکته تجسم می بخشد؛ عاشق (۱۹۸۴)، برندۀ جایزۀ گنکور، به ماجرای عاشقانۀ میان زن جوان فرانسوی و مردی چینی می پردازد؛ امیلی لِ (۱۹۸۹)، و زندگی مادی (۱۹۸۷)، که در انگلستان با نام واقعیات (۱۹۹۰) انتشار یافت. درد (۱۹۸۹) رمان شرح حال گونۀ اوست که رویدادهایش در پاریس ۱۹۴۵ می گذرد. در گیادینه، نزدیک سایگون، در هند و چین فرانسه (ویتنام امروزی) زاده شد، تا ۱۸ سالگی در خاور دور تحصیل کرد و سپس به فرانسه بازگشت. در ۱۹۳۵ در رشتۀ حقوق از سوربون فارغ التحصیل و کارمند وزارت مستعمرات فرانسه شد. طی سال های جنگ جهانی دوم در جنبش مقاومت فعال بود. در ۱۹۴۹ از حزب کمونیست اخراج شد و در همین زمان دیدگاهش را دربارۀ فردگرایی و آزادی شخصی تکامل بخشید. رمان های دیگر دوراس عبارت اند از دیوار دریا(۱۹۵۰)، میدان (۱۹۵۵) دَه ونیم یک شب تابستان (۱۹۶۰)، لول استاین دوست داشتنی (۱۹۶۴)، او گفت خراب کنید (۱۹۶۴)، و ابان، سابانا، دیوید (۱۹۷۱) که ضد کمونیست و ضد سیاست بود. دوراس در ۱۹۷۱ رمان نویسی برای سینما را کنار گذاشت، اما در دهۀ ۱۹۸۰ نویسندگی را با موفقیت از سرگرفت. از آثار این دورۀ اوست: باران تابستانی (۱۹۹۰) و نقد و بررسی عاشقی از چین شمالی (۱۹۶۲). موضوع آثارش را از مسائل سیاسی روز می گرفت، ازجمله سیاست فرانسه در برابر الجزایر و انقلاب دانشجویی ۱۹۶۸، فمینیسم ـ در مبارزات طرفداری از سقط جنین شرکت داشت ـ و ذهن انسان.
wikijoo: دوراس،_مارگریت_(۱۹۱۴ـ۱۹۹۶)